Nekromanti Hjälp med brädspelsförslag till barn!

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Hej!
Min äldsta barn går i femman och han spelar ganska mycket brädspel. Hans lärare blev eld och lågor efter att hört detta och ville att han skulle ge några förslag på några bra att använda i engelskaundervisningen. Tyvärr så har vi inga spel som man använder engelska så mycket. Så nu är jag öppen för förslag, hjälp! Det vore optimalt med någon typ av kort eller nåt som måste läsas under spelet. Eller kanske ett rent kortspel? Hjälp mig :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
King of Tokyo (på engelska då)

EDIT: Det är kanske inte så jättemycket kort att läsa iofs (bara några, och bara väldigt sällan). Äh, jag vet inte, jag spelar inte så mycket spel där man måste läsa på kort och greja. Det här får någon annan ta.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Spank the monkey!
Roligt kortspel som absolut en femteklassare klarar av. Finns på både svenska och engelska. Man behöver läsa en del men inte alls så mycket att det blir svårt eller svårbegripligt.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Enligt min erfarenhet fixar ungar att spela det mesta, bara någon förklarar reglerna för dem. Vi har regelbundet spelat med kids i åldrarna 7-13. Stora favoriter har varit:

Haunted House on the Hill
Spel om att undersöka ett hemsökt hus och besegra ondskan som finns där. En av spelarna blir en förrädare vid en viss punkt i spelet. Ganska avancerat, med ett par olika stats på varje karaktär - men inga problem för ungarna så länge reglerna är förklarade. Tar en stund att köra dock, gissningsvis ca 2-3 timmar.

Shadowhunters
Detta är nog min främsta rekommendation, då det har varit lite av våran go-to när vi är många och när yngre förmågor är med. Det går ut på att man ska lista ut vilka som är fiender och vilka som är allierade, och sedan ta kål på fienderna. Spelet är enkelt, strategiskt och snabbspelat. Kräver att man läser och förstår den hemliga texten på ens karaktärskort. Bra spel när man är många (5+). Inte bra när man är färre än så.

Mouse Guard
Fabelspel i medeltida miljö. Jag har själv inte haft möjlighet att spela det här så mycket, eftersom vi haft det utlånat till en barnfamilj under en längre tid. Spelet har längre texter med narrativ som ska läsas upp vid olika tillfällen - engelskan kanske är nog för avancerad för mellanstadiet, men ungarna älskar att spela de olika karaktärerna. Spelmekaniken påminner mycket som rollspel.

Smallworld
Ett spel som vi inte har själva, men som tydligen är poppis bland kidsen. Jag har fått intrycket att det är som en mer avancerad variant av Risk i fantasymiljö.

Talisman (förstås!).
Klassiskt spel som egentligen tar för lång tid (4-6 timmar är inte ovanligt), men det är en stor hit hos de unga. Det är lite som en blandning av D&D och Fia med knuff.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Dazumal;n80461 said:
Smallworld
Ett spel som vi inte har själva, men som tydligen är poppis bland kidsen. Jag har fått intrycket att det är som en mer avancerad variant av Risk i fantasymiljö.
Fast du läser inget alls i smallworld, De har istället för text några pedagogiska små bilder som förklarar allt
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Nu vet jag inte om femteklassare är den bästa målgruppen för ett 'sagoberättarspel' men Once Upon a Time kortspelet är en språklärares dröm. Det har enkla regler, övar språket jättemycket och tar tillräckligt kort tid att spela för att kunna spelas klart på en lektion.

Förutom det så har jag svårt att hitta speciellt bra (eller dåliga egentligen) spel i genren som uppfyller en kombination av "enkla regler", "snabbspelade" och "mycket text", det brukar liksom anses vara dålig design om det behövs mycket text i euro-spelen vilket utgör en klar majoritet av "snabbspelade".

