Nekromanti Hjälp, jag har idétorka

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Jag har ett litet smärre problem. RP:na befinner sig för närvarande i Trinidad och följdaktligen tänker jag köra äventyret "Lagen i Trinidad" så småningom (om ett halvår i speltid). Problemet ligger i att de redan känner till Sheridan och några andra nyckelpersoner och jag har INTE EN ENDA BRA IDÈ för att få det in RP:na på ett bra sätt. De har även uttryckt planer om att slå sig ner och bli "affärsmän", och det kan jag hålla dem stångna med ett tag, där saknas minsann inte idéer.

Då de känner till Sheridan (och har t.o.m. tillfälligt jobbat för honom) skulle en variant vara att han helt enkelt "hyr" dem för att se över de övriga valdeltagarna. Men varken jag eller spelarna är särskilt tillfreds med lösningar av typen: "En köpman erbjuder er 1000 guldmynt för att..." (om den är bekant). Jag behöver mer väl motiverade skäl (för min och spelarnas tillfredsställelse).
Ett annat skäl skulle kunna vara i formen "tjänster och gentjänster", då spelarna själva inte äger kapital för att starta verksamheten skulle Sheridan kunna "låna" ut pengar gentemot en "gentjänst".

Snälla ni, är det någon som har ett bra och intressant förslag så skicka det.

M.v.h.

Red Dust.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Håller med om att hyras för pengar alltid känns som det plattaste och tristaste sättet att komma in i äventyr... Om än fungerande, då inga andra naturliga ingångar bjuds.

Tycker det låter som ni har alla förutsättningar att få äventyret bättre och tätare än i originalskick, det är ju bara en fördel om de slår sig ned och börjar bekanta sig med folk. Sheridan är definitivt en person som kan tänkas låna ut pengar, antingen mot del i vinsten eller för tjänster i framtiden - det är precis sådana överenskommelser han brukar göra. Även flera av de övriga spelledarpersonerna borde de kunna lära känna i förväg. Genom att bygga upp personliga relationer i förväg, oavsett om det är vänskap, fiendskap, respekt, förakt eller likgiltighet kan äventyret dra iväg åt just deras håll och med deras vinkling.

/anders & tove
 
Top