Hjälp med folkslag/arter

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Sitter och pillar på ett minirollspel. Har kommit till folkslag/arter och undrar vad som ska göra de intressanta att spela. Jag ogillar när folkslag bara ger plus eller minus på egenskaper. Speciellt när spelet jag skriver är så litet.

t.ex. så vill jag inte att dvärgar får + på styrka eller att alver får + på smidighet

Ska jag köra med klassiska ”racial abilities” istället? Dvärgar som kan se i mörker och ödlemän som kan hålla andan under vattnet osv.

Eller är folkslag bara onödigt att ha med?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Fantasy arter är kul! Jag vill ha distinkta förmågor som att drakpersoner kan spruta eld/syra/blixtar/frost eller högalver som kan teleportera. 4ed D&D gör det nog bäst.

Sedan vill jag att människor ska ha en anpassningsbar bonus som gör dem bäst på det mesta.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
God45;n344809 said:
Fantasy arter är kul! Jag vill ha distinkta förmågor som att drakpersoner kan spruta eld/syra/blixtar/frost eller högalver som kan teleportera. 4ed D&D gör det nog bäst.

Sedan vill jag att människor ska ha en anpassningsbar bonus som gör dem bäst på det mesta.
Spruta eld är kul! Kanske en gång per dygn?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
pingas;n344810 said:
Spruta eld är kul! Kanske en gång per dygn?
Ja, det känns lagom! :) Då kan man droppa det lagom ofta och känna sig lagom drakig.

Hobbitar kan ha grejen där de inte råkar ut för oppertunity attacker eller att de kan rulla för att inte träffa när de skulle blivit träffade eller något.

Sköldpaddsmän måste kunna dra in huvudet i skaler och få en massiv rustnings boost mot att de inte kan se något.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Tycker Fantasy! OSG har intressanta saker som skiljer raserna. Mycket där är negativa saker och saker som man måste spela efter :) (såsom att dvärgar är giriga tex).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag gillar förmågor som man aktiverar, så man påminns om dem. Ge inte dvärgar +2 hp, ge dem förmågan att sänka en attacks skada med 5 en gång per spelmöte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag gillar när det man får från sitt folkslag, är bra oavsett vilket typ av karaktär man gör. Av den anledning ogillar jag just bonusar och avdrag på grundegenskaper för det.

Jag tycker det ska vara fullkomligt rimligt att göra en orch-tjuv. Och att man då ändå har glädje av vad det än är man får från att vara orch.

Därför gillar jag när man får särskilda förmågor, snarare än bonusar. Typ orcher kan ha något som gör att de läker skada fort, eller tar mindre skada. Det är stridsorienterat, men vem som helst skulle ha glädje av en sån förmåga.

Jag tycker också att sånna förmågor ska vara kopplade till just ens släktskap, inte ens uppväxt. Dvs ska vara applicerbart även om personen vuxit upp i en annan kultur. Fast beroende på rollspel kan det vara att gå in på för pilliga detaljer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Förmågor är väl OK, men det som verkligen gör skillnad är kulturer. Orcher som orädda krigare med en stark krigarethos, fairys som oansvariga pranksters utan konsekvenstänk, amazoner som förslavar män och har dem som leksaker, dum-onda troll, lömska och småaktiga dvärgar, ogres vars första fråga när de träffar en ny varelse är "Är den ätlig?" osv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Troberg;n344823 said:
Förmågor är väl OK, men det som verkligen gör skillnad är kulturer. Orcher som orädda krigare med en stark krigarethos, fairys som oansvariga pranksters utan konsekvenstänk, amazoner som förslavar män och har dem som leksaker, dum-onda troll, lömska och småaktiga dvärgar, ogres vars första fråga när de träffar en ny varelse är "Är den ätlig?" osv.
Jag håller inte med alls. Kultur utforskning inom gruppen är alltid lite ehhhh. Jag föredrar en kort pitch och sedan att folk är folk.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag gillar när folkslag är assymetriska och har kategoriskillnad. Ett folkslag kanske är ett gäng mutanter som slår på en mutationstabell, ett annat folkslag är själlösa golemar som saknar PSY, inte kan kasta magi och har höga fysiska värden, ett tredje är psykoparasitiska sporer som kan ta över värdkroppar och som kan hoppa från individ till individ. Det är coolt.

För mer klassisk fantasy:
- Dvärgar - stenelementarer som kan smälta samman med bergväggen.
- Alver - älvfolk är en sorts sländor/fjärilar och Alv är krysalisstadiet. Telepati genom kemiska signaler
- Resar och halvfolk - en enkel "template" som kan läggas på andra folkslag, företrädesvis människor, som buffar/nerfar storlek, styrka, smidighet och smyga.


etc

P.s Glorantha ar grymt pa det har
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ska dessa folkslagsspecifika förmågor vara direkta knutna till en grundegenskap såsom sty eller smi osv ?

Annars är ju en möjlighet att olika folkslag har olika karaktärsdrag såsom att dvärgar är giriga eller har bra affärssinne och att högalver är högfärdiga eller boklärda osv vill du sen knyta in det med en bonus eller negativ bonus så går det ju
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Dr_Dängrot;n344831 said:
Annars är ju en möjlighet att olika folkslag har olika karaktärsdrag såsom att dvärgar är giriga eller har bra affärssinne och att högalver är högfärdiga eller boklärda osv vill du sen knyta in det med en bonus eller negativ bonus så går det ju
Det är ju vanligt men jag ser verkligen inte poängen i det. Varför skulle jag behöva ett visst folkslag för att låta en SLP ha vissa karaktärsdrag. Då bidrar ju folkslaget verkligen med ingenting jämfört med en människo-SLP. Nä, det skall finnas en grundläggande skillnad - gärna något biologiskt eller metafysiskt. Om folkslag skall ha någon poäng bör de vara "other", inte bara människor med latexpannor...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag gillar förresten antropomorfer och djurmutanter i det här sammanhanget. De har liksom automatiskt en zoologisk och fabel/mytologisk repertoar att dra från. Behöver inte nödvändigtvis så mycket mer.
 
Top