Nekromanti Hjälp med magikerlajv

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Hej alla glada människor. Jag kommer förhoppningsvis att arrangera ett 2-dagars magikerlajv nu i vinter. Problemet är att jag har skrivkramp och har inte kunnat få ur mig något bra på ett tag nu, så jag hoppas att jag kan få lite hjälp här.


En snabb sammanfattning:

Kosmologi: Det finns två parallella och överlappande världar; den fysiska vi lever i och en immateriell idévärld där tankar och koncept lever. Dessa två påverkar varandra; det lever girighet i auktionsmarknader, lust i bordeller. Eld i idévärlden får styrka och näring från eld i vår värld och Ilska i idévärlden gör folk sura i vår värld.

Krafter: Magi är det som sker när idévärlden spiller över in i vår värld och förändrar det. För att det ska ske måste ett koncept ha bosatt sig i en människa som sedan ger den energi när den ska förändra världen.
Exempel: Kalle har en Eld som lever i sig. En sen kväll när han är ute och promenerar blir han sugen på en cigarett och ber Eld att tända den. En stund senare kommer en man och försöker råna Kalle. Han ger då Eld en poäng Mana och rånarens byxor börjar brinna.
För att lära sig fler krafter måste man agera bostad åt fler koncept. Jag har inte gjort klart reglerna för hur många man ska kunna bära med sig, men det ska finnas en risk att man tappar kontrollen och blir styrd av koncepten under en viss tid.

Regler: Den gamla versionen av Mind's Eye Theatre från White Wolf. Jag har bara lajvat Vampire (Laws of the Night Revised) tidigare så jag använder de reglerna som grund med några mindre ändringar. Det är det system som alla lajvare jag känner kan (de har redan böckerna) och jag vill ju att de ska komma. Jag håller på att konvertera in krafter från de andra MET-böckerna, för att få lite nytt också, men krafterna är ju inte det viktigaste...

Plot & Tema: Det kommer handla om mystik och magi, filosofi och hemligheter, vänskap och lojalitet, om att utforska sitt inre, om att förverkliga sig själv och sina drömmar. Det är politik och intrig, inte action eller boffer.
Alla magikerna är med i ett hierarkiskt sällskap, byggt som en pyramid (många invigda, få mästare) Något har hänt och toppen har försvunnit/dött, så nu måste de bygga ett nytt styre. Nya medlemmar ska initieras, uråldriga artefakter måste vaktas och vad hände egentligen med mästarna?
Naturligtvis kommer det finnas många mindre trådar att dra i (kärlekstrianglar, avundsjuka, hämnd) men jag vill gärna ha lite förslag på fler saker att ha med.


Lajvet har en egen hemsida är all officiell information kommer finnas:
http://www.geocities.com/vinterlajvet/
Texterna som där är kanske inte så bra, men jag har haft skrivkramp. Jag vet typ hur allt ska vara, men orden kommer inte.


Så vad vill jag då ha hjälp med? Jo, jag vill ha hjälp med att utveckla den här idén, förslag på regler och krafter, hjälp med texterna till hemsidan, tips till magikerlajv, tips från WoD-lajvare. Hjälp att bolla mina idéer helt enkelt.
 
Top