Nekromanti Hjälp Karl Kämpe!

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Hej, som en del av säkert redan känner till så skriver Klaatu om en karolin vid namn Karl Kämpe som under tidigt 1700-tal strider mot demoner, ockultister, häxor och andra onda människor. Ibland kommer han fram till problem i sitt skrivande som ni säkert med er breda kunskap och fyndighet kan hjälpa honom med. Denna tråd är tänkt att ta upp sådana problem och alla är välkomna med tankar och idéer.

Fråga 1:
Tänk er följande scenario. Karl Kämpe jagas av en stenvarelse som inte tar skada av kulor och hugg. Bakom en skyddande mur finns några av Karls vänner. Avståndet till muren är dock för långt för att nå innan stenvarelsen skall hinna ikapp och kan hugga karolinen i ryggen. Vad kan Karl eller vännerna göra för att distrahera eller fördröja stenvarelsen tillräckligt länge för att karolinen skall hinna kasta sig i säkerhet?

www.karlkampe.se
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Utan att veta särskilt mycket om konceptet spånar jag fritt:

En stenvarelse låter som något stort och tungt. Jag tänker mig alltså att även om den är svår att stoppa när den får upp farten så är den också lite seg i svängarna, så olika former av sicksackmanövrar skulle kanske kunna få vidundret att tappa lite fart.

Råkar man befinna sig på en lerig åker eller annat halt underlag skulle kanske detta manövrerande kunna få stenvarelsen att helt tappa fotfästet och dratta omkull vilket skulle kunna ge några värdefulla sekunder till.

Om varelsen är större än en människa skulle man kanske kunna ta en väg genom något som stenvarelsen måste gå runt, eller rent av riskerar att fastna i, så som en trädunge eller någon snäv öppning.
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66

You shall not pass!

Rymdhamster;n93337 said:
Jag tänker mig alltså att även om den är svår att stoppa när den får upp farten så är den också lite seg i svängarna, så olika former av sicksackmanövrar skulle kanske kunna få vidundret att tappa lite fart
I exemplet är Karl skadad i benet så han kan inte spurta/sicksacka ifrån stenvarelsen. Däremot skulle en av hans vänner kunna rusa fram göra X för att distrahera stenvarelsen och sedan själv hinna fly undan. Det är mest i dessa banor jag tänker. Vad skulle denne vän kunna göra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Karl Kämpe;n93357 said:
I exemplet är Karl skadad i benet så han kan inte spurta/sicksacka ifrån stenvarelsen.
Så varför listade du inte det under vilkoren?



Jag ser visuellt framför mig en filmsnutt där Kämpe haltandes springer mot muren med en enorm lunkande, men snabb, stenvarelse efter sig som sakta börjar bygga upp hastighet och hinna ifatt när plötsligt en kärra kommer in i bild från vänster, knuffad av vännerna, och brakar rätt in i stenvarelsen som faller hatt över lykta.

Variationer finns så klart också där en eller ett par av vännerna kommer springande med en stor gren eller mindre trästam och kör i varelsens ben så den snubblar.

Vagnen skulle ju kunna hästar förspända om kumpanerna inte har något emot att offra dessa.

Eller så kommer de åkandes på vagnen och bromsar in den framför varelsen, i dess väg, så att den måste ta sig runt, över eller genom hindret, varpå vännerna hoppar av och grabbar tag i Kämpe för att hjälpa honom linka iväg.
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Rymdhamster;n93411 said:
Variationer finns så klart också där en eller ett par av vännerna kommer springande med en stor gren eller mindre trästam och kör i varelsens ben så den snubblar.
Rymdhamster, du förtjänar en stjärna på himlavalvet. Jag visste väl att det var ett genidrag att ställa frågan på det här forumet. Det där med trädstammen hade jag inte tänkt på och det fick mig att tänka i helt nya banor. Jag tror mig nu ha löst problemet men jag måste modifiera om ett tidigare kapitel så att lösningen inte blir allt för deux ex machina. Exakt vad jag kommit fram till håller jag hemligt tills boken är färdig att publiceras.
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Fråga 2:
Tänk er följande scenario: 10 riddare som alla är baroner i samma land skall tillsammans utföra ett "krigiskt" uppdrag. En av riddarna utses till att vara ledare för uppdraget. Vad skulle ni ge denne ledare för titel för att skilja denne från de andra riddarna?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Det beror lite på vem som skickar dem på uppdraget känner jag. Är det krigiskt skulle ju någon form av militär befälsgrad vara passande. Annars skulle jag köra på något mer neutralt ord för militär ledare så som anförare eller fältherre.

Annars, i synnerhet om det är mer en privat, "civil" angelägenhet skulle jag kanske tilldela denne något mer poetiskt som antingen knyter an till uppdragets natur, eller någon personlig egenhet hos den utsedde som föranledde utnämningen: ljusbärare, eller fäktmästare.

