Nekromanti Hjälp med att modda "Lost mine..." till ett stadsäventyr

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Hej, jag är inne på att modda "Lost mine of Phandelver" till ett stadsäventyr.

Eftersom jag redan postat om detta på engelska i ett annat forum så är jag lat och bara klistrar in det jag redan skrivit här.

---

Hi, I'm thinking about converting (parts of) Lost mine of Phandelver to a city setting, for example having most of it take place in Waterdeep or Sigil or some sort of Metropolis.

I'm thinking that the ambush would take part in an alley, the hideout could be some sort of warehouse connected to a river running through the city. The town of Phandalin would be a shady part of the city where thugs rule the streets.
The ambushers would be street urchins (or halflings?) using goblin stats.

Echo wave, if I use it, might be located under the sewers. Kind of being part of the city that was before... Kind of going with the "we rebuilt the city atop the ruins of an old city" theme.

I'll be looking more closely at the LMoP adventure when I get back home. Haven't looked at it in over a year.

Anyone who've done anything like this?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det här låter som en bra ide och det låter som om du har bra koll på hur du ska göra med det. Jag vet inte riktigt om jag har något vettigt att tillföra, men det här låter coolt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Plockar man Waterdeep så ligger ju Undermountain och Skullport under staden, vilket man kan använda om man behöver sub-levels.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Har noll koll på settingen, det du möjligen behöver tänka på att förklara är ju saker som varför inte stadsvakten ingripit mot vad-det-nu-är, om de kommer lägga sig i om det är stora bataljer på gatan, eller om folk springer runt med dragna vapen. Men det låter inte ogörligt.

Likaledes behöver man tänka över varför folk i stan i allmänhet inte snubblar över det här, och vad som händer med de som skulle råka göra det.

Men det känns som du har bra koll på det här redan, så jag misstänker att du redan rett ut ovanstående! ;)
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
@God45 Tack för inputen.


@Cybot Spelarna har generell FR-koll, men inget detaljerat. Skjulle jag nämna Skullport och Waterdeep i samma mening skulle de på sin höjd tycka att det lär bekant. Så jag känner ganska mycket frihet att få staden och funka hur jag vill. That being said så var undermountain en bra idé och jag ska nog läsa på lite om det ifall jag landar i Waterdeep. Då kan man droppa hintar redan från början och så vidare.


@Zonk Bra punkter. Jag har inte funderat så mycket över det i detalj, mer än typ "banditer och lokal brottslighet styr och ställer i kvarteret. Lagen håller sig för det mesta undan." Samtidigt känns det som en lite väl "enkel" lösning.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag tycker det låter stentufft. Det låter som du redan tänkt på det mesta. Jag antar att den stora skillnaden är att de olika platserna kommer ha mycket starkare påverkan på varandra. Nyheter kommer färdas fortare och så vidare.

Min erfarenhet av stadsäventyr är att de är mer explosiva: spelarna ägnar först tid åt att inte göra nåt för att inte sabba för sig själva, sen tröttnar nån och då är det maxfart en kort stund. Så det är väl det enda som du bör tänka på: att pacingen lätt blir annorlunda. Kanske ska du ha nån sorts gta-mätare för hur många som är på jakt efter rollpersonerna?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Tre solar;n165399 said:
Jag tycker det låter stentufft. Det låter som du redan tänkt på det mesta. Jag antar att den stora skillnaden är att de olika platserna kommer ha mycket starkare påverkan på varandra. Nyheter kommer färdas fortare och så vidare.

Min erfarenhet av stadsäventyr är att de är mer explosiva: spelarna ägnar först tid åt att inte göra nåt för att inte sabba för sig själva, sen tröttnar nån och då är det maxfart en kort stund. Så det är väl det enda som du bör tänka på: att pacingen lätt blir annorlunda. Kanske ska du ha nån sorts gta-mätare för hur många som är på jakt efter rollpersonerna?
MMmm, folk snackar om att det är kul att slåss mot vissa fi i dungeons för att de är intelligenta och ordnar bakhåll osv. Men snackar vi tjuvar i en stad blir det ännu mer lurigt. Kanske en av anledningarna till att enkla dungeons e poppis, enklare för SL och spelare.

Så helt klart en intressant utmaning! Man kanske får tänka ut 5-10 olika strategier som tjuvarna kan använda mot RPna. Olika typer av distractions, fällor, trick, diverse sätt att lura dem in i en situation där de är i underläge. Jag tänker lite maffia-film nästan, när de vill ha ihjäl nån lurig, så är det ofta lite lateral thinking involverat. Bilar får plötsligen stopp, nån fastnar i en vägtull, ut hoppar en bunte folk med automatvapen, osv.
 
Top