Nekromanti Hjälp med demoner

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Mina spelare har precis hittat en trollformel som låter dem frammana demoner. Problemet är att jag är skitdålig på att hitta på demoner: min hjärna fastnade i Drakar och Demoners "giftgadd: +1t6 skada i obeväpnad strid". så nu behöver jag hjälp att komma på en eller flera intressanta demoner.
Demonerna måste tematiskt passa in i en mellanöstern-miljö och bör vara av relativt låg rang (snarare "söv alla vakter i palatset" än "döda kungen medan jag äter dadlar i en annan stad"). Bonuspoäng om demonen har en oväntad bieffekt, som att alla saker den rör börjar lukta kanel.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
En pyroman demon vars svans brinner. Den bara måste sätta fyr på saker. Bysig liten rakare. Annars gör den som mästaren säger. Fast den gör uppgifterna lite på sitt sätt.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vill den själv sätta eld på saker, eller vill den att mästaren skall sätta eld på saker i utbyte mot att den gör annat? Vad är dess kraft - vad är den bra till?
Också: om den är liten och har en svans, vad ser den ut som i övrigt? Ett djur? Som en vuxen människa fast liten, eller som ett barn, eller en dvärg?
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Jag tänkte mig en imp. (det var vad som kom upp i huvudet). Den vill själv sätta eld på saker. Vilket är hur den löser mästarens problem med. Den är bra på att förstöra saker. Det finns inget den inte kan tända eld på. Den kanske kan vara bra i strid. Lite eld spells.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Jag har ju gjort en demonnamnsgenerator (460000 olika namn) så här kommer lite namn (Lovecraftinspirerade):
Ss'hel
Z'ul
Yhgyug-beish
R'hizal
Gelle-be
I'gghu
Bha-log
Tholaboash
Bellok'eth
Uggi'liz
Izhat
G'orlhu
Kha'lo-go'eth
C'luhu
Nalyubaz
D'alhuloth
Ithzaih
J'haltoggon
Yog-hatlep
Zigazgon
Y'goggor'eth
Phalakog
Nolztyg
Nolp'lo
Mahyubtooth
Bhalglor
She'h'lgoth
Bellot
Othleglor
Hothalgor
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Består svårigheten du har i att lista ut deras gestalter, eller förmågor?

Jag tycker demoner är knepiga eftersom det inte finns någon vettig definition på vad en demon är (utöver en existens från ett annat plan). De kan se ut lite hur som helst, beté sig lite hur som helst, och vara olika grader av farliga.

Vad sägs om en okroppslig existens som använder materiella objekt (via telekinetisk förmåga?) för att utöva våld? T.ex. manipulerar sand, lakan, rep, stenar, vapen, o.s.v?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Det finns många olika slumptabeller för demonförmågor. Har för mig att det fanns en tabell i något Drakar och Demoner.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Vad sägs om en demon som framställer sig som typ en "anden i flaskan" karaktär. Men att det på dess bakre del, bakom dess kappa finns en total motsats, något fruktansvärt. Kanske bara en stor käft fylld med rakbladsvassa tänder eller något annat. Så om rollpersonerna ber den "snälla" anden om hjälp. Tillexempel med att locka bort en vakt så gör demonen det på värsta tänkbara sätt. Den åker och hämtar vaktens familj och slaktar dem i närheten, det är alltså deras skrik som lockar bort vakten från dess position. I och för sig rätt dark....
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Mellanösternmiljö låter som tusen och en natt.
Från "Historien om Kamaralzamana och prinsessan Budur, den skönaste bland månar":
"Maimuna stampade i marken som öppnade sig och släppte fram en fruktansvärd, otroligt ful efrit. Han hade sex horn i pannan, vart och ett fyrahundrafyrtiofyra alnar långt, och tre lika långa kluvna svansar; han hade puckel på ryggen och ögonen placerade ovanför varandra; han hade två armar varav den ena var femtusen femhundrafemtiofem alnar och den andra bara en halv aln, hans händer var som kittlar och fingrarna som lejonklor, fötterna var klövar och hans lem var fyrtio gånger så lång som elefantens och stack stoltserande i vädret. Han hette Kasjkasj ben-Fakrasj ben Atrasj och var av Eblis Abu Hanfasjs ätt."​

Några observationer:
  1. Den här rysansvärda varelsen frammanas av en annan efrit för att vara skiljedomare för mänsklig skönhet.
  2. Efriterna i denna historia har horn och vingar och kan byta skepnad (åtminstone till loppa).
  3. De flesta versioner av tusen och en natt man kan hitta är rejält censurerade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Demonen ser ut som en otroligt vacker ung man, med ett vinnande leende och en trevlig röst. Han är fantastiskt bra på att övertala, manipulera, distrahera och förföra män och kvinnor. Han är även trevlig, smickrande och påstår sig vara hemskt olycklig i sitt hemplan. Om den visa mästaren bara kunde ge kommandot att släppa lös honom så att han kunde få leva sitt liv på det här planet så skulle han vara evigt tacksam.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Även om spelet heter drakar & DOMONER så tycker jag inte det handlar så mycket om demoner. vi hade knapt med demoner när vi körde för just dessa problem. Alla demoner vi hittade i boken slaktde hela våran spelgrupp. För att inte tala om att några av oss svimmade i skräck av dem.

