Nekromanti hjälp med namn till rollspel

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
mitt rollspel Galactica hoppas få ett nytt namn men har inte kommit på något bra ännu, så jag hoppades att ni på forumet skulle kunna hjälpa mig.

själva rollspelet är framtid år 2400, jorden är nästan förstörd och man bor endast kvar i stora glaskupor (the usual story...), man har kommit till jupiter och man har terraformat mars. stämningen i världen är ganska mys pysig (hörde jag någon säga Eon?) vid första anblicken men härjas av organiserad kriminalitet, rymdpirater, maktkorrumperande. det pågår inget direkt krig, men det finns ett indirekt krig mot alla piratorganisationer som håller till i rymden, den mesta kriminaliteten hålls innom gillen och det är inte många som klarar sig ensamma som brottslingar för polisen och underättelsetjänsterna är starka organisationer som enkelt letar upp brottslingar på vift, men gillerna har de svårt att knäcka.
 

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm
Varför är inte Galactica ett bra namn? Förklara skriftligt för dig själv och oss så blir det nog lättare att luska ut något annat namn.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dålig hjälp

Om det är glaskupols-sci fi tycker jag att du borde leta efter något namn som låter som gamla rymdshootah-arkadspel. R-type vore väl lite för uppenbart, men jag råder dig att söka dig ut på nätet och leta efter gamla arcadklassikerspel och bara spana in namnen på titlarna. Sno en rakt av behöver du väl inte göra, men jag tror säkert du blir inspirerad av att checka runt och kanske blanda två eller tre namn med varandra.

Här är några som jag letade upp:

Ark Area
Astro Blaster
Aztarac
Azurian Attack
Bio-ship Paladin
Blast Off
Blaze On
Buck Rogers: Planet of Zoom
Astro Fantasia (Låter som en porrtitel)
Super Astro Fighter
Challenger
Colony 7
Cosmic Chasm
Cosmo Gang the Video
Dangerous Seed
Defend the Terra Attack on the Red UFO
Devil Zone
Eliminator
Exed Exes
Final Star Force
Galaxian
Gravitar
Juno First
Killer Comet
Kozmik Kroozr (Ha haaa! Det här är min favvo!!!)
Lethal Thunder
Lunar Rescue
Mad Planets
Moon Quasar
Nebulas Ray
Orbitron
Ozma Wars
Pleiads
Pollux
Radar Scope
Radical Radial (Suveränt namn)
Red Clash
Saint Dragon
Salamander
Satan of Saturn (Ha ha haaa! Obetalbart bra!)
Scion
Scramble
Sky Base
Solar Quest
Space Beam
Space Encounters
Space Fever (Enkelt men bra)
Space Odyssey
Star Castle (Pfff)
Star Jacker
Vulcan Venture
Monsterous Manouvers in a Mushroom Maze
Zektor
Zero Wing
Zodiack

...

Så, nu har du säkert massa kewla idéer, eller hur? Antingen döper du det till något kort och pretto som till exempel "Nebula","Astroglobia" eller "Odyssey" och får ett nonsensnamn som alla gäspar åt. Eller så döper du spelet till något plastigt och häftigt som "Phantasmal Justice" eller "Cozmic Copperz" eller "Crime Comet" eller "Black Hole Patrole" eller "Amazing Space" eller "Vector 12: Battle of peace" eller "Orbital Underwurld" eller "Cozmical Crime Zone" eller...

*vrider sig runt i skrattkramper*

Fy fan, du bara måste ha ett riktigt cheezy namn! Det är det värsta bästa som finns!!!

/Rising
är namnfetischist och samlar på kewla namn som hobby
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
känns som det är lite för mainstream, låter som vilket torftigt rollspel som helst, men jag har det så länge det håller. och på något sätt så låter det lite fjortisaktigt (usch!!), jag måste helt enkelt ha nåt fränt namn och inget "standard" namn.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
känns som det är lite för mainstream, låter som vilket torftigt rollspel som helst, men jag har det så länge det håller. och på något sätt så låter det lite fjortisaktigt (usch!!), jag måste helt enkelt ha nåt fränt namn och inget "standard" namn.
Det gör inte så mycket om det e på engelska heller men fördedrar svenskt namn för att rollspelet är på svenska.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Svenska namn, eyh---
Jag gillar sånthär...

...Min favorit är att tänka ut spelets känsla/ koncept eller något som jag tycker går ihop med spelet bra, och sedan letar jag upp en lämplig synonym... Ta exempel som Kabal och Sisu...

Behöver doch veta mer om hur du har tänkt dej spelandet, stämmningen och dylikt...

Ditt rollspel verkar kretsa ganska mycket kring makt och kontroll, så... Prevalens? Supremati? Eller något vanligt ord, som Imperium, eller något...

