Nekromanti Hjälp med epub

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Jag har kämpat hela dagen nu med att få ihop en hyfsad e-bok. Och visst, den har blivit hyfsad. Men inte tillräckligt.

Jag valde att byta indragen mot blankrad för styckesindelning eftersom det blev ett bättre resultat. Men av någon anledning verkar det bli dubbla blankrader på vissa ställen. Jag använder programmet Sigil och visst kan det kanske bero på läsaren jag testade e-boken i men jag vet inte.

Någon som vet hur detta funkar?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Karl Olsson said:
Jag har kämpat hela dagen nu med att få ihop en hyfsad e-bok. Och visst, den har blivit hyfsad. Men inte tillräckligt.

Jag valde att byta indragen mot blankrad för styckesindelning eftersom det blev ett bättre resultat. Men av någon anledning verkar det bli dubbla blankrader på vissa ställen. Jag använder programmet Sigil och visst kan det kanske bero på läsaren jag testade e-boken i men jag vet inte.

Någon som vet hur detta funkar?
Har tyvärr inte lekt så mycket med Sigil ännu, och det är lite klurigt att räkna ut vad felet är utan att se filerna du jobbar med.

Men jag tänker mig att det borde gå att söka och ersätta saker? Isåfall kanske man kan söka efter \n\n\n\n (fyra entertryckningar, dvs två raders mellanrum) och byta ut mot \n\n\n?

Jag har mest lekt med HTML->Sigil, och då gör jag ju bara styckena till stycken (p-taggen) och använder sedan CSS-stilmallar för att ge eventuellt utseende. Eller så låter jag styckena vara p-taggar och tänker att användarens läsare får ta beslutet om hur styckena faktiskt ska presenteras.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Precis - frågan är vilken källfil du jobbar med. Själv brukar jag utgå från en vanlig docx, och konvererar den till epub i Calibre (som liksom Sigil är gratis). Sen använder jag Sigil för att rätta till eventuella småfel.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Jag har sparat ner texten ifrån ett Google dokument till html och sedan konverterat den till epub via Calibre. Sedan har jag jobbat i Sigil för att försöka få allt att funka och för att lägga till några småsaker.

Nu gjorde jag ett test i Moon+ reader. Jag upptäckte samma störande sak med dubbla blankrader, men när jag testade att ändra paragrafmellanrum i programmet så försvann dem. Allt såg bra ut.

Tester i Aldiko reader har ger istället indrag överallt och blankrad.

Tester i en app på min asus platta som heter MyLibrary resulterar i ett kaos där det finns upp till tre kopior av varje sida efter varandra.

Är detta normalt? Har jag gjort något fel med filen eller är det helt enkelt en sån radikal skillnad mellan läsare och läsare? Det känns som om jag trasslat ihop allt fullständigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Karl Olsson said:
Nu gjorde jag ett test i Moon+ reader. Jag upptäckte samma störande sak med dubbla blankrader, men när jag testade att ändra paragrafmellanrum i programmet så försvann dem. Allt såg bra ut.

Tester i Aldiko reader har ger istället indrag överallt och blankrad.
Jag tror att sådana skillnader i väldigt hög grad beror på läsaren, faktiskt. Jag tror att man som skapare eventuellt helt enkelt får ge upp tanken på att detaljkontrollera saker som indrag kontra mellanrum... Man ser till att inte göra indrag med hjälp av mellanrum bara, och överhuvudtaget försöka bestämma så lite formateringsgrejs som möjligt, så tror jag det mesta ordnar sig.

Aldiko är den av de du nämner jag har erfarenhet av, och jag tror att den gör så generellt, att den kör mellanrum mellan stycken. Minns inte hur den gör med indrag dock.

MyLibrary... Jag har också en Asusplatta men har inte använt den appen. Tror den hatar mina PDF:er eller nåt; den krashar så snart jag bootar upp plattan =)

Men som sagt, svårt att säga på rak arm utan att se dina filer.



Eftersom jag också skriver i google docs har jag kollat lite på expretmöjligheterna. Jag kommer helt klart att bygga något smart program för att rensa upp HTML-koden som genereras; google docs lägger in en helvetisk massa skit som inte behövs.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Men hur kan man avgöra när en epub fil "håller måttet"? När har den tillräckligt med kvalité för att kunna publiceras utan att skämmas för den? :gremwink:

För om jag förstått det rätt har inte e-böcker samma krav på layout som en bok har. Utan det är upp till läsaren att med hjälp programmet som används att bestämma typsnitt, teckenstorlek etc.

