Nekromanti Hjälp med äventyr

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
SPOILER för mina spelare och för de av er som inte ännu spelat The Oldest Killer. Läs försiktigt!

Så, nu har gruppen skapat några rollpersoner var och jag ska skapa ett äventyr.

I The Oldest Killer blir rollpersonerna en del av kampen mot Tyskland av en slump, för att sedan kunna snappas upp av operationen. Det tycker jag är lite för tråkigt. Jag tänkte att rollpersonerna istället kontaktas operationen och ombeds utföra ett hemligt uppdrag, utan att för den delen veta vad de deltar i.

Enligt mallen från scenario-generatorn tänkte jag mig nått sånthär:
Plats: En militär forskningsstation utanför en liten by
Plot: En tysk agent som spionerar på stationen måste stoppas.
Huvudskurk: En Doppfelganger (kanske, eller bara en tysk) som söker en magisk artefakt inne på stationen tidigare tillhörande en lokal keltisk kult.

Känns det som något vettigt att bygga på? Jag är lite orolig att det är lite för lite humor, samt att jag riskerar att »flasha monstret« lite för mycket.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det svåraste med "The Olderst Killer" är ju att få karaktärerna att tycka att dom skulle äventyra, så jag gjorde så att dom var O:FR medlemmar som varit på en liten konferens på den brittiska landsbygden, och nu tog igen sig på puben efter en lång dag med föredrag. På så sätt var dom lite lagom taggade, och när det började bli mystiskt var dom redan "på G"
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jo, något sådant tänkte jag mig också.

Mitt scenario utspelar sig våren 1937, alltså så har operationen knappt hunnit bildas. Rollpersonerna blir alltså bland de första att rekryteras som agenter. Tanken är dock att de ska hållas på en need-to-know-basis. Gå in, neutralisera tysk agent, rapportera.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Inte för att jag vet om det kan hjälpa, men jag körde igång 1937 också och har kört några äventyr (de är fn inne i februari 1938)
Rp är några av de första att rekryteras till biblioteket, som de upplever som någon form av hemlig underavdelning inom underrättelsetjänsten.
De har ingen riktig överordnad utan får "förslag" till saker de kan göra medan Lord Cunningham, "överbibliotekarien", försöker rekrytera mer folk och sammanställa mer grupper.
Så de får arbeta självständigt med en spelare som "ansvarig" att leda uppdragen. En Armemajor med alldeles för mycket "pondus" (efter 3 äventyr har han fortfarande negativt i Endurance.. han började på -9)

I Första äventyret rekryterades de och ombads se om de kunde undersöka ett fall uppe i Skottland där en man blivit anfallen av en galen hund. En lokal präst svamlar om "varulvar" och RP ska undersöka om det har någon Fallen anknytning.
(mycket riktigt, det är en Fallen som "infekterar" de som den anfaller, och gör att ett offer blir lättare att bli besatt)
Rp lyckas hitta hunden och även stoppa offret som blivit infekterat.

Andra äventyret har en skeppsredare donera en skeppsklocka till brittiska marinen. SKeppsklockan har tillhört skeppet Olympic (systerskepp till Titanic och Brittanic) och var till skillnad från sina systerskepp verkligen osänkbart, kallades för övrigt "Old Reliable"
Skeppsklockan är förtrollad och slår av sig själv om fara hotar skeppet..
Men klockan stjäls av tyska underrättelseagenter och efter en rafflande jakt lyckas RP stjäla tillbaka den.

Nu senast reste RP till Ungern för att hjälpa Albert Szent-Györgyi, nobelpristagaren i Medicin att ta sig till stockholm för att ta emot sitt pris eftersom ungerska fascister utfärdat husarrest.
De tyska agenter som stal klockan i förra äventyret dyker upp igen och i en slutstrid på ett hotell i stockholm strax före prisutdelningen lyckas de skydda sin VIP från en Berzerker.

så jag har lagt upp det som "straight spy-thrillers" fast med små övernaturliga inslag.
Som jag förklarat för spelarna, "skillnaden mellan Secret Service och Biblioteket är att om man tror att ett uppdrag kommer innehålla övernaturliga inslag så skickar man vidare det till Biblioteket och låter Secret Service ta hand om de mer ordinära uppdragen,"
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Gillar din lösning, smutt som bara den.
Btw, skall köra Wicked Times: Bratwurst und Sauerkraut om ca. 30 minuter på mina tåliga spelare, får se om de överlever "la grand finale" på serien.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Tjena! Jag skulle också vilja ha lite hjälp.

Mina spelare vill spela att de deras karaktärer blir intagna på sanitorium, har ni några roliga idéer?

En sadistisk, besatt läkare är given. Elchocker och "undersökningar" är givna. Vad mer?

Jag har en idé om att sjukhuset ligger i en gammal ombyggd borg, byggd av Wilhelm Erövraren, så det finns många nivåer, och många gamla rum som är bortglömda
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det kan ju finnas de som blev intagna för flera hundra år sedan men aldrig kommit ut mer än endast fysiskt, klassiska spöken som mer än gärna försöker skada den elaka doktorn och på ett sådant sätt att karaktärerna får skulden och blir utsatta för ännu mer ondska.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
ja! Jag kall kanske ha ännu äldre...kanske sådana som spärrats in för hundratals år sedan
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Tjena! En lös idé som jag funderat på är en typ av fiende som inte är en fallen...eller i alla fall inte verkar vara det.

