Nekromanti Hjälp! Jag fattar inte! (Monsterdesign)

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller på och försöker sänka leveln på en Wraith med två. Som de är i Monsters Manual är de lvl 5 med 37 hp, och jag vill nerfa dem till lvl 3.

Men något makear inte sense här. Wräjjten är en lurker och skall således ha 6+Con+(lvlx6) hit points...vilket borde ge en lvl 5-wraith 49 hit points. Min lvl 3-wraith borde ha well, 37 hit points, som lvl 5-wraithen i boken har. Jag kollade upp insubstantial-regeln, tänkte att den kanske gjorde att wräjjten har färre hit points, men icke...

så jag fattar inte. Vad har jag gjort fel?

- Ymir, förbryllad
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Alltså nä, det står ju inte rent ut nånstans, men eftersom ett kritter med insubstantial tar halv skada från i stort sett allt, så bör det ju ha ungefär halv HP för att kompensera. Annars blir det ju dubbelt så macho.

Notera att dess standardattack applicerar "weakened" som halverar skada igen, och att den har regeneration 5 (som borde vara rätt användbart för ett kritter som är byggt för att sjunka igenom golv eller vägg när det blir jobbigt). Alla dess defenses är också för låga enligt riktlinjerna, men det är nog tänkt att regeneration och insubstantial ska kompensera.

Vettigast om du vill levla ner den är nog att dra av 6 hp/level, istället för att räkna om hp från grunden som du verkar göra.

(Du har alltså inte gjort något fel, det är Wizards som inte följer sina egna riktlinjer slaviskt för just något kritter i hela boken.)
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Om du nu känner att du räknat rätt, kan det då inte vara så att de gjort ett tryckfel i Monsters Manual och att level 5-Wraithen faktiskt HAR 49 HP?

Det var bara en spontan tanke som slog mig, jag har totalt noll koll på det där regelsystemet, men tryckfel är allerstädes närvarande i alla system. :gremwink:

Hellzon: Låter ju "bra" att spelkonstruktörerna skiter i att följa sina egna regler. =/
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det är riktlinjer, inte regler. Det står uttryckligen att riktlinjerna inte tar en ända fram, utan endast utgör en bas. Så wizard har antagligen följt riktlinjerna och sedan polerat lite till.

Det är antagligen inget tryckfel heller :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Hellzon said:
Vettigast om du vill levla ner den är nog att dra av 6 hp/level, istället för att räkna om hp från grunden som du verkar göra.
Det är precis vad Wizards själva rekommenderar:

DMG said:
Decreasing a monster’s level works like increasing it, but in reverse. For each level down, reduce the creature’s attack rolls, defenses, and AC by 1 and drop its hit points based on its role. For every two levels, also reduce its damage by 1.

This process works best for adjusting a monster’s level up to five higher or lower. Beyond that, the monster changes so much that you’d do better to start with another creature of the desired role and level range.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Om jag får komma med en åsikt:

Skit i om Wraithen har 37 eller 49 hp. Mycket viktigare är att inte falla i fällan att kasta in mer än en av dem i samma strid.

(Insubstantial + Weaken = säkert recept på tråkig och långsam strid)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: [Megaspoiler: Mina spelare; that's you, Bobby]

Jaha...ja, den fällan föll jag givetvis i. Planerade ett encounter med tre wraiths, så här:

Ett lvl 3-encounter för fyra lvl 1 rollisar (de kan ha blivit level 2 vid det här laget, dock, om de spelat sina kort rätt):

Great Maze (lvl 3)
1 puny wraith (lvl 3 lurker)
1 wraith (lvl 5 lurker)
1 mad wraith (lvl 6 controller)
= 600 xp

Men det är alltså ett recept på en astråkig strid? Är mitt 'bossencounter' bättre?:

Deep Chamber (Lvl 4)
1 deathmaster wraith (lvl 4 elite lurker)
2 kahernian skeletons (lvl 2 soldier)
4 decrepit goblin skeletons (lvl 1 minion)
= 700 xp

Jag vill ogärna ha något annat än wraiths i det första encountret ovan dock, jag känner att stor del av potentialen för läskighet och mystik med wraiths försvinner om man slänger in mer uppenbara hot...kunde man kanske göra om det till en enda solo-wraith istället? hade det kunnat funka? Tacksam för tips på hur det skulle göras, isåfall.

- Ymir, oerfaren
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: [Megaspoiler: Mina spelare; that's you, Bobby]

Ymir said:
Jag vill ogärna ha något annat än wraiths i det första encountret ovan dock, jag känner att stor del av potentialen för läskighet och mystik med wraiths försvinner om man slänger in mer uppenbara hot...kunde man kanske göra om det till en enda solo-wraith istället? hade det kunnat funka? Tacksam för tips på hur det skulle göras, isåfall.