Här är HTML-koden för en av novellerna som på vissa ställen velat ha dubbla blankrader mellan styckena(Kan tilläggas att jag kan i det närmaste noll om HTML.)

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Html:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre><?xml <span class="bbcodekeyword">version</span>=<span class="bbcodestring">"1.0"</span> <span class="bbcodekeyword">encoding</span>=<span class="bbcodestring">"utf-8"</span> <span class="bbcodekeyword">standalone</span>=<span class="bbcodestring">"no"</span>?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">


<<span class="bbcodekeyword">html</span> <span class="bbcodekeyword">xmlns</span>=<span class="bbcodestring">"http://www.w3.org/1999/xhtml"</span>>
<<span class="bbcodekeyword">head</span>>
<<span class="bbcodekeyword">title</span>>Klockverk Manus Epub</<span class="bbcodekeyword">title</span>>
<<span class="bbcodekeyword">link</span> <span class="bbcodekeyword">href</span>=<span class="bbcodestring">"../Styles/stylesheet.css"</span> <span class="bbcodekeyword">rel</span>=<span class="bbcodestring">"stylesheet"</span> <span class="bbcodekeyword">type</span>=<span class="bbcodestring">"text/css"</span> />
<<span class="bbcodekeyword">link</span> <span class="bbcodekeyword">href</span>=<span class="bbcodestring">"../Styles/page_styles.css"</span> <span class="bbcodekeyword">rel</span>=<span class="bbcodestring">"stylesheet"</span> <span class="bbcodekeyword">type</span>=<span class="bbcodestring">"text/css"</span> />
</<span class="bbcodekeyword">head</span>>

