Nekromanti Hjälp med ett äventyr

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Hej! jag skulle behöva lite hjälp med ett äventyr som skall spelledas om 3 veckor för Tjejer i 13-14års åldern , äventyret skall kunnas genomspelas på minst 2 timmar och max 4 timmar , äventyret skall även innehålla dessa saker ; Vargar , 2 större monster , en skola , en kyrka , jag har fixat all musik jag behöver förutom när spelarna skall ta det lungt och inte göra något , har inte en blekaste hur det ska börja eller sluta , systemet är i alla fall CoC 1920 eran , jag har tänkt att i kyrkan skall det finnas en källare , och en våning under källaren som är gömd där spelarna ska hitta en bok som dom under äventyret skall leta efter , allt dom vet om boken är att den kan återuppliva människor , men det viktiga är att dom inte får ha det som primära objektiv , med tanke på att dom nog skulle veta för mkt om just Cthulhu etc. utan ett ytre skal som senare blir ett mkt mer mystiskt och ockult
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Men, det låter ju som The Haunting från grundboken skulle passa perfekt! Låt det första huset, det trasiga, vara en kyrka istället (eller, är det inte redan en kyrka?), och det hemsökta huset kan vara en skola. Släng in lite vargar nånstans bara, och låt han som hemsöker huset ha en ruskig hantlangare, så är du klar.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Du verkar ha en rätt klar bild över hur ditt äventyr ska se ut själv faktiskt :gremsmile: Iofs ser jag det som en rätt svår sak att få ihop en kyrka och en skola på ett så kort äventyr... inte ifall båda platserna ska spela viktiga roller. Men det kanske löser sig ändå..

Istället vill jag fråga dig två frågor, är det första gången tjejerna spelar rollpel och i så fall, tycker du verkligen CoC är ett passande spel att låta dem spela första gången? Nu ska jag inte jag säga att jag vet hur dina tjejkompisar kommer reagera, men ett äventyr där de hittar en bok som kan återuppliva människor... det låter lite djupt liksom :gremsmile: Jag är lite småkritiskt till din idé, jag vet, men jag ville bara ställa dedär frågorna, så du kan fråga dig själv om du valt rätt spel...

Å andra sidan, har de spelat rollspel innan så låter det ju som ett bra uppdrag, men på det sättet du uttryckte det så utgick jag ifrån att de inte spelat rollspel... stämmer det eller?
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
vi som annordnar detta " mini konvent " för bara tjejer i högstadiet annordnar detta för att vi vill locka in folk till att börja spela rollspel . så på den lilla tid vi har vill jag kunna lägga in så mkt intressant som möjligt som är intressant innom ämnet och göra ett bra äventyr sedan ta ett snack med dom efteråt kanske ...
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Mer flickor till rollspelshobbyn!! Bra tänkt! Men ändå... så många saker som möjligt på 2-4 timmar...! Kan bli lite svårt :gremsmile: Dessutom står jag fast vid att CoC inte är något spel som man ska spela första gången man spelar rollspel. Men det är ju inte upp till mig att avgöra heller...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Håller inte med dig

Jag tycker att CoC är ett utmärkt "första-spel" för tjejer.

Varför?

- Man behöver inte vara intresserad av fantasy för att förstå världen (som i Drakar eller D&D).

- Man behöver inte vara intresserad av vapen eller tekniska pryttlar (som i Star Wars eller Mutant)

- Man kan med fördel spela en "vanlig person", t ex en bibliotekarie, utan att det behöver vara någon nackdel i spelet. Det är inte lika lätt att spela Svenssons i D&D till exempel.

Mina första spel var Mutant och Drakar och jag minns fortfarande hur mina manliga spelarkamrater suckade när de skulle förklara hur handgranater fungerade i Mutant och hur magisystemet var uppbyggt i Drakar. Det första som hände i Mutant var att min kvinnliga RP fick skallen avskjuten. Av någon konstig anledning fortsatte jag ändå att spela :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Håller inte med dig

Jag tycker att CoC är ett utmärkt "första-spel" för tjejer.
Det är ett bra nybörjarspel på det hela taget. Enkelt spelsystem, bekant värld, men tillräckligt olika för att vara spännande. Dock bör nog spelledaren vara erfaren.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Håller inte med dig

Man behöver inte vara intresserad av fantasy för att förstå
världen (som i Drakar eller D&D).


