Nekromanti Hjälp med More then Human

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Jag förstår inte hur man räknar hur mycket skada man tål och hur man räknar skadan sen? Kan nån förklara ör mig? :(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
I teorin borde jag ju kunna det här utantill, eftersom jag är spelets författare och så, men jag var tvungen att kolla upp det. Därav dröjsmålet =)

Men okej, vi börjar med den första frågan - hur mycket man tål.

Det grundar sig på rollpersonens värde i egenskapen Vilja.

På skadetabellen finns det tre kolumner - en med siffror, en med runda ringar, en med punktade linjer där man kan skriva saker.

1) Om du inte köpt särdragen Tålighet eller Ömtålighet, dra ett streck mellan raden där det står 10 och raden där det står 11. Raderna 11 och uppåt kommer du inte att använda. Köper man något av särdragen kan det här strecket flyttas upp eller ner.

Med andra ord: Om du inte köper Tålighet eller Ömtålighet så "tål" du 10.

2) Kolla tabellen på sidan 45 (där är den i pdf:en jag tittar på iaf). Den där det står "Vilja" och "Avdrag". Läs av tabellen - om rollpersonens Vilja är 8 så är avdragen "5433", till exempel. Det här avgör hur jobbigt det kommer att vara för rollpersonen att bli skadad: ju högre Vilja, desto mindre avdrag vid skador.

Om avdragen nu är "5433" så skriver man in 5 bredvid 10 (den högsta siffran under strecket från steg 1), 4 bredvid 9, 3 bredvid 8 och 7.

Det här betyder att om rollpersonen får en skada på 7 så får hen ett avdrag på 3. Om hen får en skada på 9 så får hen ett avdrag på 4, och om hen får en skada på till exempel 4 så får hen inget avdrag alls.

3) Ringa in 9 och 7 (om du drog strecket ovanför 10). De som ska ringa in är alltså den andra och den fjärde siffran från strecket.

Klart! Rollpersonens skadetabell talar alltså om dels "hur mycket man tål" (10 om man inte köper annat) och "hur jobbigt det blir att bli skadad" (beror på Vilja).

Den andra frågan - hur räknar man skada?

1) Rulla 2t20 under vapnets Skada. Slaget funkar som alla andra slag i >Human, dvs det räcker om den ena tärningen visar ett resultat under Skadan för att skadeslaget ska lyckas. Om båda tärningarna är lyckade, räkna med det bästa resultatet. Om Skadan för vapnet är 7 och tärningarna visar 3 och 12 så är alltså resultatet 3. Om båda tärningarna för träffslaget lyckades så är det dessutom en fullträff; addera isåfall 5 till resultatet (så om den bästa lyckade tärningen visar 3 är skadan 8).

(Se'n finns det specialregler för fullträffar med vapen som ger chockskada, men jag skippar dem nu).

3) Kolla i motståndarens Skadetabell. Leta rätt på siffran som motsvarar skaderesultatet.

4) Om vapnet gör Chockskada, dra ett horisontellt streck i den runda cirkeln bredvid siffran i skadetabellen. Om vapnet gör Traumaskada, dra ett vertikalt streck.

Med andra ord - om skadan är 8, och vapnet gör traumaskada, dra ett vertikalt streck i cirkeln bredvid siffran 8. Motståndaren har fått en 8-skada.

5) Om cirkeln du tänkt fylla i redan har ett streck av samma typ som du tänkte rita i, rita ditt streck i närmaste tomma cirkel istället. (Om du då har två att välja på, välj den översta).

6) Den högsta markerade cirkeln gäller. Det betyder alltså att om en rollperson fått streck i cirklarna 3, 5 och 9 så betyder det att avdraget som står bredvid 9 gäller.

7) Om ett streck dras i en cirkel som är över strecket (som för normala människor alltså är mellan 10 och 11) så blir man döende.

Om ett trauma-streck dras i en cirkel som är mer än 5 steg över rollpersonens streck så dör rollpersonen.

Traumastreck i någon av cirklarna som står bredvid inringade siffror (alltså 9 och 7 för vanliga människor) innebär också att man är döende.



Är det här komplicerat? Tja, det är svårt att beskriva utan att använda jättemånga ord (som synes). Men det flyter på förvånansvärt bra i spel, när man fått in snitsen.

Om något är oklart, berätta vad så ska jag göra mitt bästa för att förtydliga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag hade ursprungligen tänkt göra en serie youtubefilmer som förklarade allt det här, men det blev inte av. Och nu ser det ut som att systemet kommer att rätt annorlunda (och rätt mycket enklare) i nästa version. Om jag får tid kanske jag ändå ska försöka fixa lite filmer? Jag vet ju inte alls när nästa version av spelet kommer ut...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Lightshy;n220749 said:
Krank nu nämner du ju det där med nästa version igen?
Japp. Arbetet pågår, även om det går långsamt och inte prioriterats medan jag skrivit på annat =)
 
Top