<<span class="bbcodekeyword">body</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c"</span>>
<<span class="bbcodekeyword">h2</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c16"</span> <span class="bbcodekeyword">id</span>=<span class="bbcodestring">"calibre_pb_8"</span>><<span class="bbcodekeyword">a</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"calibre"</span> <span class="bbcodekeyword">id</span>=<span class="bbcodestring">"h.1af0m4dm92fy"</span>></<span class="bbcodekeyword">a</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c11"</span>>Lyr och Vyr</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">h2</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>En höstlig bris blåste genom staden. Den kapplöpte med bilar på stora vägar, susade mellan skyskrapor och drog retfullt i människors kläder. Då den anlände till en park bredde den ut sig i sitt fulla omfång och sköljde över frostbitna gräsmattor och oklädda träd. Ett ensamt löv på ett av träden kämpade för att hålla sig kvar. Rodnat av hösten som det var, skapade det ett virrvarr av färger i solljuset då det kastades fram och tillbaka av den lekfulla brisen. Till sist föll det. Trädets fibrer knakade i hjärtskärande sorg.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Lövet seglade förbi en flicka som skuttade omkring i parken. Hon ändrade riktning och jagade lövet på dess dödsfärd. Bakom sig lämnade hon små spår i det frusna gräset. Det var ojämna steg, tagna av någon som ännu inte bestämt sitt mål men lycklig av att kunna gå vart som helst. Hennes stora ögon glittrade likt frosten i morgonsolen. Några steg bakom henne gick en annan flicka, nästintill identisk. De hade båda små späda kroppar, ljust nästan vitt, hår och prydligt klädda i kjol och jacka. Den största yttre olikheten var ögonen. Den skuttande såg världen genom ögon som blå kristaller, brinnande av en oskyldig och nyfiken låga. Den gående hade ögon som natten, färglösa. Avsaknaden av ljus var distinkt.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Den skuttande flickan fångade lövet med ett lycklig skratt. Det krasades sönder mellan hennes händer och färgade bitar spreds för vinden.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Såg du hur jag fångade lövet, Vyr?” sade den lekfulla flickan och vände sig mot sin tvilling.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Ja, Lyr”, svarade tvillingen med en röst som var alldeles för djup och mogen för att ha lämnat ett barns strupe.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Varför är du alltid så sur?” frågade Lyr snabbt i en plötslig svacka i den barnsliga glädjen och sparkade till en hög av döda löv och grenar. Ett litet leende smög sig fram på hennes läppar, hennes fantasi sade åt henne att de fallande löven var en storm och hon kastade sig in i dess öga. Vyr stod vid sidan och tittade på sin syster. Hennes mun formade en spikrak linje. Inget svar krökte läpparna.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Runtomkring parken reste sig tre stora hus. De var gamla och slitna, skamfläckar i staden. Ett minne, eller kanske en spegel som visade förruttnelsen under ytan? Vyr kunde känna röklukten från de uråldriga oljepannorna i deras källare. Intresserat följde hon de svarta pelarna av rester som letade sig upp genom skorstenarna.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Kom så går vi till sandlådan!” Lyr sprang ifrån sin syster, krokade armen om en rostig gungställnings ostadiga ben och dansade vidare mellan gungorna. Endast två var hela, resten var inte mer än däcklösa kedjor som svajade sorgset. <span class="bbcodekeyword"> </span>De klingade tacksamt då de återigen sattes i rörelse av Lyrs vilda lek.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Vyr följde efter med reserverade steg. Hon lämnade inga spår i frosten. Ingen bris rörde om hennes hår och ingen köld bet i hennes hud. Från husen såg hon en svart punkt som bröt sig loss från det mörka avfallet. Då den växte sig större blev svarta vingar synliga och ett kraxande stämde in i brisens sång. Ett litet leende förvred Vyrs tomma ansiktsuttryck. Hon satte sig på knä vid sandlådans kant. Lyr hade fått tag i en övergiven spade och hink och var redan i full färd med att hacka i den frusna sanden.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Jag ska bygga ett jättestort slott!” utbrast hon exalterat och började stapla hårda sandbitar till ett vinglande torn. Vyr lyssnade inte. Hon följde den svarta, bevingade pricken med blicken. Det var en kråka såg hon nu. Ett lätt moln av sot lossnade från dess fjädrar då den landade på en parkbänk.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Jag vet vad vi kan leka”, sade hon till sin syster och reste sig.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Vadå?” hördes Lyrs nyfikna röst till svar. Tornet rasade då hon snabbt reste sig upp och ställde sig vid sin systers sida.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Vadå, vadå?” upprepade hon otåligt och drog i ärmen på Vyrs jacka. Kråkan hoppade över bordet och högg med näbben efter ett lämnat snabbmatspapper.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Var tyst! Och följ mig”, väste Vyr. Lyr tittade förläget ner i marken och följde sin syster med tvekande steg.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Försiktigt närmade de sig kråkan som just hittat en bit hamburgare som den ansträngt försökte svälja. Vyr lade sin hand bland tuggummin och fettrester på bordet. Hennes leende förvreds ytterligare. Lyr sökte sig tätt mot sin syster.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Vad ska vi göra?” viskade hon med stakande ord, osäker på vad Vyr skulle hitta på. Ett vagt obehag tog henne i besittning. Mamma kommer bli arg, tänkte hon för sig själv.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Mata den”, svarade Vyr. Kråkan hade precis svalt köttbiten och vände sitt svarta öga mot deras håll och kraxade. Vyr drog loss ett par hårstrån från sitt huvud. Inga tecken på smärta visades i hennes min, endast ett större leende. <span class="bbcodekeyword"> </span></<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Här”, sade hon och räckte över det ljusa håret till sin syster, “Mata den.” Lyr tog tveksamt emot stråna. Hon vände sig frågande till sin syster, som svarade med en nick åt fågelns håll. Med armen och huvudet sträckta så långt hon kunde åt varsitt håll höll hon försiktigt fram håret mot kråkan. Djuret vred sitt huvud med en hastig knyck och hoppade ett par steg bakåt. Lyr sträckte sig ännu längre över bordet, lika tveksam som kråkan. Plötsligt högg fågeln. Flickan skrek till då dess näbb nappade åt sig hårstråna. Hon gömde sig i sin systers famn, men Vyr besvarade inte kramen utan tittade efter kråkan som flög iväg. Den kraschlandade på gräset, vred sig då håret slöts sig kring dess näbb och krälade in i dess kropp som maskar på ett lik. Ett frenetiskt kraxande fyllde parken. Vyr log.