Nekromanti hjälp!!! Jag kan inte bestämma mig

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Jag har funderat i ett bra tag vilken modul jag ska köpa mellan Riddaren och Geografica Mundana. Men jag kan inte bestämma mig. Så jag skulle gärna få lite information och rekommenderingar mellan dem.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Bred och smal och adel

Geografica är en jättebra modul som alltid ger hinkvis med information i vilket typ av äventyr du än spelar.
Om du inte har gamla Mundana-boken så rekommenderar jag starkt geografica över Riddaren.

Riddaren är å andra sidan lite granna "motsatsen" till geografica. Om geografica är en modul som alltid fungerar med alla typer av äventyr så kan vi kalla geografica för en "bred" modul, eftersom den alltid är användbar. Om geografica är bred så är Riddaren dödssmal. Riddaren är nämligen bara bra om du spelar adel i antingen Consaber, Soldarn eller Drunok. För vissa tillfällen så kan den även vara intressant för jargiska riddare, men inte alls på samma vis. Riddaren behandlar den klassiskt europeiska adeln. Missförstå mig rätt nu. Europa existerar inte i Mundana, men Consaber, Soldarn och Drunok är på något vis motsvarigheter till europeiska länder under den feodala tiden.

Båda Modulerna är väldigt bra, och om ni spelar mycket med adeln, och redan har gamla Mundana, så köp Riddaren.

Om ni inte har gamla Mundana, köp Geografica. Den håller i alla väder.

/Naug, hoppas han ger (lite) klarhet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag skulle säga att Geografica är en nödvändigare modul än Riddaren. Visserligen är Riddaren väldigt bra men den är ändå mycket smalare än Geografica. Fast om du redan äger Mundanaboken så kanske det är bättre att satsa på Riddaren, men om du inte gör det så rekommenderar jag verkligen Geografica.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Riddaren

Njaa.. vår förening köpte givetvis alla de böcker som finns att tillgå, men bland de båda föredrar jag nog riddaren.
Mer regler om det som annars är ganska suddigt i EON.
Geografica mundana är kanske inte så direkt nödvändigt.. den tål att väntas med så att säga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Saliga äro de som vela...

'Riddaren' innehåller mest information man kan lista ut på egen hand med en dos sunt förnuft eller, om sådant saknas, slå upp i slumpmässig historiebok.

Har man inte 'Mundana' är ju däremot 'Geografica Mundana' en ganska oumbärlig bok, eftersom den utgör stommen till hela kampanjvärlden.

Så i mitt tycke är valet rätt självklart.

- Ymir, som fortfarande inte köpt 'Riddaren'.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Saliga äro de som vela...

fast det är bra att få "neo-gamescertifierad" information..
så du kan aldrig veta att det du räknar ut med sunt förnuft kanske (med stor sannorlikhet) inte är "rätt".
Det står bland annat om Generationsspel (att göra barn osv.)
mycket om giftermål (vad en hemgift kan ligga på osv.), olika ordnar, 2 nya yrken, priser på byggnadsverk, hur man skapar en förläning, nya vapen osv.

Ranger och olika borgkonstruktioner kan vara lätt att kolla upp och de kommer stämma.. men priser kan vara svåra att pricka rätt..
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Om du gillar förläningar och borgar rent allmänt och tycker att det är kul med lite maktspel i dina kampanjer skall du INTE köpa riddaren, utan konstruera reglerna själv. Avsnittet om förläningen och borgar i riddaren gjorde bara mig heligt frustrerad... :gremcrazy:..Alldeles för stora luckor.

Om du däremot inte tycker liknande spelmiljöer är speciellt intressanta, men trots allt dras med spelare som då och då gillar att spela mäktiga personer är det ett utmärkt supplement. :gremsmirk:

Serek
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vaddå 'rätt'?

Eh...vaddå 'rätt'? Vaddå 'neo-gamescertifierat'? Jag skiter väl i vad Neogames tycker och spelar som jag vill?
Generationsspel, giftermål, yrken, byggnationer och annat har jag haft med i mina kampanjer i evighet utan att behöva några extramoduler som ger mig allsmäktig information. Jag kan faktiskt rollspela ett giftermål utan att ha Neogames regler för vilka tärningar man måste slå för att genomföra vigseln, liksom. Hade jag varit tvungen att vänta på att Neogames skulle ge ut moduler där allt jag ville ha med i mina kampanjer förklarades i exakt detalj skulle jag gett upp rollspelandet av pur frustration vid det här laget. Där Neogames moduler inte täcker hittar jag på själv, och där jag inte gillar det som står i modulerna ändrar jag. Det är inte svårare än så, faktiskt.

Alltså, jag förstår att 'Riddaren' kan innehålla bra tips och förklaringar för folk som inte är särskilt insatta, men för en som är så pass hajj på kulturhistoria och dyl. som jag är så känns hela modulen tämligen meningslös.

- Ymir, som klarar sig fint utan ingående beskrivningar av hur korvstoppning hanteras regeltekniskt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Maträtt?

- Ymir, som klarar sig fint utan ingående beskrivningar av hur korvstoppning hanteras regeltekniskt.
Med den attityden kommer vi aldrig få se Krögarens Våg gå i tryck... Jag som såg fram emot Kokkonsterna... :gremmad:
 
Top