Nekromanti Hjälp igen!!! (tack för svaren på förra inlägget!)

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Hej!

Nu har jag några frågor till, tack förresten för svaret på mitt förra inlägg. Det hjälpte.
I alla fall så undrar jag nu, på rollformulärets andra sida så står den under den första Vapen "ifyllnings-grejen" KB, vad betyder denna förkortning och hur kan man "fastställa" denna?
I samma "ifyllnings-grej" så står det även Handl. (vilket jag vet betyder handling /images/icons/smile.gif) och en fotnot, och på fotnoten står det:
i handen/hölstret.
Vad betyder dessa handligar och vad har de med vapen att göra? Vad betyder "i handen/hölstret" och hur kommer man fram till dessa?
Min tredje och sista fråga är denna, i den andra "Vapen ifyllnings-grejen" så står det KB (vad betyder detta???)
och Ammo (som jag förstår betyder Ammunition, antar jag???
Isåfall hur kommer man fram till detta???)

Tack på förhand!
 

Gus

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
18
Location
Lysekil på Bästkusten
Hej igen!

Kul att du fick någon hjälp av mitt förra inlägg.

1. KB står för Kvalitetsbonus. Det står lite om detta under rubriken "Vem är först?" på sidan 70.
Slå även på "kvalitet" i registret.

2. Allt detta finns förklarat på sidan 70 under "Handlingar" och framåt.

3. Jag antar att du menar FB...Detta betyder Fummelbonus och läggs till ett fummelslag. För att räkna ut FB tar du din FN i Träffskerhet-30 (om du har mer än 30) + KB + Vapnets FV (i början är oftast FB=FV).
Detta står bl a kort på sidan 34.

Ha det gott!

/Magnus
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Tack, tack och åter igen TACK!!!!
En sista fråga bara...
det står även Ammo (som jag förstår betyder Ammunition, antar jag???) På samma sida. Vad är detta och hur kommer man fram till detta???
 

Gus

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
18
Location
Lysekil på Bästkusten
Glömde visst i hastigheten att nämna detta. Ja, Ammo står för hur många kulor eller patroner rollpersonen har till vapnet och dessa får han/hon helt enkelt köpa som all annan utrustning.

Använder man någon av de färdiga utrustningspaketen som står vid varje Roll (sidan 19 och framåt) ingår det, som du ser, oftast vapen och ammo. Dessa kan alltså vara bra att använda, åtminstone till de första karaktärerna innan man har full koll.

/Magnus
 
Top