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Bra gjort”, sade hon till Lyr som tittade fram från sin systers jacka. Tårar glänste på hennes kind. Hon snyftade lågmält och höll för sina öron för att skydda sig mot det fruktansvärda ljudet. Hårmaskarna försvann in i kråkans innanmäte och dess skrik upphörde. Den föll ihop med hävande bröstkorg. Vyr iakttog förväntansfullt djuret, som ett barn på julafton.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Lyr hade åter gömt sig i systerns jacka. Kråkans andetag blev allt våldsammare tills fågelkroppen tycktes brista. Då flög den upp och bredde hotfullt ut sina vingar. Den kraxade och högg efter Lyrs hår för att sedan lyfta mot skyn med onaturliga ryck. Vyr skrattade i takt med sin systers skrik då hon såg fågeln försvinna bland skorstensröken över husen.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Jag vill inte leka det här mer”, sade Lyr snyftande och gick sakta tillbaka till sandlådan med armarna beskyddande om sig själv. Hon satte sig i sanden och började tyst stapla sandbitarna till ett nytt torn. Vyr ägnade varken tanke eller uppmärksamhet åt sin syster.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Under tiden hade en grupp barn, något år äldre än tvillingarna, anlänt till parken. De stod tätt samlade vid gungorna. Fnitter och bråkstycken av ord lämnade deras slutna sällskap.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Lyr tittade försiktigt åt deras håll, hon ville inte bli sedd. Det var tre flickor, alla klädda i likadana skoluniformer. De pekade mot Lyr, hon kunde höra att de pratade om henne. Skrattade åt henne. Åter kände hon tårarna bränna i ögonen. Vyr gick ljudlöst och ställde sig bakom sin syster. Leendet hade försvunnit, men läpparna var fortfarande smått krökta.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>><<span class="bbcodekeyword">br</span> /></<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>En av de andra flickorna lämnade gruppen och gick självsäkert mot Lyr. Det såg ut som om hon försökte härma en gångstil hon sett i något modevisningsprogram. Hon ställde sig vid sandlådan och tittade ner på Lyr med armarna i kors. Hennes ansikte var täckt i en mask av smink som fick henne att se motbjudande onaturlig ut.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Vad gör du?” frågade hon Lyr med en nervärderande röst mellan smackandet av ett tuggummi. Lyr låtsades inte höra utan fortsatte med att bygga sitt torn.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Är du döv, barnunge?” sade den andre flickan skarpt, irriterad över att bli ignorerad. Hon vände sig om, skrattade med sina vänner och stärktes av deras uppmuntran. Vyrs leende förvreds igen. Hon var osynlig för omvärlden, osynlig för alla utom Lyr. Flickan i skoluniform vände sig åter mot tvillingen i sandlådan.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Vet du att det är barnsligt att leka i sanden?” sade hon spydigt, sparkade omkull Lyrs torn och sprang sedan tillbaka till sina vänner under högljudda skratt.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Lyr fällde en tår som landade på det raserade tornet. Varför kan de inte bara låta mig vara, tänkte hon argt. Höstbrisen drog förbi och lämnade ett gulnat löv vid hennes fot. Ilsket rev hon sönder det och vilade sitt huvud i händerna. Vyr lade en hand på hennes axel.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Kom, syster. Jag vet vad vi ska leka nu.” Lyr ville säga ifrån, skrika högt att hon inte ville leka mer. Men Vyrs närvaro tystade henne och de gick sakta iväg, förföljda av de andra flickornas skratt.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>De stannade vid en soptunna. Flickorna i skoluniform vid gungställningen hördes bara som en avlägsen felsignal från en trasig maskin. En frän soplukt rynkade Lyrs ansikte då hon manades att ställa sig nära. Vyr tog hennes hand.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Plocka upp ölburkarna”, sade Vyr med en lätt nick åt två illaluktande burkar vid tunnans fot. Lyr gjorde som hon blev tillsagd. Hon lyckades nätt och jämnt balansera burkarna i sin lilla hand. Rödgråten tittade hon på sin syster, som grep hårdare om hennes andra hand. Fingrarna började göra ont och Vyr lade tystande ett finger över sin systers mun. Sedan rusade en stickande smärta genom Lyr. Den sökte sig likt en mörk tråd från Vyrs hand och ut genom hennes. Hon tittade i storögd förvåning på burkarna.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Tunna, svarta trådar spanns kring aluminiumet tills burkarna inte var mer än ett par kolsvarta cylindrar och sedan försvann svärtan. Ölburkarna återfick sin ursprungliga skepnad. De började röra sig i Lyrs hand, förvridna dödsryck. Metallen trycktes ut och ihop som om de andades. Flickan fick en impuls att skaka av ölburkarna, men lugnade sig efter en skarp tillsägelse av Vyr.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Låt dem utföra din hämnd”, sade hon med ett allt mer vridet leende. Hand i hand gick de tillbaka till gungställningen.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>De äldre flickorna mötte Lyr med överlägsna miner och hånande fnysningar. Hon blev arg när hon såg dem. De satt på hennes gungor, varit elaka mot henne i hennes sandlåda och sparkat omkull hennes torn.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Innan de hann säga något lät Lyr burkarna falla från sin hand. De studsade på gräset och började sedan röra sig. Plötsligt flög de på flickorna, kastade sig mot deras ben och drog i deras hår med trasig metall.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>Vyr skrattade högt. Lyr såg först med fasa hur flickorna flydde genom parken med vilda skrik, sedan började även hennes läppar krökas i ett leende. Rätt åt dem, tänkte hon nöjt och rös av välbehag efter sin lyckade hämnd.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>När de tre flickorna försvunnit utom synhåll och deras skrik åter ersatts av höstbrisens stillsamma tjutande återvände ölburkarna till tvillingarna, likt fjäskande hundar. Vyr plockade upp en av dem, studerade den ryckande, olevande varelsen. Sedan tryckte hon samman burken. Den väste då metallen sprack och knyckte till då den sista onaturliga livsgnistan lämnat den. Bloddroppar föll från hennes hand där aluminiumet tryckte sig in. Droppar som försvann då de landade på marken. Den andra burken hoppade iväg i en vild flykt över gräset, försvann ut i staden.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c19"</span>><<span class="bbcodekeyword">span</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c12"</span>>“Kom. Nu går vi hem”, sade Vyr med munnen återigen i en spikrak linje. Lyr kände en bitande rädsla som satt som en nål i hennes hjärta, men hon fylldes även av säkerhet och makt. Med sin syster kunde hon leka vad som helst. Hand i hand vandrade de hemåt. En flicka med ögon som blå kristaller och frusna tårar på kinderna. En flicka med ögon svarta som natten och endast synlig i en värld få människor kan se.</<span class="bbcodekeyword">span</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>

