Hjälp med att värdera en samling av FFGs Star Wars-rollspel

luddwig

Vagabond i världsrymden
En kompis till mig funderar på att sälja sin samling av FFGs Star Wars-rollspel. Det lär vara en komplett eller åtminstone nära på komplett samling, inklusive de tre inriktningarna Edge of the Empire, Age of Rebellion samt Force and Destiny. Regelböcker, världsböcker, äventyr startboxar, spelledarskärmar och tärningar. (Om han lyckas leverera en lista på vad som ingår kommer jag att lägga till den i tråden.) Mycket är i närmast nyskick. Enstaka böcker har små skavanker. Till startboxarna saknas visst själva kartongerna. Någon som har en uppfattning om vad en sådan samling kan vara värd?

Jag kollade upp detta nyligen. Vissa av böckerna kan gå för upp till 1000 kr online. Jag såg någon sälja en väldigt inkomplett samling för 5000 kr. Jag tror han sitter på en massa pengar, men jag kan inte svara närmre än så. Kolla ebay och sådana sidor vad saker sålts för nyligen.

Det är klurigt eftersom böckerna var ur tryck såpass länge så de fick ganska höga andrahandspriser, men nu är vissa av böckerna i tryck igen av Edge. Många som annars hade betalat mycket pengar för att komplettera samlingen hoppas antagligen att de böckerna också kommer i nytryck. De som är beredda att betala mycket för enskilda böcker har väl också redan de flesta övriga böckerna, så de vill nog inte betala för ett helt paket.

Och jag tror inte att spelet någonsin fick så stor publik i sverige, så man blir nog tvungen att sälja internationellt för att få bra priser och då blir väl frakten helt orimlig för ett sånt paket.

4-5000 kronor låter rimligt att vilja ha betalt, men jag vet inte om någon betalar det. Om man ska sälja dem i sverige tror jag man får bäst pris om man säljer av dem en och en med utropspris på en hundring, om man orkar.

Det är min känsla också. Fina böcker men jag tror inte att reglerna tilltalade en bredare publik. Min kompis fick i alla fall nog av reglerna efter en kortare kampanj. Det är därför han nu säljer sin samling.
Det är ett spel som nischat sig konstigt. Genesys-tärningarna med narrativa resultat på flera olika skalor på samma gång är en cool idé som förtjänar mer uppmärksamhet, men det är underligt att man kombinerat det med supercrunchy skill trees och utrustningslistor.

Jag tror personligen att det är för att Star Wars medför en förväntning på att man ska ha böcker med alla utomjordingsraser och handgranatsvarianter, och att de då behöver vara mekaniskt distinkta.

Jag tror personligen att det är för att Star Wars medför en förväntning på att man ska ha böcker med alla utomjordingsraser och handgranatsvarianter, och att de då behöver vara mekaniskt distinkta.
Samma förbannelse som omvandlade SWd6 1st till SWd6 REEX/REUP över tid (tycker jag).

Genesys-tärningarna med narrativa resultat på flera olika skalor ...

Tärningarna ser häftiga ut men aldrig har jag spelat ett spel där jag slagit så många tärningar och begripit så lite av vad de inneburit. Antagligen hade det blivit bättre om jag spelat mer än ett kort äventyr över en eller två kvällar.

Tärningarna ser häftiga ut men aldrig har jag spelat ett spel där jag slagit så många tärningar och begripit så lite av vad de inneburit. Antagligen hade det blivit bättre om jag spelat mer än ett kort äventyr över en eller två kvällar.
De är inte fel, men det känns som de funkar bättre om man slår typ ett slag per scen eller så. När man slår varje gång man skjuter i en strid blir det lite för bra. Blir en utmattning att ständigt förklara de narrativa extra-effekterna för vartenda skott. Tråkigt när SL bara låter en ta extra strain.

Sen känns det som ungefär 50% av alla jag spelat det med aldrig får symbolerna att fastna i huvudet heller, vilket oxå får det hela att kännas lite tungrott.

Det är ett spel som nischat sig konstigt. Genesys-tärningarna med narrativa resultat på flera olika skalor på samma gång är en cool idé som förtjänar mer uppmärksamhet, men det är underligt att man kombinerat det med supercrunchy skill trees och utrustningslistor.

Har du testat att lira själva Genesys-systemet? Jag köpte det med stor iver, men det blev liksom väldigt "jahapp" när jag väl läste. Färre detaljer än SW/EotE men samma tänk generellt fick det inte att flyga för mig, iaf.

Har du testat att lira själva Genesys-systemet? Jag köpte det med stor iver, men det blev liksom väldigt "jahapp" när jag väl läste. Färre detaljer än SW/EotE men samma tänk generellt fick det inte att flyga för mig, iaf.
Nä, jag har bara provat Eote. Och jag tyckte att tärningarna funkade väldigt bra om man hade en Pbta-nu-slår-vi-lite-och-ser-vart-skiten-tar-vägen-mentalitet, men crunchsystemet kändes mer som att man skulle klara uppdrag och göra det på ett bra sätt.

Back