Alla jag spelar rollspel med av det kvinnliga könet (4 till
antalet) tycker om fantasy och tyckte om det långt innan vi
spelade. För dem skulle DoD eller D&D vara utmärkta spel
att börja med, istället för CoC där man har en hel
begreppsvärld av myskomonster och ockulta ting att hålla
reda på. Jag tolkar det som att det var en personlig erfarenhet
och ingen regel.

Det är inte lika lätt att spela Svenssons i D&D till exempel.

Definiera Svensson? Är det den vanlige snubben som arbetar
8 timmar/dag framför en maskin?

Min personliga åsikt är att du kan spela vad som helst i ett
rollspel, som håller sig inom ramarna för spelvärlden, och kan
få det att fungera - Varför tror du att bibliotikarien kan spelas
i CoC? Jo, för att det finns äventyr som bygger på att en
bibliotikarie stöter på något som sedan drar honom/henne
in i ett större äventyr. På samma basis tycker jag att en
fabriksarbetare i Mutant kan bli intressant. Det är inte
rollspelet i sig utan äventyret som definierar vad som kan
eller inte kan spelas.

/Alexander Gyhlesten
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Shathnapuur 'behärskaren'

Ok... jag brainstormar och improviserar fram ett scenario genom mina grå:


Tyskland, mindre stad öster om Schwarzwald.

10,000 år sedan:
En uråldrig varelse, Old One's trotjänare, utsänd för att hitta ett föremål som någon glömde här för länge sedan, kommer till samhället. Här blir den en tyrann över den sporadiska lokala mänskliga befolkningen. Den tar spirituellt över en av stenåldersmänniskorna och förvandlar sig själv till härskare i byn. Den tvingar människorna att börja gräva efter föremålet och vandrar vidare i ätteled efter ätteled genom åren.

Varelsen har dock en svaghet: den ritual som krävs för att besätta nästa kropp vart två-hundrade år måste utföras av någons fria vilja. Oftast lyckas den lura någon naiv sälle som lystrar till strängarna på lovordens lyra. "Makt och rikedom; Popularitet och styrka," - det gamla vanliga.

1126:
En grupp riddare bemöter den nuvarande övertagna individen, dödar honom med fysiska medel och låser in honom/henne i ett rigoröst kopparfängelse mitt i det enorma gruvsystem som nu är byggt för att hitta det gamla föremålet.

Koppar är nämligen det enda som skadar varelsen, och det kan bara skada varelsen när

1326:
En ung munk känner kallet att besöka småstaden. Han förstår dock vad som är på väg att hända - ser det genom sina böner - och tar livet av sig, dinglande i en snara från en takbjälke i klostret, innan Shathnapuur får honom att genomföra ritualen.

1526:
Två skogshuggarbröder fäller ett stort träd som kollapsar en av tunnlarna i det uråldriga gruvsystemet. Självklart inte av ödet eller nåt, utan genom varelsens krafter. De klättrar ned i tunnlarna och undersöker sitt fynd.

En dag senare återvänder den ena brodern, skärrad, mitt i natten och skriker på hjälp. En mobb av bybor följer honom till underjorden där okänt händelseförlopp leder till att Shathnapuur fängslas igen efter några få minuter i frihet.

1726:
Arbetet på den nya kyrkan färdigställs i närheten av det gamla klostret. I hemlighet installerar en av prästerna en tortyrkammare där han också gömmer diverse mer obskyra texter. Bland annat ett manuskript skrivet av en av de överlevande riddarna från striden med Shathnapuur för hundratals år sedan.

Antagligen lyckades han genomföra ritualen, och släppte ut vidundret - men ingen vet.

1926...
Idag. Artonde oktober. Fattigt Tyskland.

En grupp skolungdomar från storstäderna fick ganska dåliga betyg, tyvärr. Nu har de dock kommit in på en schysst högskola i [den Tyska småstaden] och har precis haft sin första vecka studier när saker och ting börjar inträffa.

Självklart finns det ett par udda individer som är lärare/rektorer eller liknande så själva karaktärsspelandet får lite krydda också.


Byn:
Nattetid kan folk höra gruvarbetet. Explosioner, monotona maskinljud och liknande - allt dovt och svårt att direktionsbestämma. Vem kan tro att det är under jorden under hela samhället?

Den som börjar spana runt i byn ser att ingen är hemma. Alla har lämnat hus och hem för att arbeta i gruvan i jakten på det uråldriga föremålet. Självklart vet inte folk vad RP pratar om skulle de nämna detta.

SLP:
*Ättling till någon av riddarna. Antagligen har han/hon ingen aning om vad som inträffade, men talar nog gärna om sin historia för folk. Kanske kommer det till sist fram att han/hon har ett gammalt kopparsvärd på vinden som av någon underlig anledning hållit både skärpa och skick genom åren...