<<span class="bbcodekeyword">p</span> <span class="bbcodekeyword">class</span>=<span class="bbcodestring">"c20"</span>></<span class="bbcodekeyword">p</span>>
</<span class="bbcodekeyword">body</span>>
</<span class="bbcodekeyword">html</span>>
</pre>
</div></div>
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Om du vill kan jag göra en snabb formatering av boken, om du skickar över råtexten (skicka ett pm så får du min mejl).

Jag är ingen expert på det tekniska, men jag jobbar (bland annat) med eböcker och har i alla fall fått det att funka bra hittills. :gremsmile:

Vad gäller läsare rekommenderar jag Kindle för Android och Kindle eller iBooks för iOS. Har testat runt med Aldiko, Moon+ osv, men tröttnat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag skulle säga:

Bort med alla <p class="c20"></p>
Bort med alla <p class="c19">
</p>
Bort med alla <span class="c12">
Bort med alla </span>
Bort med alla class="?" överhuvudtaget, egentligen. Men det är mindre viktigt.

Jag skulle säga att idealet vore något i stil med:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre><?xml version="1.0" encoding="utf-8" standalone="no"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Klockverk Manus Epub</title>
</head>
<body>
<h2></a>Lyr och Vyr</h2>


<p>En höstlig bris blåste genom staden. Den kapplöpte med bilar på stora vägar, susade mellan skyskrapor och drog retfullt i människors kläder. Då den anlände till en park bredde den ut sig i sitt fulla omfång och sköljde över frostbitna gräsmattor och oklädda träd. Ett ensamt löv på ett av träden kämpade för att hålla sig kvar. Rodnat av hösten som det var, skapade det ett virrvarr av färger i solljuset då det kastades fram och tillbaka av den lekfulla brisen. Till sist föll det. Trädets fibrer knakade i hjärtskärande sorg.</p>

<p>Lövet seglade förbi en flicka som skuttade omkring i parken. Hon ändrade riktning och jagade lövet på dess dödsfärd. Bakom sig lämnade hon små spår i det frusna gräset. Det var ojämna steg, tagna av någon som ännu inte bestämt sitt mål men lycklig av att kunna gå vart som helst. Hennes stora ögon glittrade likt frosten i morgonsolen. Några steg bakom henne gick en annan flicka, nästintill identisk. De hade båda små späda kroppar, ljust nästan vitt, hår och prydligt klädda i kjol och jacka. Den största yttre olikheten var ögonen. Den skuttande såg världen genom ögon som blå kristaller, brinnande av en oskyldig och nyfiken låga. Den gående hade ögon som natten, färglösa. Avsaknaden av ljus var distinkt.</p>

<p>Den skuttande flickan fångade lövet med ett lycklig skratt. Det krasades sönder mellan hennes händer och färgade bitar spreds för vinden.</p>

<p>“Såg du hur jag fångade lövet, Vyr?” sade den lekfulla flickan och vände sig mot sin tvilling.</p>

