Nekromanti Hjälp med ljudkort i Ubuntu

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag sitter i Ubuntu sedan typ dryga tre månader. Jag är ingen ninja på linux och liknande, så jag tänkte att någon av alla med linux-fu här kan hjälpa mig.

För ett litet tag sedan ordnade jag (via ombud, jag är ingen ninja som sagt) att mitt ljudkort på moderkortet blev inaktiverat, för att datorn inte skulle hoppa mellan att välja mitt SBLivekort och moderkortsljudkortet varje gång datorn startade.

Nu har jag grävt fram mitt headset, och tänkte att jamen det är ju praktiskt att köra Skype med flickvännen som inte har mobiltäckning ute i skogen. Alltså vill jag ha igång mitt andra ljudkort, för att koppla headset:et via den, och i andra hand vill jag veta hur man skall göra för att ställa in så att mitt ljudkort via moderkortet alltid räknas som tvåa och mitt SBLive kort räknas först.

Jag har googlat på detta, och inte hittat något nog tydligt. Jag är dock ingen Ninja som sagt, och kan ha missat något.

Jag gör gärna detta via terminal, eftersom jag föredrar den vägen.

//Jakob
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har egentligen ingen lösning på det, fast å andra sidan så har jag ingen lösning på det för Windows heller... Min gissning är att man får välja vilket ljudkort man ska använda per program. Amarok har i alla fall en sådan inställning (satt och pysslade med den igår). Även om det verkar jobbigt så är det det smartaste sättet att hantera det eftersom alla program kan köra sin egen variant.

Jag hade själv lite problem med ett gammalt ljudkort (så gammalt att det var ISA, inte PCI) på en gammal maskin jag kör Xubuntu (lättviktsvarianten i Ubuntu-familjen) på. Jag konstaterade dock att ett nytt kostade 150 spänn, så jag tyckte inte det var värt besväret att felsöka. Det nya fungerade klockrent direkt. Kanske värt att överväga.

Helst av allt skulle jag vilja se flera ljudkort som olika kanaler i en mixer, där man kunde mixa olika applikationer på de olika kanalerna, både ingångar och utgångar, som finns totalt i systemet i något slags cross-tab mixer. Tyvärr är det aldrig någon som lyssnar på mina idéer...
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Alltså själva lösningen jag letar efter vet jag fungerar, jag vet bra inte hur jag åstadkommer den. :gremwink: Det är DÄR mitt problem ligger.
En kompis, som hjälpt mig med allt runt Linux hittils, har ett ljudkort för ljud från datorn, ett för ljud till teven, ett använder han till skype. Alltså funkar det.
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Din jävla kompis...

...som hjälpt dig med allt hittills kan väl ta och göra sitt jobb och skrämma fram lösningen då.

Om den inte finns redan så ska du göra en fil i /etc som heter modprobe.conf och lägga in följande i:

<pre><font class="small">code:</font><hr>install [ljudkort 1] /sbin/modprobe [ljudkort 2]; /sbin/modprobe --ignore-install [ljudkort 1]</pre><hr>

Vad du ska fylla i istället för [ljudkort 1] & [ljudkort 2] kan du ta reda på om du aktiverat ljudkorten och startat upp datorn så att dom korrekta modulerna laddats och sedan skriva "lsmod" i en terminal. Det som ska stå istället för [ljudkort 2] heter något med "emu10k1" sen kommer jag inte ihåg vad ditt interna var för något. Testa om du kan reda ut det med hjälpa av "lspci" (i kombination med det du får fram från lsmod).

Den här konfigurationen gör att ditt Soundlbaster alltid kommer att vara ljudkort nr 1. Sen är det bara att ställa in att audio out och audio in, i Skype, ska gå via det andra.

Hade hjälpt dig tidigare om jag ironiskt nog inte varit upptagen med att utbilda mig för att sitta i Microsoft support.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Din jävla kompis...

Jamen hur sjutton aktiverar jag då? Om det inte framgick i posten, kan vara lite blind då jag just kom hem efter 12h nattarbete.
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Re: Din jävla kompis...

Det vi gjorde var att vi stängde av det i BIOS. Så för att slå på det igen så går du in i BIOS och letar reda på "sydbryggan" (som är direkt översatt så egentligen letar du efter "southbridge") och där så kan du sätta "AC 97 audio" till "on". Spara och starta upp datorn och den är igång.
 
Top