En svärm av insekter, köttätande, måttligt giftiga insekter som tillsammans är farliga.

Framtagna av en galen vetenskapsman i hans försök att bli av med "de sabla duvorna som skiter på min tvätt".

De har någon typ av rudimentärt kollektivt medvetande som känsliga personer kan kommunicera med.

De blir mer avancerade för varje generation (säg...tio veckor för ett generationsbyte, fortare på sommaren)

Min idé är typ en svärm av getingar, lite större, lite giftigare, men man skall, av dramaturgiska skäl kunna överleva ett par stick, men gärna få vävnadsdöd eller liknande så att man får coola "sug ut giftet" scener.

Som uppmuntran till att komma med input får ni en video av en kille som överlevt ett bett av svarta änkan
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/M1WxLeYpsSY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/M1WxLeYpsSY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag har ju spännande "små" en fot stora kackelackor i ett av mina äventyr. Mr. Fallen kan ju intyga att dom är svåra att döda, men man kan kasta molotovcoktails på dom eller krossa dom med sin resväska ;-)
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Men precis!

Vad tycker du gör insekterna roliga att möta?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Kiai said:
Men precis!

Vad tycker du gör insekterna roliga att möta?
Mina gav spännande hallucinationer till dom som blev bitna ;-) Kolla i äventyret (Lurking Dangers: Art Of War)
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
MR_Fallen_Publishing said:
Särskilt svåra när man knappt har ledsyn. Men de brann bra, en flaska sprit är aldrig bortkastad.
Hahaha!
Kapten Haddock hade varit stolt!
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Hmm, jag laddade ned dina grejer, sen kraschade min dator, det är dags för en återinvestering!

Hallucinationer är nice! Jag gillar också ljud. Insekter är ju inte så verbala, men varningsljud och liknande är nice
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Behöver lite ny hjälp! :gremlaugh:

Mina kära karaktärer har nu överlevt sanitorium, och äntligen träffat en flintskallig ful man som bara kallar sig Alistair, som har hälsat dem välkomna till Operation Fallen Reich.

Inget är förklarat, men de känner sig inte lika ensamma längre iaf.

Nu övergår handlingen till ett hangarfartyg. HMS Furious. Vad kan det ske för roliga händelser där ute? Har ni något jag kan krydda min...för att vara h elt ärlig ganska tunna handling med?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Vart befinner sig detta fartyg? Atlanten? är det krig eller inte krig ännu?

En idé som "poppade upp" i mitt skadade huvud är att flygplan börjar spårlöst försvinna under spaningsuppdrag, inga rapporter på radion, plötsligt är dom bara borta.

Vad kan detta bero på då?

Flera saker?
- En "Voltergeist" i form av ett ondsint åskmolm (finns en sån i "The Summer of '39"

- En Gerätgeist som härjar nere på hangardäck och lite elakt har sönder lagom vitala delar på planen.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Hmm hangarfatyg är stora fartyg. Många utrymmen att leta i eller inte. Låt hjältarna vakta en dörr ombord men dom får inte öppna den. Kan hjältarna hålla fingrarna i styr? Kommer någon lättpåverkad besättningsman försöka öppna? Var gör dom om nåt försöker öppna innifrån? Vad finns därinne? Kaptens spritförråd kanske...
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Tack för hjälpen folk :gremlaugh: Riktigt schyssta idéer som kommer fram!


Major Boothroyd said:
Hmm hangarfatyg är stora fartyg. Många utrymmen att leta i eller inte. Låt hjältarna vakta en dörr ombord men dom får inte öppna den. Kan hjältarna hålla fingrarna i styr? Kommer någon lättpåverkad besättningsman försöka öppna? Var gör dom om nåt försöker öppna innifrån? Vad finns därinne? Kaptens spritförråd kanske...
Hmm...och vad händer om spriten kommer ut, kanske någon berzerker som väntar i faggorna, redo att besätta någon person som INTE är helt ok att bara meja ner.

Vart befinner sig detta fartyg? Atlanten? är det krig eller inte krig ännu?
Fartyget befinner sig i Indiska Oceanen. Det är HMS FURIOUS

En idé som "poppade upp" i mitt skadade huvud är att flygplan börjar spårlöst försvinna under spaningsuppdrag, inga rapporter på radion, plötsligt är dom bara borta.

Vad kan detta bero på då?

Flera saker?
- En "Voltergeist" i form av ett ondsint åskmolm (finns en sån i "The Summer of '39"

- En Gerätgeist som härjar nere på hangardäck och lite elakt har sönder lagom vitala delar på planen.
Det skulle vara coolt. De rapporterar mystiska fel, de saknar saker osv. En Gerätgeist kanske söker delar till sig själv, ett plan som är lite finare än de andra...
 
Top