<p>“Ja, Lyr”, svarade tvillingen med en röst som var alldeles för djup och mogen för att ha lämnat ett barns strupe.</p>

<p>“Varför är du alltid så sur?” frågade Lyr snabbt i en plötslig svacka i den barnsliga glädjen och sparkade till en hög av döda löv och grenar. Ett litet leende smög sig fram på hennes läppar, hennes fantasi sade åt henne att de fallande löven var en storm och hon kastade sig in i dess öga. Vyr stod vid sidan och tittade på sin syster. Hennes mun formade en spikrak linje. Inget svar krökte läpparna.</p>

<p>Runtomkring parken reste sig tre stora hus. De var gamla och slitna, skamfläckar i staden. Ett minne, eller kanske en spegel som visade förruttnelsen under ytan? Vyr kunde känna röklukten från de uråldriga oljepannorna i deras källare. Intresserat följde hon de svarta pelarna av rester som letade sig upp genom skorstenarna.</p>

<p>“Kom så går vi till sandlådan!” Lyr sprang ifrån sin syster, krokade armen om en rostig gungställnings ostadiga ben och dansade vidare mellan gungorna. Endast två var hela, resten var inte mer än däcklösa kedjor som svajade sorgset.  De klingade tacksamt då de återigen sattes i rörelse av Lyrs vilda lek.</p>

<p>Vyr följde efter med reserverade steg. Hon lämnade inga spår i frosten. Ingen bris rörde om hennes hår och ingen köld bet i hennes hud. Från husen såg hon en svart punkt som bröt sig loss från det mörka avfallet. Då den växte sig större blev svarta vingar synliga och ett kraxande stämde in i brisens sång. Ett litet leende förvred Vyrs tomma ansiktsuttryck. Hon satte sig på knä vid sandlådans kant. Lyr hade fått tag i en övergiven spade och hink och var redan i full färd med att hacka i den frusna sanden.</p>

<p>“Jag ska bygga ett jättestort slott!” utbrast hon exalterat och började stapla hårda sandbitar till ett vinglande torn. Vyr lyssnade inte. Hon följde den svarta, bevingade pricken med blicken. Det var en kråka såg hon nu. Ett lätt moln av sot lossnade från dess fjädrar då den landade på en parkbänk.</p>

<p>“Jag vet vad vi kan leka”, sade hon till sin syster och reste sig.</p>

<p>“Vadå?” hördes Lyrs nyfikna röst till svar. Tornet rasade då hon snabbt reste sig upp och ställde sig vid sin systers sida.</p>

<p>“Vadå, vadå?” upprepade hon otåligt och drog i ärmen på Vyrs jacka. Kråkan hoppade över bordet och högg med näbben efter ett lämnat snabbmatspapper.</p>

<p>“Var tyst! Och följ mig”, väste Vyr. Lyr tittade förläget ner i marken och följde sin syster med tvekande steg.</p>

<p>Försiktigt närmade de sig kråkan som just hittat en bit hamburgare som den ansträngt försökte svälja. Vyr lade sin hand bland tuggummin och fettrester på bordet. Hennes leende förvreds ytterligare. Lyr sökte sig tätt mot sin syster.</p>

<p>“Vad ska vi göra?” viskade hon med stakande ord, osäker på vad Vyr skulle hitta på. Ett vagt obehag tog henne i besittning. Mamma kommer bli arg, tänkte hon för sig själv.</p>

<p>“Mata den”, svarade Vyr. Kråkan hade precis svalt köttbiten och vände sitt svarta öga mot deras håll och kraxade. Vyr drog loss ett par hårstrån från sitt huvud. Inga tecken på smärta visades i hennes min, endast ett större leende.  </p>

<p>“Här”, sade hon och räckte över det ljusa håret till sin syster, “Mata den.” Lyr tog tveksamt emot stråna. Hon vände sig frågande till sin syster, som svarade med en nick åt fågelns håll. Med armen och huvudet sträckta så långt hon kunde åt varsitt håll höll hon försiktigt fram håret mot kråkan. Djuret vred sitt huvud med en hastig knyck och hoppade ett par steg bakåt. Lyr sträckte sig ännu längre över bordet, lika tveksam som kråkan. Plötsligt högg fågeln. Flickan skrek till då dess näbb nappade åt sig hårstråna. Hon gömde sig i sin systers famn, men Vyr besvarade inte kramen utan tittade efter kråkan som flög iväg. Den kraschlandade på gräset, vred sig då håret slöts sig kring dess näbb och krälade in i dess kropp som maskar på ett lik. Ett frenetiskt kraxande fyllde parken. Vyr log.</p>

