Nekromanti Hjälp med namn för abstrakt "skada"

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
I systemet för Magneter och mirakel jag håller på att utveckla, använder jag mig av ett abstrakt konfliktsystem. Låt oss för enkelhetens skull betrakta den som en låda som spottar ur sig en enda sak, nämligen effekt. Det är något som kommer att påverka en av deltagarna på ett negativt sätt. Som det ser ut nu är det upp till den drabbade att välja om effekten ska drabba lite, men ta lång tid att återhämta, eller om den ska drabba mycket men gå fort att återhämta. Det finns alltså ett kortsiktigt och ett långsiktigt alternativ.

Effekten drabbar en aspekt (ungefär som breda färdigheter) eller ett attribut (grundegenskap) och gör att dessa sänks antingen långsiktigt och lite grann eller kortsiktigt och mycket, enligt valet spelaren gör.

Problemet är att jag inte kan komma på något bra namn på det här. Det är ju ett abstrakt system som ska fungera på magiska, fysiska, sociala, mentala och vilka konflikter man nu kan tänkas hamna i. Skada känns inte riktigt bra. Problem är ett ord med många andra associationer som inte heller fungerar så bra. Effekt kanske skulle fungera, men den används redan till något annat. Hjälp!
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Följd?

Bra förslag. Jag hade inte ens tänkt på att man kunde ha värdeneutrala ord som till exempel konsekvens och följd (som är rätt mycket kortare, men ungefär samma sak). Visserligen är det nästan alltid fråga om negativa saker, men å andra sidan måste inte namnet nödvändigtvis avspegla det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Hinder?

Det låter inte hundraprocentigt rätt, men det beskriver något som är ett problem för den som drabbas av det, så det skulle kunna fungera.

/tobias
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Jag skulle använda "Utmattning" rakt av - det är ett bra ord för mänsklig försämring och fungerar vettigt i alla de situationer du beskriver. Dessutom är det ett ord som alla förstår (vissa förslag som har givits i tråden är så akademiskt högtravande så jag kräks. ,-).
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Långsiktigt då?

Den kortsiktiga effekten varar bara till nästa viloperiod eller så, det vill säga minde än en dag i vanliga fall. Den kan mycket väl kallas utmattning i vissa fall, men knappast alla. Utmattade kontakter? Utmattade pengar? Eftersom jag har färdigheter för även sådana saker är utmattning lite väl specifikt eftersom det pratar om personen. Nu kunde ju inte du veta det, eftersom jag inte sagt något.

Men om vi nu tänker oss utmattning, vad kallar du då den långsiktiga "skadan"? Det känns orimligt att utmattning kan gälla en månad. Jag funderar faktiskt på att använda "avdrag", eftersom det är precis vad det är fråga (avdrag på de färdigheter som är drabbade, alltså).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Långsiktigt då?

Avdrag fungerar (jag använder det själv). Annars finns ju "Utarmad". Men det är kanske inte så vanligt?
 
Top