Nekromanti Hjälp med kampanjupplägg (spoiler Anders o Lasse)

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Först vill jag säga att det här kan bli ett långt inlägg. Läs om ni vill. Jag uppskattar all hjälp.

Jag spelleder två spelare. Kort sammanfattning över deras karaktärer:

Erek son av Ardel: Soldisk sjöfarare/marinkårist som rest på större delen av det kända Mundanas hav trots sin låga ålder (23). Han är en skäggig, hårig men stilig ung man, med ett bullrigt men blygt uppträdande. Extremt tålig, uppmärksam samt med en märklig fallenhet för hästar. (de älskar honom) Han har även en förfadersande som vakar över honom (ovetande om detta), som är kopplat till det fv i magiförnimmelse han har (9, lättlärd). Erek är starkt lojal mot sina vänner nedan samt kung och fosterland.

Jack-Morgan: Jargisk tjuv. Jack-Morgan kommer ursprungligen från Gnar-Muur. Hans familj var ökända, men respekterade i den undre världen. (fader mästertjuv) Efter en konspiration så tvingas Jack-Morgan i ung ålder fly Gnar-Muur, hamnar på universitet nära Daval. Även där uppstår skandaler och Jack-Morgan har därefter strykit runt land och rike tills han träffade Erek ovan. Han är 20 år gammal, är drömsk, har tveksamt moraliskt sinne, ser ut som en mangahjälte och är talangfull med svärdet Videkling. (spoil of war)

Med i deras grupp är även Lanfair (fetrippat namn, jag vet), en föredetta Gladiator. (slog sig fri via 6-årsregeln). Bortrövad sabrisk adelsman, såld som slav i 10-årsåldern, till gladiatorringen, fri efter mycket kamp. Konflikt inombords mellan ringmördaren och den sabriska riddaruppfostran. Grubblande och djupsinning. Våldsam men kvalfylld.. våld är allt han kan, men den ädle riddaren är hans ideal. Löjligt skicklig med antingen två svärd eller ett spjut/trästav. Tyvärr kommer han att figurera sparsamt som spelare, men kan tänkas som SLP.


Deras tidigare äventyr extremt sammanfattat:

I tjänst av dvärgar från Kraalen-Renk-Goor så rekryterade de efter mången strapatser mannen som uppfunnit en alkemisk process för att tillverka papper. Mannen, Cornelius, var eftersökt av även Jargierna (som även de fått sig en tryckpress).. till slut lyckades de få Cornelius i dvärgarnas tjänst efter kidnappningar, räddningsaktioner och vilda flykter genom skogen. Även Drezin var med på ett hörn.

De tvingades sedan fly norrut, mot Drunok. En jakt genom gränslanden efter ett stadsäventyr i Sor (involverande tjuvar och Rotax-dyrkare), gjorde att hjältarna till slut lyckades ta sig till Asharien.

För att göra en lång berättelse kort så räddade de en by på Kathar undan en svartkonstnär som rest en mindre odöd plåga.. de hamnade även i klammeri med Baronen i Katharsis där de hade ett fantastiskt äventyr. (en annan berättelse), men besegrade till slut nekromantikern i hans undangömda torn. En storslagen, något sword and sorcery-betonad, men mycket välspelad och underhållande berättelse, med största behållningen i Katharsis grymma och intrigfyllda stadsmyller.

Till det jag behöver hjälp med, äntligen:
Efter att ha besegrat svartkonstnären så kunde inte Jack-Morgan trots Ereks och Lanfairs förmaningar låta bli att stjäla mörkerprinsens svarta krona. Övriga i gruppen vet inte att han har den i besittning.

De har efter detta varit inblandande i inrikespolitiska affärer i Soldarn, där de assisterad Hertig Wacht med diverse problem. Den lösa planen påminner om den som står som kampanjidé på sista sidan i Cirefalier... jag kommer lämna upplägget ganska öppet, och har även inbördeskrig samt en eventuell Damarisk invasion på lut. Även Vrimzikiel kan bli inblandad på olika vis.

Den svarta kronan.

Vad innebär den? Konsekvenser av att Jack-Morgan har den i sin ägo? Är den förbannad? Bor mörkerprinsen kvar i den?

Jag planerar att använda kronan till en sidoplot, eller en parallell plott till de "världsliga" problemen... men det står still i huvudet. Jag vill ha något originellt. Jag funderar på om andra faktioner skall ha fått nys om kronan på något sätt och vara ute efter den..

Om ni vill ha något genre-mässig riktlinje så vill jag att kampanjen skall vara en slags episkt grisodlande. (term myntat av Ymir, tror jag?). Stämningen skall vara skitig och hård. Blod och lera. Men det episka och hjälteaktiga ska lura bakom hörnet, bortom horisonten. Ungefär.

Hjälp mig med den svarta kronan! Alla idéer är bra. Fråga gärna om ni vill veta mera. Det finns mycket mer att berätta och fylla i om så behövs..
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Idétorka?

Ingen som har någon erfarenhet eller idéer vad det gäller mörka artefakter?
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Idétorka?

Det enda jag rent spontant kom att tänka på var att om en ond ande levde i kronan så kanske en av RP:arnas förfaders ande kanske skulle kunna reagera på detta på något vis.

Men i övrigt har jag nog faktiskt ide torka faktiskt.

/Hartland - sympati svarar
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Re: Idétorka?

Sympatisvar eller inte, det var en bra idé, som jag faktiskt missat.. tack.

Jag har klurat en del på hur jag ska få med Ereks förfadersandé i spelet. Det här vore ju ett tillfälle.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Idétorka?

Beroende på storlek på kronan så kanske man kan låta den innehålla en konjugat (stavning?) eller en letråd till vart en sådan finns. Kanske en inristning som blir synlig om man riktar en nekrotropisk besvärjelse mot den.

/Marcus hoppas att han har hjälpt till
 
Top