Nekromanti Hjälp med fiske

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Jag har fått en problem, eller snarare en utmaning på halsen. En av mina spelares rollpersoner har blivit fiskare och har dessutom en ganska stor fiskebåt (lastar 12 ton). Då det saknas regler för fångst och liknande behöver jag lite info om vad som gällde för fiskning.

1. Hur stor var en 'normalfångst' för en fiskare?

2. Vilka fångstmetoder användes och vad är deras respektive fördel och nackdelar? Förmodar att metoder som kräver fler man ger större fångster... men vill meta mer detaljer.

3. Hur länge klarar sig fångsten i båten och hur går förvaringen till? (med is osv...)

Märk väl att jag i första hand är ute efter fakta och inte regler. Har dock någon gjort en husregel är det dock intressant att höra hur ni gjort - men ett enkelt slag för fiske kommer det aldrig bli tal om då det ska rollspelas i detalj och spelarna kommer att kräva många moment som ska utföras när de är ute och fiskar.

Är mycket tacksam för alla svar jag kan få. Tar ännu hellre referenser till bra sidor där jag kan läsa mer.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Med huvud erfarenheter endast inom fjantasy vågar jag påstå att en båt som kan ta 12ton nog är lite i störta laget.

Fiske med båt på det viset sker ju mest med nät. Fiskaren far då ut då och då för att plocka upp dom samtidigt som dom lägger i nya, troligtvis tidigt på morgonen så att fisken de säljer är färsk och inte har legat över natten. Kanske en tur till på eftermiddagen också.
Det mesta säljs nog på en gång, antingen till en uphandlare eller direkt till privatpersoner i varierande mängd. En del av fångsten sparas nog till besättningen på båten så att dom också har nått att äta.
Mycket av fisken saltas nog och paketeras för att hålla längre.
Mellan turerna spenderas tiden på att laga nät, underhålla båten och andra saker.

Faaaaast en annan rolig tanke är ju att med en så pass stor båt ger sig ut och "fiskar" val istället. Det är en mera sesongs beroende upgift då valar oftast bara paserar förbi i sina eviga vandringar emellan åt.
Val fiske (heheh phun :gremlaugh: ) går till så att man ser eller gissar på att valen är där ute och tar en andningspause och så åker man ut och anfaller med harpuner, helst ifrån små båtar då man inte vill riskera att valen sänker det stora fartyget. Jag tror att tanken är att man ska köra ner harpunen i valen medan den är i ytläge för att sedan se till att den inte flyr med rep och saker, tack vare harpunens hullingar. Valen tror jag att man helst slaktar på plats, men det kanske är en mera modern företeelse.

Aja, jag är ingen expert, nån kan säkert korrigera det jag har fel på. Annars så om man vill ha literatur kring val fiske kan man alltid läsa moby dick. :gremwink:

/Hartland - är fisk, stjärntecknet alltså
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det mesta säljs nog på en gång, antingen till en uphandlare eller direkt till privatpersoner i varierande mängd. En del av fångsten sparas nog till besättningen på båten så att dom också har nått att äta."

Den mesta fisken bereds genom torkning, saltning eller inläggning för att sparas till den egna familjen (vilket ofta utgör båtens besättning). Det är ganska liten mängd, relativt sett, som säljs vidare. Precis som med jordbruk så jobbar man i första hand för att få mat för den egna familjen. Allt annat är en bonus.

Också, många fiskare är i första hand bönder med fiske som bisyssla eller fiskare med jordbruk som bisyssla. Det är inte så många som är enbart fiskare som har såpass överskott att de kan köpa in det spannmål som de behöver. Precis som de flesta andra i ett pre-industriellt samhälle så producerar man i första hand mat för bordet och i andra hand ett överflöd som byts mot lyx, och det lär vara i storleksordningen 10 till 1 på de två kategorierna.

"Mycket av fisken saltas nog och paketeras för att hålla längre."