*Prästen. Den person som Shathnapuur tänkt ska genomföra ritualen den här gången.

*Shathnapuur. För tillfället är det samma gamla präst som är övertagen, dock med en två hundra år gammal människas sexiga yttre... och givetvis kläder och allt från 1700-talet.

Värden och specialiteter för monstret... tja - improvisera.

*Varelsens hantlangare. Deep Ones är favoriter, men beroende på vad det är för kreatur kan det säkert ha olika hantlangare. Vargarna du nämner kan vara besatta eller rent av odöda motsvarigheter till sina normala jag.

Ledtrådar och information:
*Liber Magni Hereticus (fånigt... men va fan - ska fjortonåringar spela så räcker det att det låter som latin :gremsmile: )

Boken skrevs av en av riddarna som själv var med och krossade varelsen. Självklart var han fullkomligt galen när han skrev boken, så den är inte särskilt sammanhängande, men helt klart nog att få vem som helst att börja undra vad som egentligen hände år 1126 (Anno Domini, såklart...).

*Blandade gamla manuskript. Återkommande faktum var 200-år är konstiga händelser som ofta övernaturliga krafter beskylls för. (Har de skaffat någon ombudsman än?)

*Gruvan. Ett enormt virrvarr av tunnlar åt alla möjliga håll. Kan antagligen vara i anslutning till det mesta i staden.

*Kopparfängelset. Den plats där Shathnapuur stundom hållits fången. Helst lite häftiga attiraljer som tumringar (någon sett första Warlock?), munkavle och annat.

etc... nu orkar jag inte skriva mer :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Håller inte med dig

"CoC där man har en hel begreppsvärld av myskomonster och ockulta ting att hålla reda på. "

Nä, inte en nybörjarspelare. En nybörjarspelare ska ju inte veta ett jota, och det är ju också då som CoC är som roligast. En nybörjare i CoC bör ju helst inte hålla reda på något alls.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: Håller inte med dig

En nybörjarspelare ska ju inte veta ett jota,

Ska någon veta ett jota?

Oavsett om det är nybörjare eller rena Lovecraft mästare så spelar det väl ingen roll... de flesta av deras gamla rollpersoner har nog ändå dött eller hamnat på sinnessjukhus för länge sedan, och med dem dör kunskapen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
...att CoC inte är något spel som man ska spela första gången man spelar rollspel.

Ok. Min syn på det hela:

Det spel man spelar första gången ska inte vara fullt av regler (utesluter den mesta fantasy och sci-fi), det ska inte ha några avancerade politiska strukturer (utesluter Vampire och dylikt) och bör helst vara antingen komiskt eller lätt att referera till.

*Warhammer FRP är ett bra exempel. Komiskt och ganska lättsamt. Passar de som är intresserade av fantasy och kan tycka att regler i alla fall är lite kul.

*CoC kan utmärkt spelas med minimalt antal regler och i en högst bekant värld, nämligen vår egen. Här kan det ge enorma mängder referenser, om man exempelvis spelar på en plats man själv känner till. Säg småstaden Nässjö, om man råkar ha oturen att bo där :gremsmile: (hehe... hån hån)

Skräck är dessutom byggt på rollspelens starka sida, som är karaktärsdelen. I synnerhet om de som provar att spela är teatermänniskor så funkar det alldeles utmärkt.

*Friforms-minilajv. Klockrent. Tänk er ett enkelt scenario som att varje person är en adelsman i Sverige under Gustav IIIs tid. De har samlats för att fundera på vad de ska göra med den där jäkla kungen som hela tiden varit maktgalen. Detta behöver inte fanatiskt vara historiskt exakt och spelledarens roll blir att gestalta alla de SLPs som behövs. Betjänter, rådgivare etc.

Spelplanen är ett bord, rekvisitan kanske är lite rödvin (läsk, saft) eller liknande och lite god enkel mat.

Detta kan göras ännu enklare. Tänk om man helt enkelt spelar scenariot att en samling personer som sitter och käkar pizza och tittar på TV när någon försöker bryta sig in i huset, klipper strömmen (släcker ljuset) och skumma saker börjar hända. Inbrott. Kan vara skitskoj... Eller maffian om man vill göra det lite mer exotiskt.