- Ymir, oerfaren
Reskinna!

Du skulle till exempel kunna använda två level 4-specters eller en shadowhunter bat (lvl 3) och en fire bat (lvl 5) men beskriva dom som wraiths.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: [Megaspoiler: Mina spelare; that's you, Bobby]

Specters skulle kunna passa in.
En annan grej du skulle kunna göra är att ha någon sorts magisk fälla, typ Darkness eller någon sådan skit.

Fällor är alltid kul att ha med. ^^
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: [Megaspoiler: Mina spelare; that's you, Bobby]

Men det är alltså bara i grupp som wraiths blir tråkiga? Det här bossmonstret riskerar inte att bli groteskt frustrerande för en lvl2-grupp?:

Deathmaster Wraith, Lvl 4 Elite Lurker
Medium shadow humanoid (undead) XP 350
Initiative +10, Senses Perception +2; darkvision
HP 76; Bloodied 38
Regeneration 5 (radiant damage negates until end of wraith’s next turn)
AC 17; Fortitude 14, Reflex 15, Will 15
Immune disease, poison; Resist 10 necrotic; insubstantial
Vulnerable 5 radiant
Speed fly 6 (hover); phasing
Shadow Touch (standard, at-will) Necrotic
+8 vs Reflex; 1d6+4 necrotic damage, and target are weakened (save ends).
Combat Advantage, Necrotic
Deals 1d6 extra necrotic damage against target it has combat advantage against.
Shadow Glide (move, encounter)
The wraith shifts 6 squares
Spawn Wraith
Any slain humanoid rises as a wraith at start of its creator's next turn, appearing in the space where it died.
Shroud of the Grave (necrotic) Aura 5
All undead within 5 squares lose any vulnerability to radiant damage (påverkar det wraithen själv?)
Call of the Grave (standard; encounter)
Ranged 10, four undead minions appear within range, take turns immediately.
Alignment Chaotic Evil Languages Artaxian (very old form)
Skills Stealth +11

- Ymir, undrar
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: [Megaspoiler: Mina spelare; that's you, Bobby]

Spontant känns det som om det borde fungera. Och för att svara på din fråga om auran: nej, det gör den nog inte, auror påverkar i regel inte sitt ursprung; du bör helt enkelt ta bort Deathmasterns vulnerability om du inte vill ha den där. (Deathmaster är ju egentligen inte en template ämnad för odöda utan för levande nekromantiker, så WotC har nog inte tänkt på oklarheten här.)
Sedan undrar jag om du kommit ihåg de fyra »gratis«-minions deathmastern bör ha med sig, som inte är värda XP utöver Deathmasterns egna? Jag ser att det är fyra minions i encountret men orkade inte räkna efter om de avses ge XP.


Just det, en annan grej förresten: i det första encountret har du med en Mad Wraith, ett level 6-monster, och det kan vara lite väl magstarkt för level 1-figurer att ta hand om. Det behöver inte vara det, mind, särskilt som det är en controller, men risken finns. Tumregeln är väl monster av level upp till PC+3.



/Feliath — the lure of the Dark Side is strong!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: [Megaspoiler: Mina spelare; that's you, Bobby]

Ah...fyra gratis minions glömde jag mycket riktigt. Och Deathmasters vulnerability vill jag nog behålla, känns som den behövs för att monstret inte ska bli för mäktigt.

Ang. Mad Wraith, jo, jag tänkte förstås på det, men jag var inte säker såklart, jag kan ju inte spelet. Spontant kändes det som att Mad Wraith:ens defenses inte var så höga att den skulle bli för mäktig (den har 18/15/18/17), men jag kan ju utan problem sänka den en level eller två...mest att jag inte vill ha fler än tre monster i det encountret...en vanlig wraith hade också kunnat funka, förstås...(jag har gjort som Arvidos föreslog och ersatt de två vanliga wräjjtsen med lvl 4 spectres)....

- Ymir, ska starta en tråd om hela dungen, senare
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Re: [Megaspoiler: Mina spelare; that's you, Bobby]

Inget fel på Wraits i sig. Det är när spelarna blir konstant bombarderade med Weakened och möter Insubstantial som det kör ihop sig.

Att bara kunna utdela 1/4 skada ökar kraftigt risken för "grind" - alltså känslan av att "vi vet vi vinner striden, men tvingas genomlida en timmes tärningsrullande innan den är över".

Att huda om är ett mycket bra tips. Inget säger att alla din kampanjvärlds genomskinliga odöda måste ha weaken. Tag en lurker som utdelar mycket skada, ge den insubstantial, halva hp; och beskriv den som en wraith. Tag en annan existerande wraith och byt helt enkelt sonika ut "weakened" mot "immobilized" eller något annat.

Enkla grepp och du har variation i din "wraith-strid"!
 
Top