Sen har vi ju alltid epitetet förste (alltså som i nr 1, inte en felstavning av furste): Förste riddare, eller förste baron. Den främste av gelikar, liksom.

Slutligen har vi ju alternativet utrikiska kombinerat med något av ovanstående. Om latin är att anse "ett fint språk" exempelvis så varför inte Primus, Prima VIctor eller Legate?
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Rymdhamster;n94497 said:
Annars, i synnerhet om det är mer en privat, "civil" angelägenhet skulle jag kanske tilldela denne något mer poetiskt som antingen knyter an till uppdragets natur, eller någon personlig egenhet hos den utsedde som föranledde utnämningen: ljusbärare, eller fäktmästare.
Här är vi helt klart inne på rätt spår. En titel/epitet på svenska. Något som skulle kunna vara synonymt med ordet härförare men inte lika pampigt.
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Fråga 3:
Vad finns det för "coola" sätt för en ensam hjälte att dräpa typ en drake på? Storlek på besten = Ungefär som draken Drogon i de två sista avsnitten (säsong 5) av Game of Thrones. Tillgängliga vapen värja, flintlåspistol, musköt och ev. någon granat. Besten behövs inte dräpas av dessa vapen om det finns något annat som kan användas.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Lura den att svälja en kruttunna med brinnande stubin, eller släng kruttunnan i gapet på den när den ska blåsa eld. Lura ner den i en källare (stor källare, eller lada, borgruin, under en bred stenbro skulle kanske också funka) full av krut och slängde ner en fackla. Kedja runt halsen fäst vid en sten som sen puttas ner i en sjö för att dränka/fjättra draken. Tänk dig stockfällan från Return of the jedi, där en atst krossas mellan två tunga stockar, men stockarna är också vässade. Antingen i en skog eller i en stor_ stadig lada. Gräv en grop, bind fast en ko bredvid gropen, klättra ner i gropen och täck över den, när draken syäller sig över gropen för att komma åt kon kan man lungt sikta in sig och sticka den i hjärtat med värjan eller sprätta upp buken på den.
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Rymdhamster;n100057 said:
Kedja runt halsen fäst vid en sten som sen puttas ner i en sjö för att dränka/fjättra draken.
Det här gillar jag. Idén måste skruvas till något så att den blir mer "unik" för att den skall bli användbar.


Rymdhamster;n100057 said:
Gräv en grop, bind fast en ko bredvid gropen, klättra ner i gropen och täck över den, när draken syäller sig över gropen för att komma åt kon kan man lungt sikta in sig och sticka den i hjärtat med värjan eller sprätta upp buken på den.
Detta var litet för mycket likt Sigurd och Fafner / Turin Turambar och Glaurung.

- - - - - - - - - - -

Funderar på om hjälten skall sno ett drakägg för att locka besten att jaga efter honom...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Karl Kämpe;n100120 said:
Funderar på om hjälten skall sno ett drakägg för att locka besten att jaga efter honom...
Oooo! Ruvar draken? För så fall vore det ju awesome att stjäla ett ägg, tömma det och stoppa in ett par granater i det (med lång stubin) och sen lägga tillbaka det i boet, gömma sig bakom en närliggande sten och vänta >)
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Rymdhamster;n100124 said:
För så fall vore det ju awesome att stjäla ett ägg, tömma det och stoppa in ett par granater i det (med lång stubin) och sen lägga tillbaka det i boet, gömma sig bakom en närliggande sten och vänta >)
Finurligt värre. Passar dock inte riktigt men jag gillar de icke-konventionella tankebanorna.

- - - - - - - - - - -

Större monster brukar dödas på tre olika sätt i alla former av media.
- Extremt våld.
- Klassisk fälla. Ofta involverande nät.
- Luras ut för ett stup.
- En svaghet utnyttjas. Sticker varelsen genom ögat, skjuter explosiva saker in i munnen eller liknande. I den animerade Beowulf så sträckte sig hjälten in genom ett sår i halsen och klämde åt det "minihjärta" som fanns där (av någon outgrundlig anledning).

Personligen ogillar jag stora monster med en "gigantisk" svaghet för det är som om monstret bara har svagheten för att hjälten skall kunna utnyttja den för att dräpa ett annars till synes oövervinneligt monster.

Det vore trevligt om man kunde komma på någon som verkligen var out-of-the-box!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Du hoppas på att kunna överglänsa årtusenden av monsterberättelser? Tja, ska man sikta är det väl lika bra att sikta högt :)

Jag kan bara komma på två vägar i så fall: allt eller inget.