Fisk saltas, torkas eller läggs in för att hålla. Saltad och inlagd fisk bör hålla i ett år eller så, medan torkad fisk i princip kan hålla för evigt. I princip all fisk utom dagens matportioner bereds på det sättet.

"Val fiske (heheh phun ) går till så att man ser eller gissar på att valen är där ute och tar en andningspause och så åker man ut och anfaller med harpuner, helst ifrån små båtar då man inte vill riskera att valen sänker det stora fartyget."

Det har ingenting med att man inte vill riskera den stora båten att göra, utan att den stora båten inte är tillräckligt manöverbar eller snabb. Man kastar harpunerna mot valen när den är vid ytan för att andas. Ett rep med en tunna eller luftsäck sitter fast i harpunen, som mycket riktigt fastnar. Syftet är att trötta ut valen, så att den inre orkar göra motstånd när man bogserar in den till stranden och drar upp den på land där den styckas och bereds. Observera att valfångstfartyg som styckningsplats och beredningsplats är en relativt modern företeelse.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping

Med huvud erfarenheter endast inom fjantasy vågar jag påstå att en båt som kan ta 12ton nog är lite i störta laget.


Nja, nog är hon lite stor för att vara skuta från den tiden, men vi slog fram henne med Sjöfarare o Pirater och nu blev det så. Egentligen är 12 ton inte så mycket för du ska ju inte fylla upp hela lastutrymmet med fisk. Mycket plats för redskap och för att arbeta behövs. Modulens riktvärde att ett ton = två kubikmeter är nog ganska så bra.

Fiske med båt på det viset sker ju mest med nät...

Hur stora nät användes? Vilka typer av nät användes? Vilket 'nättaktik' hade man? (alltså var valde man att placera?)

Valfångts kommer det nog inte bli, fel område för det. En väldigt kul idé dock. Kanske blir något för framtiden.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping

Också, många fiskare är i första hand bönder med fiske som bisyssla eller fiskare med jordbruk som bisyssla.


Är dem redan. Tack för förhållandet för hur stor del som är rimligt att se som överskott.


Fisk saltas, torkas eller läggs in för att hålla. Saltad och inlagd fisk bör hålla i ett år eller så, medan torkad fisk i princip kan hålla för evigt. I princip all fisk utom dagens matportioner bereds på det sättet.


Tack! Hade man nånsin med sig is ut på sjön för att se till att fisken höll sig längre?
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Is

Det låter väl väldigt osannolikt med tanke på att deras frysmöjligheter på den tiden var praktiskt taget obefintliga. Jag tror även att is är så krångligt och tidsödande att hantera i större mängder att det inte är värt det. Och är det kallt nog för att det ska finnas is så är det väl kallt nog för att fisken inte ska bli dålig.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Som nutida hobbyfiskare på lite större skala kan jag svara på var man lägger nät, iallfall: Det varierar oerhört beroende på vad du vill fånga för fisk. Att lägga djupt på djupt vatten ger bottenlevande fisk, typ plattfiskar men även en del ot, aborre och en och annan ål. Att lägga ut från (O---- typ) en ö gör att man kan fånga den typ av fisk som cirkulerar runt ön i jakt på den typ av föda som finns där.

Den mer yrkesmässiga nätläggningen vet jag inte mycket om, men då siktar man ju oftast på torsk eller sej såvitt jag förstått det. Nuförtiden används nylonnät, men jag kan nog sätta en slant på att nätfiskeriet förr i tiden skedde med textiltrådbundna nät.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Japp, en av det metoder jag hittat att göra nät med (hittils) är tjärat bommulsnät. De knopar som användes var dubbelt halvslag för att fästa 'tråden', och enkel skotstek för själva uppbyggnaden av näten. Har funnit en hel del intressanta fiskemetoder och jag hoppas att den bok jag beställt dyker upp på biblioteket i morrn. Kanske ska ta och sammanställa det jag kommit fram till här om intresse finns. Överlag verkar det inte som om många nyttjar den här typen av möjligheter i rollspelandet.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Mest för att de flesta inte fiskar eller spelar det som kallas "grisodling", det vill säga dagligt vanligt icke-äventyrarliv, i rollspel.

