Nekromanti Hjälp med äventyrs ide!

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Hejsan! Jag söker återigen råd från rollspelsexperter!

Håller på med första äventyret i min kampanj Drakens Ödermarker,
dod trudvang. Rpna ska bege sig till städer och byar för att försöka
samla en allians stor nog att kunna försvara borgen som fiendens
trupper tänker anfalla inom en månad. Lite tråkigt beskrivet kanske, men kortfattat=)

Första äventyret så kommer rollpersonerna till en fiskeby. Dom berättar om deras "quest". Man skulle nog gärna skicka trupper till deras stad då man e vänner med dom. Men man kan inte, härrskaren är spårlöst försvunnen och har inte sagt till någon vart han tagit vägen. Endast han kan bestämma om de kan skicka hjälp till staden.

Så.. jag behöver ideer til lvart härrskaren har tagit vägen. Det blir såklart upp till rpna att hitta honom då alla andra hitills misslyckats. Ingen annan vet om det utom soldaterna och rpna.

En ide jag har är att härrskaren bestämt sig för att pröva leva som en vanlig man i staden, en tiggare, under en vecka, för att verkligen få en bra uppfattning om hur det är att leva i staden och vad folket tycker om honom som härrskare. Han har låtit sitt skägg växa så ingen ska känna igen honom.

Men vart kan han ha tagit vägen? har han blivit kidnappat? Har han blivit kidnappad för den han är eller av en annan anledning, ovetande om att han är härrskare?

En ide jag har är att rpnas fiender, drakmännen, håller på samla
ihop havsvargar ute vid öar i kusten och bygger en borg. Så att de sedan kan anfalla fiskebyn. Kanske kidnappar man då och då fiskare från byn för att användas som slavar vid bygget och att härrskaren hade otur att drabbats. Han tvingas hjälpa till med borgbygget. Men hur går det till då man kidnappar slavar, och hur utbrett är det?

Kom gärna med egna ideer, åsikter och förslag!

Edit:
Kom på följande ide som jag nog ska utveckla lite mer och köra på:

Härrskaren lider skeppsbråt utanför en ö då han försökt fiska. han tas hand om i ett kloster som finns där. Han har tappat minnet. En av prästerna ger sig av till skaarby för att söka efter anhöriga. Han stöter så småningom rpna, härrskarens utseende stämmer in på personen som de tagit hand om. De åker till ön där klostret finns. De möts av ond bråd död, klostret är brunnit till marken och överallt ligger döda präster.

En av de döda prästerna har slitat av ett halsband från en av de som utfört dådet/ eller: det ligger döda havsvargar där oxå och alla har samma tatuering på axeln.

Rpna återvänder till Skaarby för att lära sig mer om detta föremål/ tatuering. De väcker uppmärksamhet,anhängare till havsvargarna försöker tysta rpna. De misslyckas. Rpna lyckas få en av dom att berätta vart deras läger finns/ en av dom har "kordinater" till ön?

Rpna tar sig så småningom dit. Det är ett läger med havsvargar som samlt ihop sig. Man håller på bygga en borg på ön i ledning av drakmästaren. Rpna hittar härrskaren, men till deras förvåning så är han på havsvargarnas sida.

Havsvargarna har hjärntvättat honom och lurat han att han tillhör dom.

Ide; Rpna lyckas inte hitta härrskaren, eller de tas tillfånga av havsvargarna och sätts i fångenskap. De vaktas av härrskaren. rpna måste försöka få hans minne tillbaka så att han kan befria dom och sedan tillsammans fly från ön.

Kom gärna med förslag och ideer!
Som jag skrivit så tänkte jag att en av de som försöker tysta rpna har en avgörande ledtråd till vart deras läger finns.
Men alltså, skrev man kartor över "havet"? Hade man "kordinater" och hur såg dom ut? Sjökort? Eller något annan form av kartliknande, minneslapp?

Somsagt, kom gärna med förslag, åsikter och ideer!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Hmm, om härskaren (pampig titel för hövdingen i en liten fiskeby :) är död så kanske det finns något att hämta i striden kring vem som skall efterträda honom, och hinner rollpersonerna vänta ut att det skall reda upp sig?
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Hmm nej död ska han nog inte vara....

Hade tänkt att havsvargarna tagit med sig honom, han har tappat minnet och hamnat på deras sida. Kanske har de lyckats övertyga honom om att det dom gör inte är fel.

Men funderar, hur kan man göra en ö miljö intressant? Jag har tänkt att havsvargarna ska ha sitt läger på ön... Men hur kan det se ut? Hur kan ett gömställe se ut?

Funderar på om det ska finnas en stor grotta på ön vars ingång är kamoflerat. Men det kanske inte riktigt passar "low-fantasy".

Det ska vara något som gör lägret ganska svårupptäckt eftersom ingen hittat det...

Kom gärna med förslag, jag funderar vidare!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tråden flyttad

Jag har flyttat den här tråden från Rollspelsmakande till Drakar och Demoner eftersom det rör det spelet och inte skapandet av ett nytt rollspel.

MVH,
 

Slartibartfast

Veteran
Joined
16 Aug 2007
Messages
9
Låter på mig som om du har en storslagen idé som är lite för ogreppbar just nu, kanske just för att den är så stor. Varför inte ta det från andra hållet, dvs. börja smått och bygga vidare uppåt?

Som jag förstått det har RP:na från början redan uppdraget att dra ihop en armé. Hur har de fått det? Varför just de?

Rimligare för mig vore: RP:na kommer till (den lilla) byn och finner att den är hotad av havsvargar, och att byborna är villrådiga om hur de ska kunna få hjälp eftersom deras ledare "härskaren" (tycker också att titeln är lite missvisande) är försvunnen. Byborna ber RP:na om hjälp med att finna ledaren. Efter "diverse strapatser" finner de ledaren hos havsvargarna, och också att dessa har planer på ett mycket mer storskaligt angrepp. De måste tillsammans med ledaren fly från fästet, och därefter varna byn och den omgivande trakten.

Från detta kan du bygga vidare, och har också en rimlig förklaring till varför just rollpersonerna ska samla styrkor osv (de får mandat från ledaren, och deras framgång leder till ökad berömmelse i trakten).

Saker att tänka på:
- En by är liten och har knappast fattigkvarter.
- Som jag ser det ägnar sig inte havsvargar åt hjärntvättning, de dödar. Kanske bara om det är någon/något ondskefullare bakom...
- Magi är bra för att dölja saker (t ex läger), men vad gör att rollpersonerna då kan hitta det om ingen annan gör det?

Mitt första inlägg här, för vad det är värt :gremsmile:
 
Top