<p>“Bra gjort”, sade hon till Lyr som tittade fram från sin systers jacka. Tårar glänste på hennes kind. Hon snyftade lågmält och höll för sina öron för att skydda sig mot det fruktansvärda ljudet. Hårmaskarna försvann in i kråkans innanmäte och dess skrik upphörde. Den föll ihop med hävande bröstkorg. Vyr iakttog förväntansfullt djuret, som ett barn på julafton.</p>

<p>Lyr hade åter gömt sig i systerns jacka. Kråkans andetag blev allt våldsammare tills fågelkroppen tycktes brista. Då flög den upp och bredde hotfullt ut sina vingar. Den kraxade och högg efter Lyrs hår för att sedan lyfta mot skyn med onaturliga ryck. Vyr skrattade i takt med sin systers skrik då hon såg fågeln försvinna bland skorstensröken över husen.</p>

<p>“Jag vill inte leka det här mer”, sade Lyr snyftande och gick sakta tillbaka till sandlådan med armarna beskyddande om sig själv. Hon satte sig i sanden och började tyst stapla sandbitarna till ett nytt torn. Vyr ägnade varken tanke eller uppmärksamhet åt sin syster.</p>

<p>Under tiden hade en grupp barn, något år äldre än tvillingarna, anlänt till parken. De stod tätt samlade vid gungorna. Fnitter och bråkstycken av ord lämnade deras slutna sällskap.</p>

<p>Lyr tittade försiktigt åt deras håll, hon ville inte bli sedd. Det var tre flickor, alla klädda i likadana skoluniformer. De pekade mot Lyr, hon kunde höra att de pratade om henne. Skrattade åt henne. Åter kände hon tårarna bränna i ögonen. Vyr gick ljudlöst och ställde sig bakom sin syster. Leendet hade försvunnit, men läpparna var fortfarande smått krökta.</p>

<p>En av de andra flickorna lämnade gruppen och gick självsäkert mot Lyr. Det såg ut som om hon försökte härma en gångstil hon sett i något modevisningsprogram. Hon ställde sig vid sandlådan och tittade ner på Lyr med armarna i kors. Hennes ansikte var täckt i en mask av smink som fick henne att se motbjudande onaturlig ut.</p>

<p>“Vad gör du?” frågade hon Lyr med en nervärderande röst mellan smackandet av ett tuggummi. Lyr låtsades inte höra utan fortsatte med att bygga sitt torn.</p>

<p>“Är du döv, barnunge?” sade den andre flickan skarpt, irriterad över att bli ignorerad. Hon vände sig om, skrattade med sina vänner och stärktes av deras uppmuntran. Vyrs leende förvreds igen. Hon var osynlig för omvärlden, osynlig för alla utom Lyr. Flickan i skoluniform vände sig åter mot tvillingen i sandlådan.</p>

<p>“Vet du att det är barnsligt att leka i sanden?” sade hon spydigt, sparkade omkull Lyrs torn och sprang sedan tillbaka till sina vänner under högljudda skratt.</p>

<p>Lyr fällde en tår som landade på det raserade tornet. Varför kan de inte bara låta mig vara, tänkte hon argt. Höstbrisen drog förbi och lämnade ett gulnat löv vid hennes fot. Ilsket rev hon sönder det och vilade sitt huvud i händerna. Vyr lade en hand på hennes axel.</p>

<p>“Kom, syster. Jag vet vad vi ska leka nu.” Lyr ville säga ifrån, skrika högt att hon inte ville leka mer. Men Vyrs närvaro tystade henne och de gick sakta iväg, förföljda av de andra flickornas skratt.</p>

<p>De stannade vid en soptunna. Flickorna i skoluniform vid gungställningen hördes bara som en avlägsen felsignal från en trasig maskin. En frän soplukt rynkade Lyrs ansikte då hon manades att ställa sig nära. Vyr tog hennes hand.</p>

<p>“Plocka upp ölburkarna”, sade Vyr med en lätt nick åt två illaluktande burkar vid tunnans fot. Lyr gjorde som hon blev tillsagd. Hon lyckades nätt och jämnt balansera burkarna i sin lilla hand. Rödgråten tittade hon på sin syster, som grep hårdare om hennes andra hand. Fingrarna började göra ont och Vyr lade tystande ett finger över sin systers mun. Sedan rusade en stickande smärta genom Lyr. Den sökte sig likt en mörk tråd från Vyrs hand och ut genom hennes. Hon tittade i storögd förvåning på burkarna.</p>