Vill dock veta lite mer...
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Håller just med på att skriva ner det jag har i Indesign så jag kan ha det i PDF, det lär nog ta ett litet tag innan det kommer ut, men vid skolavslutningen skulle inte vara häpnadsväckande.

du har rätt det krätsar mycket kring makt och kontroll. stämmningen är som sagt lite Eon stuk på ytan, allting gott, slutet gott liksom, men i bakgrunden finns det mörker som lurar, så man kan både spela allting gott rollspel eller mörker rollspel, men man måste komma ihåg att brottsmakten är ganska stor och har ett stort inflytande, de kan nästan få dig att helt förasvinna huh? läs 1984, inte riktigt så fanatiskt, men om du kommer i onåd med brottsverksamheten och inte är en av dem så ligger du ganska risigt till, det är inte bara att hyra en dödspatrull och döda alla på gillet som letar efter dig. Sedan har vi den mystiska influensen som kan ha stor del i rollspelandet, en munkorder har haft kontakt med utomjordingar i hundratalsår, men ingen fysisk kontakt har uppnåts förän på äldre dagar, men de döljer det bra. Dessa tror på utomjordingarna som frälsare, och den oundvikliga sanningen att de vi människor var ett av deras experiment so gick snett, de är odödliga, ser ut som människor fast de är grönvit genomskinliga och det lyser grönvitt om dom (nej, man kan inte välja att rollspela en sådan, de är övermäktiga tro mig), det är inte mycket folk som vet om detta och det hålls döljt, men i hemlighet motverkar regeringen denna munkorder. I rymden så härjar pirater och varje erfaren pilot vet att han inte kan vara säker en sekund, piratjaktrymdskepp är inget att leka med, även om man har feta kanoner, det gäller att träffa dom oxå. Militären gör ett hårt jobb som försöker stoppa verksamheten, och lider mer förluster än vad dom säger.
Regeringen försöker jämt undanhålla fakta om att brottsföreningarna växer sig starkare och att de motverkar de så kallade utomjordingara, varför motverkar de dom? ingen vet.

Så kanske nåt i stil med Falsk utopi eller nåt liknande funkar nog bra som namn(PS: det går bra med latin oxå, det e fränt). så om någon kunde komma på något tufft latin för falsk utopi så skulle jag vara glad/images/icons/laugh.gif
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Chimär!

Det betyder typ 'täckmantel', eller 'illusion', och det tycker jag verkar vara ett bra namn...

Om du inte är nöjd kan jag säkert komma på fler...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Intressant..

Chimär? Det MÅSTE ju vara besläktat med Chimerae eller Kimera eller hur man nu vill stava det.. (Alltså ett sånt där lejon med gethuvud och ormsvans) Någon som vet hur det här hänger ihop? Är en kimera en rutinerad hypnotisör eller..?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Intressant..

Bingo!

Man behöver bara ta två steg bakåt i språkutvecklingen!

/images/icons/clever.gif/images/icons/clever.gif/images/icons/clever.gif/images/icons/clever.gif
chimär [sjimä'r] 1. drömbild 2. fatasifoster: av fra. chimère, av grek. khim'aira, namn på ett visst sagodjur(lejon, get, drake)

Så vitt jag har fattat det så kan Khimaira byta skepnad... det var därför man inte såg dem så ofta.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Intressant..

Bingo!

Man behöver bara ta två steg bakåt i språkutvecklingen!

/images/icons/clever.gif/images/icons/clever.gif/images/icons/clever.gif/images/icons/clever.gif
chimär [sjimä'r] 1. drömbild 2. inbillningsfoster: av fra. chimère, av grek. khim'aira, namn på ett visst sagodjur(lejon, get, drake)

Så vitt jag har fattat det så kan Khimaira byta skepnad... det var därför man inte såg dem så ofta.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
angående chimera...

Chimera verkar faktiskt ganska bra namn... bra idé.
Man bugar och tackar/images/icons/clown.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äras den som äras bör..

Dvs [color:blue]Mask</font color=blue>. Kimera kanske blir ett litet konstigt namn för ett SF-spel, men om du har en ultimat ondska dold i spelet, som t. ex staten, som egentligen verkar rätt schysst, så passar det ju perfekt med namnet på ett monster som håller sig dolt..

Fast om du bara råkar gilla tonen på ordet så kan du ju ta chimär och mixtra om det lite så det inte är kimera, men nästan.. Som till exempel.. Chimäria eller Kimeria eller nåt..


På ämnet "Äras den som äras bör" så får jag berömma Rising för dom grymma namnen. Rising brukar alltid få beröm för sina inlägg (Eller skäll.. /images/icons/wink.gif) så jag tänkte att någon annan nog skulle berömma honom.. /images/icons/wink.gif Så var inte fallet, därför säger jag: Grymma namn!
 
Top