Allt sedan jag, Ymir och Pendragon hälsade på koggen i Malmö har jag intresserat mig för medeltida båtar, och i och med denna tråden väcktes även intresset för historiskt storskaligt fiske, så för min skull får du gärna posta information här!
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Trevligt. Ska posta det jag fiskat fram (hö hö) om ca en vecka - då borde jag hunnit gå igenom allt material.

Undrar egentligen vad som hände med grisodlarnivån... Kollar man på den senaste tidens inlägg så tar de nästan enbart upp schamaner, demoner, vandöda, vampyrer (que?), stadsförläningar och powergaming. Iofs är det väl bra att Eon är så brett, men lite konstigt tycker jag nog det är...
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
grisodlarkampanj (OT)

Jag håller just nu på och spelleder en kampanj där samtliga spelare är halvmesar (och tillika halvmisslyckade) rumlare. (Det högsta värdet i STY/TÅL ngn av RP:na har är nio.) På tre spelträffar har det blivit ca 20 öl, 30 glas vin, 5-6 doser tjack, typ fem flaskor brännvin, fyra one-night-stands och ungefär lika många glas Absint (eget tillskott till Mundanas spritkultur). På tre spelare, kanske ska tilläggas. På lika många spelträffar har det också gått en strid, som uppkom av en intressant kombination av elakartad slump och en lättstressad spelare.

Den jag tänkte komma fram till med det här inlägget är att vi just nu verkligen spelar en "festa loss"kampanj, äntligen totalt powergamingbefriad. Det är faktiskt det roligaste jag har gjort i rollspelsväg någonsin...

(Jag kan tydligen inte ens hålla mig mitt eget ämne...) Hur som helst håller jag med föregående talare (skrivare?) men invänder samtidigt att ingenting går upp mot rollspel på vardags- eller möjligen festbasis.

(En stjärna i himlen till den som lyckades ta sig igenom detta massiva OT-inlägg. :gremlaugh:)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: grisodlarkampanj (OT)

"På tre spelträffar har det blivit ca 20 öl, 30 glas vin, 5-6 doser tjack, typ fem flaskor brännvin, fyra one-night-stands och ungefär lika många glas Absint (eget tillskott till Mundanas spritkultur). På tre spelare, kanske ska tilläggas. På lika många spelträffar har det också gått en strid, som uppkom av en intressant kombination av elakartad slump och en lättstressad spelare."

Vadådå? Så där går det oftast till i verkligheten när vi spelar. :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Den mesta fisken bereds genom torkning, saltning eller inläggning för att sparas till den egna familjen (vilket ofta utgör båtens besättning). Det är ganska liten mängd, relativt sett, som säljs vidare. Precis som med jordbruk så jobbar man i första hand för att få mat för den egna familjen. Allt annat är en bonus."

Den norska lutfisken var en europeisk storsäljare eftersom den var godkänd mat under fastan i det medeltida och synnerligen katolska Europa. Dessutom var det en vanlig kost under långa sjöresor eftersom torsken var så pass hållbar.
Fiske var också till stora delar säsongsberoende, i alla fall när det gällde vissa typer av fisk. Vissa perioder på året så drog stora stim förbi och då uppstod något som närmast skulle kunna kallas en fiskrush.
Lukrativa fiskeplatser var ofta en strängt bevakad hemlighet, som få utanför byn eller familjen kände till. Så ryktas det till exempel att baskerna redan på medeltiden fiskade torsk utanför New Englands kust.

Jag kan starkt rekommendera den korta men mycket intressanta och välskrivna boken "Torsk" av Mark Kurlansky. Innehåller dessutom diverse fiskrecept.
 
Top