<p>Tunna, svarta trådar spanns kring aluminiumet tills burkarna inte var mer än ett par kolsvarta cylindrar och sedan försvann svärtan. Ölburkarna återfick sin ursprungliga skepnad. De började röra sig i Lyrs hand, förvridna dödsryck. Metallen trycktes ut och ihop som om de andades. Flickan fick en impuls att skaka av ölburkarna, men lugnade sig efter en skarp tillsägelse av Vyr.</p>

<p>“Låt dem utföra din hämnd”, sade hon med ett allt mer vridet leende. Hand i hand gick de tillbaka till gungställningen.</p>

<p>De äldre flickorna mötte Lyr med överlägsna miner och hånande fnysningar. Hon blev arg när hon såg dem. De satt på hennes gungor, varit elaka mot henne i hennes sandlåda och sparkat omkull hennes torn.</p>

<p>Innan de hann säga något lät Lyr burkarna falla från sin hand. De studsade på gräset och började sedan röra sig. Plötsligt flög de på flickorna, kastade sig mot deras ben och drog i deras hår med trasig metall.</p>

<p>Vyr skrattade högt. Lyr såg först med fasa hur flickorna flydde genom parken med vilda skrik, sedan började även hennes läppar krökas i ett leende. Rätt åt dem, tänkte hon nöjt och rös av välbehag efter sin lyckade hämnd.</p>

<p>När de tre flickorna försvunnit utom synhåll och deras skrik åter ersatts av höstbrisens stillsamma tjutande återvände ölburkarna till tvillingarna, likt fjäskande hundar. Vyr plockade upp en av dem, studerade den ryckande, olevande varelsen. Sedan tryckte hon samman burken. Den väste då metallen sprack och knyckte till då den sista onaturliga livsgnistan lämnat den. Bloddroppar föll från hennes hand där aluminiumet tryckte sig in. Droppar som försvann då de landade på marken. Den andra burken hoppade iväg i en vild flykt över gräset, försvann ut i staden.</p>

<p>“Kom. Nu går vi hem”, sade Vyr med munnen återigen i en spikrak linje. Lyr kände en bitande rädsla som satt som en nål i hennes hjärta, men hon fylldes även av säkerhet och makt. Med sin syster kunde hon leka vad som helst. Hand i hand vandrade de hemåt. En flicka med ögon som blå kristaller och frusna tårar på kinderna. En flicka med ögon svarta som natten och endast synlig i en värld få människor kan se.</p>

</body>
</html></pre>
</div></div>

Då har jag dock tagit bort ALLA stilmallar öht. Men det är ju för att jag personligen (obs: min åsikt, inte fakta) gillar att låta läsaren själv avgöra vad som känns bra för just hens läsupplevelse i form av typsnitt, avstånd, och så vidare. De flesta E-boksläsare har ganska många inställningar för sådant.


Och liksom Tomas erbjuder jag mina tjänster. Kan betala för boken innan du skickar den om det känns bättre =) Tomas har mer erfarenhet vad gäller just E-böcker; jag är mer intresserad av det tekniska och så i det här fallet.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Awesome - vi kör en eboks-battle! :gremlaugh:

Skämt åsido, bara hojta om du vill att jag gör ett försök. No strings attached. Jag tycker att sånt här är skoj. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
TomasFriaLigan said:
Awesome - vi kör en eboks-battle! :gremlaugh:
Haha!
Skicka filerna till oss båda, så kör du den version du gillar bäst =)

Skoj, sa Bull.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Oj oj! Okej!

Jag gör en chansning på att ni inte snor mitt verk(om det ens är stöldbegärligt vill säga). Vad är det för filer ni behöver?

Priset är att få sitt namn under "Tack till" i e-boks versionen av Klockverk!

Let's battle!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Karl Olsson said:
Jag gör en chansning på att ni inte snor mitt verk(om det ens är stöldbegärligt vill säga). Vad är det för filer ni behöver?
När du exporterar från google docs till HTML borde du få zipfiler, right? De skulle duga fint för min del. Maila dem till krank23 snabela gmail.com så kollar jag på det under veckan.

Något ska jag väl ha att distrahera mig med när jag inte ids jobba mer på mina egna projekt...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Karl Olsson said:
Mail skickat!
Har gjort en initial upprensning av html-koden nu; testar göra till epub imorgon, antagligen.
 
Top