Allt som i att inget enstaka sätt funkar. Inled med extrem våld. Drakem dör inte, men detta gör att en svaghet uppstår som sedan kan utnyttjas efter att man fångat den i en fälla. Antingen kan du ju vinkla detta som en flerstegsplan från början, eller så låter du varje försök vara ett misslyckande men som till slut bygger upp till en öppning.

Ellet inget, som i att draken inte dödas. Kämpe kanske inser att draken egentligen bara är ute efter en specifik grej som den gott kan få (kanske är det så att en bonde stulit ett ägg som draken vill ha tillbaka). Eller så lyckas Kämpe hota draken (eller dess ägg/ungar) på ett sådant sätt att draken erkänner sig besegrad och ger sig av i utbyte mot att den eller dess avkoma skonas. I synnerhet om detta görs på ett sätt där Kämpe gör det för att skydda någon han själv håller kär från draken, så att de liksom ser in i varandras ögon och inser att de båda är i samma situation; båda hotar vad den andre vördar, och båda gör det för att skydda vad de själva vördar. En slags ömsesidig respekt.
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Rymdhamster;n100426 said:
Du hoppas på att kunna överglänsa årtusenden av monsterberättelser?
Karl Kämpe siktar mot stjärnorna och hoppas att han når himmelen! :)


Rymdhamster;n100426 said:
Allt som i att inget enstaka sätt funkar. Inled med extrem våld. Drakem dör inte, men detta gör att en svaghet uppstår som sedan kan utnyttjas efter att man fångat den i en fälla. Antingen kan du ju vinkla detta som en flerstegsplan från början, eller så låter du varje försök vara ett misslyckande men som till slut bygger upp till en öppning.
Här är du verkligen inne på något. Personligen älskar jag (främst) filmer där hjältarna mot otroliga odds lyckas besegra fienden bara för att sedan upptäcka att fienden inte är besegrad och hjältarna måste mot helt ofattbara odds åter ta på sig uppgiften. Ni vet den klassiska scenen när alla tror att monstret är dött när det inte alls är det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Karl Kämpe;n100457 said:
Här är du verkligen inne på något. Personligen älskar jag (främst) filmer där hjältarna mot otroliga odds lyckas besegra fienden bara för att sedan upptäcka att fienden inte är besegrad och hjältarna måste mot helt ofattbara odds åter ta på sig uppgiften. Ni vet den klassiska scenen när alla tror att monstret är dött när det inte alls är det.
Jag hatar bara när de går fram och tittar trots att de borde inse att det inte är dött än. Det är som att de aldrig sett en monsterfilm :)

En del filmer gör dock det här helt rätt:

- Tror du den är död?
- Det måste den vara.
- Hmm, bäst att döda den lite till för säkerhetsskull.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Möjlig händelseutveckling:

1. Extremvåld
Kämpe med kumpaner avfyrar en skråladdad kanon mot draken i tanke om att det ska göra processen kort (tänk dig kanonversionen av en hagelpatron). Salvan trasar sönder drakens vingar, och den kraschar rätt in i kanonen som förstörs och några dör. Draken eldar upp lite krut och grejor innan den kravlar sig iväg för att slicka sina sår. Men den är nu markbunden.

2. Fällan
Ovan nämnda kedja fäst vid ett stenblock (eller det som är kvar av kanonen) som de lyckas fästa i draken och knuffa ner i vattnet från en bro eller brygga så draken dras ned under ytan. Men den lyckas slita sig låss och ta sig i land, men ett vedergällningsförsök visar att drakens eld har släkts av badetooch kallsupar (i alla fall tillfälligt).

3. Sammandrabbning
Desperat närstrid mot draken som fortfarande har klor, tänder, styrka och storlek. Nån får fram en granat med draken biter av armen med granat och allt. Stubinen fastnar i drakens tänder och den börjar frusta och hosta för att få upp granaten ur strupen. Kämpe laddar pistolen med extra krut och förlaedning, och kastar sig fram för att antända stubinen med mynningsflamman. Antingen briserar granaten i halsen på draken och det är slut där. Eller så lyckas den hosta upp granaten, men explosionen och splittret sliter upp stora sår i dess sida. Kämpe kan nu utnyttja såren till att köra sin värja i draken om och om igen tills den dör.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Kanonen kan så klart ersättas av en bubt soldater och bönder beväpnade med musköter.
 

Karl Kämpe

Veteran
Joined
16 May 2015
Messages
66
Fråga 4:
Jag behöver hjälp med ett citat. Det handlar om en man som blir hånad efter att han förlorat alla sina pengar i kortspel.
Citat lyder just nu:
"Jag tror att fru Fortuna just rövknullade dig min vän."
Jag tycker att detta är litet för grovt. Jag behöver ett citat som har en ordentlig "punch" men inte är lika grovt.
Har ni några förslag?
 
Top