Nekromanti Hjälp med en alvisk riddare från Consaber

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Jag spelar en EON kampanj och har en Pyarriddare (högadlig) från Consaber. Det är lite klurigt att hitta en bra personlighet. Just nu går jag igenom Alver, Riddaren och Consaber och benar upp allt, men någon som har lite tips på hur man bäst skulle gestalta detta.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Jag spelade en gång just en pyaralvisk riddare från Consaber, han var dock inte högadlig, "bara" baron. Kommer dock inte ihåg så mycket av hans personlighet, vet inte om han egentligen hade så mycket sådan, vi var kanske inte så jätteseriösa i vårt ROLLspelande på den tiden (några år sen). Står liksom knappt nånting om beteende och personlighet på rollformuläret :gremtongue:.
Dock säger väl värdet 16 i både Lojalitet och Heder iaf lite om personligheten.
Skulle jag göra en liknande rollperson idag skulle jag nog satsa på en alv som tar sitt ridderskap på nästan överdrivet stort allvar. En alv som följer det ridderliga idealet till punkt och pricka, och som är fullständigt lojal mot konungen, folket och riket. Han har liksom riddaridealet som ett sätt att härda ut, som en sköld mot förbannelsens negativa inverkan på alvens psyke.

Hmm... well, vet inte om detta hjälpte så mycket, men jag tyckte iaf att det var kul att du gjort en RP som är lik (till yrke, ras och hemland iaf) min gamla favvo-RP (fastän vi inte var så seriösa... jag har dock inte fått spela så mycket Eon sen den tiden, har mest blivit spelledande)

//Boboliwsy
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Tackar.
Jag har faktiskt samma värde på min karaktär...Skrämmande...

Jag har tänkt att spela honom som en på något sätt hardcore riddare som verkligen tror på idealen. Fast det kluriga är att få med den alviska mentaliteten på ett bra sätt. Nu här han visserligen pyar, men i alla fall.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Hur gammal är alven? Antar att han klassas som Helt ung. Kanske har han gått igenom någon dramatisk händelse, som fått honom att tvivla på sin övertygelse. Därför har han givit sig ut på sin resa (om ni nu kör en traditionell äventyrarkampanj). En alvs psyke påverkas ju så att han går mer och mer mot inåtvändhet ju fler sorger och motgångar han utsätts för, så kanske slits riddaren mellan sin benhårda tilltro till ridderligheten, kungen och riket samt sitt släktes vemodiga känslor som gör sig allt mer påminda.
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Tycker inte riktigt man ska ta reda på ett sätt att spela en rollperson låt karaktärsdragen avgöra
T.ex högt i lojalitet och heder ger en ärorik och hedersfull riddare resten är upp till spelaren själv att bestämma.
jag tycker det är roliga att spelarna själva är personen för då blir det mer sina "kompisar" man spelar med.
Dock får det inte spåra ut så att en person med 16 i heder får för sig att lönnmörda någon etc.
GÖR DÅ OM ROLLPERSONEN så att den passar spelaren och då får ni mer flyt i spelet och det underlättar spelarna att inte behöva spela någon annan än den dom har i sina tankar att dom är. För alla ha vi en egen uppfattning om hur en rollperson är
 
Top