Nekromanti Hjälp, hur skadar man en golem.

Dueenlurrv

Veteran
Joined
12 Nov 2004
Messages
47
Location
Stockholm - Kista
Hejsan, Nu är det såhär jag kommer förmodligen använda golems i mitt nästa äventyr, så jag tog och läste på om dem, och till min förskräckelse så upptäcker jag att, för en vanlig krigare är det ju näst in till omöjligt att nergöra en golem, även om den bara är en rang 1. För enligt beskrivningen på golems så kan de inte påvärkas av alvarliga skador, villket om jag förstår det rätt, i sådant fall skulle innebära att även fast jag drämmer till golemen med min jätte stridshammare rakt i plytet på den och orsakar 110 skada, får den bara en ytlig skada, villket skulle ge den 4 smärta,,, men eftersom en golem inte bryr sig om smärta så skulle detta ändå inte påvärka den. Snälla hjälp mig, hur tar jag kol på en golem(Villken elementarvarlse som hälst för den delen.) med min hammare(har även ett stridsvärd) :gremconfused:
 

Dueenlurrv

Veteran
Joined
12 Nov 2004
Messages
47
Location
Stockholm - Kista
Hmm, måste inte det innebära att om, låt oss säga ett grotttroll skulle klämta till en rang 2 golem rakt i skallen och orsaka 100 skada, skulle han inte skada mer än att denne golem behöver slå ynka ob1t6 mot sitt chockvärde på 10 för att se om den blir en grushög. Det finns ingen regel någon stanns i nån av böckerna som jag missat som tar upp detta? :gremconfused:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det finns ingen regel någon stanns i nån av böckerna som jag missat som tar upp detta

Nej det gör det inte (inte vad jag sett iaf). Ifall du har V&N kan du ju alltid använda skadetabellen för vandöda, som tål ungefär lika mycket som en golem. Den tabellen har ju med amputationsrisk och krossrisk som man också kan använda på elementarvarelser, ifall man krossar huvudet på golemen så skulle iaf jag räkna den som "död" (dvs att den blir en grushög).
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Tja om jag skulle ha ihjäl ett par biffiga golems skulle jag helt klart hellre ha med mig en duglig magiker med diverse antimagiska formler som lätt förvandlar vilken frammanad elementarvarelse och vandöd till damm. Men om inga magiker står att finna eller om det inte funkar är det mycket säkrare att gräva stora hål och sedan locka den, inte nämnvärt intelligente varelsen att falla i dessa.
Det blir annars mycket intressant om en grupp krigare försöker ge sig på ett par golems, efter ett tag ttvingar du dem att bli uppfinningsrika och komma på något smart istället för att leka trolltaktiker.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
om jag skulle ha ihjäl ett par biffiga golems skulle jag helt klart hellre ha med mig en duglig magiker med diverse antimagiska formler som lätt förvandlar vilken frammanad elementarvarelse och vandöd till damm.
Öhhh va har du läst detta? Jag har hört/läst om saker som skrämmer och befaller men aldrig något som dräper dem. Om magiker kan förvandla odöda och elementarer till damm varför har man ändå stora problem med dem?

/DarkMystic undrar
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
någon duktig snubbe med magiska krafter kanske har skapat sin egen fördriva vandöda/elemtar varelse besvärjelse. det är enda alternativet jag kan komma på...annars så skulle jag också gräva en grop och lura ner den stora men inte allt för logiskt tänkande varelse.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Antingen så skaffar man sig en rang 2 golem, vet inet om man kan befalla elementarer att lyda någon annan, men det går iaf med vandöda. Eller så skaffar man sig en nekromantiker, för dom kan ju ge dom ren trauma, medans nån står och blockar slagen, det måste väll funka?. annars kanske man kan gräva en grav, som alla andra sagt redan. Det var nog det enda jag kom på nu.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
någon duktig snubbe med magiska krafter kanske har skapat sin egen fördriva vandöda/elemtar varelse besvärjelse
Säg vilken för de enda jag hittar skrämmer dem eller kontrollerar dem...

det är enda alternativet jag kan komma på...annars så skulle jag också gräva en grop och lura ner den stora men inte allt för logiskt tänkande varelse.
Det där är det sjukaste jag hört idag.

/DarkoMystico spelledde igår och allt gick bra
 
Top