Nu när du ska ha med demoner på ganska regulär basis samt vara i direkt kontakt med dem bör NI ha deffinerat vad demoner är. Själv gillar jag inte drakar och demoners variant utan diggar mycket mer den lömska rösten från mörkret. Eller den variant som Genesis pratar om.
Eller ska demoner rent vara en fysisk varelse inte så olikt oss?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,614
Jag spinner på Genesis idé:

1) Rp gör något, men parallellt med deras förehavanden så inträffar massa hemska mord som långsamt (2-4 spelmöten) förvandlar staden/byn som rp befinner sig mellan sina äventyr (eller som äventyret utspelar sig i) till en paranoid stad där olika rykten om vad som kan ligga bakom sprider sig fort. Morden ska helst hamna i bakgrunden, men annars sätta sin prägel på staden. T.ex. kan rp få problem när de vill köpa något, då ägaren har blivit mördad, stadsvakten vill fråga ut rp upprepade gånger, mm. En alltmer upphetsad stämning ska prägla staden. En belöning utlovas till den som kan sätta dit mördaren.

2) Rp stöter på demonen (se Genesis beskrivning) av en slump, och han säger sig ha vissa uppgifter om morden/mördaren, även om han beklagar att uppgifterna är vaga. Demonens ledtrådar leder rp till en plats med både nya ledtrådar till demonen, ytterligare en död kropp (vilket förstås leder till komplikationer med stadsvakten) samt skatter som demonen lämnat efter sig (optional: kan vara demoniskt guld, vilket ser ut att vara vanligt guld, men sakta drar ur spelaren livskraft). Nu ska spelarna känna att "vänta nu, här har vi ju färska spår av mördaren! Om vi bara...".

3) Vid ett senare tillfälle kontaktar demonen rp och ber om hjälp. Han inser nu (med hjälp av rp:s ledtrådar t.ex.) att han efter ett möte med demonmördaren har blivit förbannad och "smittar" folk med sin märkliga förbannelse. Kan rp hjälpa honom att bli fri förbannelsen? Rp får en vägbeskrivning till den plats dit demonen tog honom.

4) Rp går till platsen för besudlandet och lär sig där att de kan hjälpa sin uppdragsgivare genom att i) ta sig till märklig dimension och på denna plats ii) "sudda ut ett pentagram"/"tända sju svarta stearinljus av änglars tårar"/offra en get/liknande..." (vilket innebär att de befriar honom från det demonplan som han är han knuten till).

----

För att hjälpa till med OP:s problem.

Jag skulle göra enkla slumptabeller, typ:

DJUR

Apa
Elefant
Orm
Vattenbuffel
Groda
Haj

FÄRG

Blå
Svart
Röd
Grön
Gyllene
Silverfärgad

KROPPSDEL/EXTREMITET

Armar
Ben
Huvud
Mage
Bål
Könsorgan


KARAKTÄRSDRAG

Inåtvänd
Jovialisk
Hetsig
Slug
Trög
Galen

BIEFFEKT

Demonen måste stjäla sina offers huvuden och spara i ett litet tempel tillägnat dess demonfurste
Demonen hostar ständigt och verkar sjuklig
Demonen har ingen tunga, men verkar kunna tala fritt ändå
Demonens ögon har ingen ögonvita
Allt demonen tar i riskerar att bli smittat med en sorts pest
Demonen klarar inte av att tala direkt till män/kvinnor/annat utan måste då prata via någon annan eller i tredje person.

Och så göra någon sorts algoritm som:

Demonen liknar [ett_djur] med en [färg] [kroppsdel]. Demonen är [karaktärsdrag] men med bieffekten att [bieffekt].
(Det här var ju ett väldigt basic exempel som mest är till för att visa hur snabbt man kan få fram galet många kombinationer.

?Gott nytt år!
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Bolongo;n139427 said:
Man kan förstås gå till den stora källan för mellan-östern-demoner.
Jag vet inte varför, men jag har alltid tänkt på den som mer västerländsk. Bra tips.

Dazumal said:
Består svårigheten du har i att lista ut deras gestalter, eller förmågor?

Jag tycker demoner är knepiga eftersom det inte finns någon vettig definition på vad en demon är (utöver en existens från ett annat plan). De kan se ut lite hur som helst, beté sig lite hur som helst, och vara olika grader av farliga.
Jag tänker att alla spelledarpersoner har (åtminstone) fyra spelbara bitar
1 namn
2 utseende
3 förmågor/färdigheter
4 quirk

En demon har det där plus något extra: anledningen till varför den är en demon och inte bara en vanlig tjomme. Om det redan finns magiker som kan kasta eldbollar, då finns det ingen anledning att frammana en demon som kan göra det - det är tusen gånger enklare att bara gå till arbetsförmedlingen.

Så svårigheten, som jag ser den, är inte namn, förmågor, gestalter eller sånt i sig. Det svåra är att få helheten att bli demonisk.

Genesis demon är otroligt spelbar (den vänder på underkastelse genom att vara glad att bli kallad), likaså demonen som kan döma objektivt i subjektiva frågor eller den som inte kan tala direkt till en person utan måste kommunicera via någon annan. Det är sådana saker jag är helst vill ha: sånt som signalerar att en annan logik än den vi känner till är i effekt.
 
Top