Magic the Gathering hade nog kunnat fungera men det faller på "enkla regler", alltså jag är säker på att en intresserad och brädspelserfaren unge i den åldern klarar av att spela det här men att försöka spela det med en hel skolklass kan jag bara se sluta i kaos.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Space Alert för både läsning och lyssnande! Lite startsträcka med reglerna samt behov av ljuduppspelning men annars riktigt fett! (svårighetsgraden kan vara ett "problem" om kidzen förväntar sig att vinna jämt!)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Castle Panic, speciellt om spelarna måste kommunicera med varandra på engelska också. Ett bra samarbetsspel med mycket "Jävlar! Jävlar! Jävlar!"-känsla.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag föreslår Pandemic.
Man spelar ihop mot spelet, blir lite geografi då man ska rädda städer från sjukdomar, kanske inte jättemycket läsning men man läser ett kort i början på varje omgång, och sen är det ju reglerna att läsa så klart.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Spelaroll;n80442 said:
Hej!
Min äldsta barn går i femman och han spelar ganska mycket brädspel. Hans lärare blev eld och lågor efter att hört detta och ville att han skulle ge några förslag på några bra att använda i engelskaundervisningen. Tyvärr så har vi inga spel som man använder engelska så mycket. Så nu är jag öppen för förslag, hjälp! Det vore optimalt med någon typ av kort eller nåt som måste läsas under spelet. Eller kanske ett rent kortspel? Hjälp mig :)
Apples to Apples
Perfekt undervisningsspel där varje kort bara har ett ord (adjektiv) på sig och de sedan ska matchas ihop med den vars tur det är som spelat ut ett annat kort ((föremål). Kan lätt skalas upp och ner i svårighet.

Snake Oil
Också ett kortspel med bara ett ord per kort. Här turas spelarna om att vara en kund och spelar ut ett kort vilken sorts kund de är (astronaut, journalist etc) och de andra spelar ut en produkt som de tror att kunden kan vara intresserad av. De kan även leverera ett liten muntlig förklaring varför föremålet passar så bra till kunden. Kunden väljer vilken förklaring och produkt de nappar på.

Rory's story cubes
Tärningsspel där deltagarna ska bygga ihop historier utifrån vilka bilder tärningrna visar. Finns många olika tärningsset (varje set är med nio olika bildtärningar).

Once upon a Time
Berättarkortspel där deltagarna ska berätta en historia utifrån vilka olika sagoingredienser de har på handen. Alla deltagarna har även ett "slut"-kort på handen som de siktar på att avrunda berättelsen med för att ta hem spelet.

Paperback
Kortspel som blandar dominions lekbyggande med alfapets ordbyggande. Fantastiskt spel, men tyvärr finns det inte i många butiker utan det behöver beställas från USA.

Taboo
Kortspel där man tävlar i lag och det gäller att för sin lagkamrat förklara ett ord (t.ex. fotboll) utan att använda några utvalda ord (boll, gräs, målvakt, sport). Man får poäng för varje ord man lyckas förklara på en minut. Motståndarna ser till att man inte råkar använda några av de förbjudna orden.

Munchkin
Här är ett i sin grund rätt enkelt kortspel, men det är lite mer att läsa på varje kort och det är lagom tokroligt (en del humor kan nog skjuta över en femteklassares huvud). Tanken är att man är en hjälte som ska ner i en grotta och spöa upp så många monster som möjligt. Varje monster man dödat ger en skatter och man levlar upp. Försten till level tio vinner.

Evolution
Mitt favoritspel just nu som jag spelar med sonen (åttaåring). Man följer evolutionens gång och ala börjar emd ett litet sketet intetsägande djur och ska nu utveckla det djuret och fler därtill så man kan lägga vantarna på den mesta maten. EN del försöker sig på att göra rovdjur, andra försöker vara växtätare och kanske skaffa sig skydd som skal eller klätterförmåga för att undkomma rovdjuren. Det är en del text på varje egenskapskort man spelar ut på sina arter, men de lär sig snabbt hur de fungerar (sonen är som sagt åtta och läser inte de engelska korten utan har memorerat hur varje egenskap fungerar).
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag vet inte om det kvalificerar sig för att vara ett brädspel men Scrabble Junior på engelska låter som ett bra spel för att träna engelska.

WotC Dungeon! kan vara ett bra sätt att locka in de små liven i rollspelshobbyn. Reglerna är på 4 sidor så de ska nog tom läraren kunna lära sig.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Dazumal;n80461 said:
Enligt min erfarenhet fixar ungar att spela det mesta, bara någon förklarar reglerna för dem. Vi har regelbundet spelat med kids i åldrarna 7-13. Stora favoriter har varit:


Mouse Guard
Fabelspel i medeltida miljö. Jag har själv inte haft möjlighet att spela det här så mycket, eftersom vi haft det utlånat till en barnfamilj under en längre tid. Spelet har längre texter med narrativ som ska läsas upp vid olika tillfällen - engelskan kanske är nog för avancerad för mellanstadiet, men ungarna älskar att spela de olika karaktärerna. Spelmekaniken påminner mycket som rollspel.
Du syftar på Mice and Mystics antar jag? Mouse Guard är ju ett rollspel.
 
Top