*Just det!
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
CoC kan utmärkt spelas med minimalt antal regler och i en högst bekant värld, nämligen vår egen.
Jahaja... först och främst är det vår värld på 1920talet och således blir det precis lika svårt att på ett bra sätt fatta världen som det skulle vara att fatta en fantasyvärld. Faktum är att det nog är svårare, eftersom man inte kan göra direkt "fel" i en fantasyvärld, men det kan man å andra sidan göra om man spelar för 80 år sen... det är alltid klurigt som tusan att hålla reda på vad som fanns och inte fanns på den tiden. Sen vaddå vår egen värld? Jag utgår ifrån att du spelat CoC och då vill jag säga att det faktiskt är lika mycket fantasi där som på de flesta andra spelen.

För övrigt så hör inte riktigt friforms lajv ihop med frågan om CoC eller vilket spel som passar.. :gremsmile: Men själv tycker jag det låter som en bra idé, och hade det inte varit för att jag hade så sablars trista kompisar så hade jag gjort något liknande :gremsmile: Fast då ska vi då fan inte dricka saft :gremcool:

Mac
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Jag håller kort och gott inte med dig...

Man måste till att börja med inte spela CoC på 20-talet och man måste inte heller ta med hela historien om varelse x, y och z. Det räcker med lite smärre övernaturligheter så kommer folk bli skitskraja iaf.

Inte allt för många av Lovecrafts böcker börjar om från början med hela historien om Old Ones, utan det är mer det tema som endast en bråkdel av böckerna använder. På samma sätt behöver inte Great Cthulhu figurera i alla rollspelsscenarier...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Håller inte med dig

Alla jag spelar rollspel med av det kvinnliga könet (4 till
antalet) tycker om fantasy och tyckte om det långt innan vi
spelade. För dem skulle DoD eller D&D vara utmärkta spel
att börja med, istället för CoC där man har en hel
begreppsvärld av myskomonster och ockulta ting att hålla
reda på. Jag tolkar det som att det var en personlig erfarenhet
och ingen regel.


Jo, men de som frivilligt söker sig till rollspelens underbara värld är nog redan insnöade på fantasy. Jag hde läst en hel del när jag började spela. Om man däremot frågar en vanlig högstadieklass hur många som har läst fantasy så blir det nog fler killar än tjejer, tyvärr. Kanske har situationen förbättrats med Harry Potter och hypen runt Sagan om ringen de senaste åren. Jag hoppas i alla fall det.

Definiera Svensson? Är det den vanlige snubben som arbetar
8 timmar/dag framför en maskin?


Jo, ungefär så. Jag upplever att CoC (och även Kult) ger möjlighet att spela vardagskaraktärer som snubblar in i äventyren. Dessa spel blir till och med intressantare om rollpersonerna har vanlig bakgrund.

I D&D kan man säkert spela bibliotekarie men jag misstänker att det blir svårt att överleva den första dungeonen om man inte har tänkt högläsa ihjäl motståndarna förstås. Alla köpeäventyr innehåller för mycket strider för att det ska vara lätt att spela en sådan karaktär. Alltså inget för nybörjare men otroligt roligt för erfarna rollspelare.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Håller inte med dig

>Om man däremot frågar en vanlig högstadieklass hur många som har
>läst fantasy så blir det nog fler killar än tjejer, tyvärr.

Kan hända. Jag överraskas ständigt över hur många fler än jag trodde
som uppskattar fantasy. Science Fiction däremot kan man klart gruppera
efter kön, i alla fall genom mina egna erfarenheter.

>I D&D kan man säkert spela bibliotekarie men jag misstänker att det blir
>svårt att överleva den första dungeonen om man inte har tänkt högläsa
>ihjäl motståndarna förstås. Alla köpeäventyr innehåller för mycket strider för
>att det ska vara lätt att spela en sådan karaktär.

Good point. Men, som tidigare sagt är det meningen att man i D&D skall
spela hjälte med svärd och inte hjälte med penna - eller hur? Men, om
spelledare till CoC vill att spelarna skall vara biffiga mafiatyper går det
också bra eller hur?

>Alltså inget för nybörjare men otroligt roligt för erfarna rollspelare.

Jo, för att i D&D är det meningen att man skall vara magiker, krigare eller
whatever och då är det faktiskt lämpligt för nybörjare att spela magiker,
krigare eller whatever - Nybörjaren behöver något att orientera sig efter
och har denne hört av kompisar att när de spelar CoC så är man ofta
intellektuella eller vanliga Svenssons så passar det bättre med den
spelarens bild av spelet om man får spela något av detta och inte Riddare
eller Cyborg-attackmaskin. Har inget som helst med om man är nybörjare
eller inte att göra.

/Alexander Gyhlesten
 
Top