Nekromanti Hjälp jag har livskris...

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Hej allt roligt folk....

JAg har ett stort problem och söker febrilt en lösning kanske nån av er har haft samma dilemma....

Problemet är helt enkelt... jag har tröttnat på drakar och demoner.... Jag förstår inte hur jag lyckats har bara för några veckor sett framemot var gång vi skulle samlas till spelmöte men nu... känner bara meningslöshet.... Problemet har många sidor..... 1. JAg har gjort alla olika rollspersoner man kan tänkas göra under mina ca 10 års spelande så det finns inget nytt roligt längre.. allt är uttjattat..... 2. Har börjat ifrågasättta för mycket speciellt då kanske när ajg ska göra en rollsperson.. tex... men hur kommer det sig att han blev vad han blev.... ras + yrkesval blir svårare och svårare var gång......

Jag känner att jag vill finna nöjet med att spela igen men det verkar svårt är det nån som kan ge mig tips eller råd på hur jag kan återfinna glädjen i drakar och demoner igen.....?
 

Acce

Veteran
Joined
23 Feb 2002
Messages
7
Hmm, svårt det där... en paus kanske?

Några tips hur du ska få tillbaka spelglädjen till "rena" Drakar & demoner har jag inte. Spelar du bara, eller är du spelledare också?

Varför expanderar eller i drakar & demoner själv till något som du tror skulle fungera eller det som du inte tycker om?
Förvisso så är det inte "äkta" drakar och demoner längre... men vem vet, det kanske blir bättre eller åtminstone roligare

Själv har jag suttit och ändrat om i stora delar av stridsystemet, lagt till en ny yrkeskategori och hittat på en kampanj.... och jag har inte ens tyckt att D&D är tråkigt, utan bara högst oflexibelt samt att det saknas en hel del ting.
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Jag både spelar och spelleder....

Men modifikationer har vi gjort i mängder.... tyvärr äventyrspel men erat system har mågna brister och missar..... Har faktiskt på sista tiden blivit mer och mer sugen på att spelleda MEN det blir oftas också tråkigt pga.... 1. Jag tröttnar för snabbt pga min förmåga att itne kunna spelleda på ett bra sätt.... är för odetaljrik glömmer lätt bort vissa grejer och dylikt... 2. Spellgruppen... Tyvärr brukar det i den spelgrupp som jag spelar med spåra ur för lätt ibland och när spelarna börjar visa mer intresse åt saker som är helt andra än att spela rollspel brukar man bli lite trött om man har planerat äventyrsupplägg som bara försvinner pga flamserier....

Skulle faktist vara kul att bli en bra spelledare men jag är för hjärndöd....
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Haloo

Tro inget illa om dig själv. Du är bara nere i en svacka. Jag tror inte att problemet ligger i själva reglerna osv. Jag tror att det är du själv som är problemet.
Försök att tänka tillbaka på din yngre tid, då rpg var något nytt, magiskt, halvfarligt. Känslan av att sittta hemma o skapa äventyr när det var storm ute. Drömma sig iväg till en fjärran plats. Den känslan måste du hitta igen. Och om du gör det, så kommer fantasin tillbaka.
Sedan är det ju alltid svårt om du inte har en bra spelgrupp. Kanske försöka hitta ett annat gäng o testa att spela med.

Upp med svärdet min vän. För fiender finns det gott om.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Du har fått rådet

Använd det nu.. Skaffa ett nytt rollspel.. En kompis bytte från DoD till Shadowrun.. En cyberpunkvärld, fast med alver, dvärgar, orcher, magi, cyber, matrix, shamaner å hela kitet.. Fantasy i SF-värld alltså..
Efter något år kände han en dragning för DoD igen för att (fritt citerat ur minnet) "Det är enklare att göra äventyr till.. Det är bara att komma på nåt och köra på det."

/[color:448800]Han</font color=448800> som kanske ska nämna att kompisen aldrig bytte tillbaka till DoD
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Så lätt kanske det inte är. Under din hårda yta fruktar jag att det sittr ett ömt litet barn. Inget fel med att försöka vara lite känslig /images/icons/baby.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Pröva nått annat !

Ta & spela lite andra spel som inte är fantasy. T. ex Vampire, mutant & så vidare
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Så här fungerade det för oss för ett tag sedan:

Vi hade spelat DoD 6 väldigt ofta. Det hade inte hunnit bli tråkigt men jag kände ändå för något nytt. Cyberpunk verkade vara kul genre. Så jag fick en kompis att köpa Neotech 2.

Sedan så körde vi det ett tag. Därefter så gick det i perioder. DoD 6 var fortfarande det som kördes oftast, men mellan varven så röjde vi runt som gangstrar eller poliser i n2.

Numera så har jag ett rent smörgåsbord att välja mellan. Jag spelar Eon, n2, DoD 4 och DoD 6. Vi har även blivit intresserade av skymningshem.

Mwd så här många rollspel kan det bli jobbigt för vissa som känner att det blir för mycket hopp men jag gillar det då jag är väldigt impulsiv och känner för helt olika saker från dag till dag.
 
Top