Nekromanti Hjälp en nybörjare!

DrDryg

Veteran
Joined
13 Feb 2017
Messages
10
Hej gott folk!

Hoppas på lite hjälp av någon Eon IV-kunnig.

?Har återupptagit min gamla tonårshobby med rollspel och har till min glädje engagerat nästan ett tiotal kolleger så nu har jag bråda dagar att hinna förbereda och spelleda i flera olika grupper. Jag har hittills spelat Fria Ligans verk men snubblade sedan över omdömen om Eon och Mundana och kände att jag var tvungen att utforska och nu sitter jag med det mesta som utgivits och börjar lära mig. Vilken härlig värld! Jag började försöka tillverka en rollperson och har några frågor som jag inte lyckats finna svar på och det rör främst expertiser. Jag har slagit fram att jag kan meditera 4T6 men jag hittar inte vad det ska vara bra för. Inte heller att jag fått ett ärr 4T6. Att jag genom min bakgrund fått djup självinsikt och fått 3e mystikfärdigheter eller att ärret gör att injaga skräck är lättlärd färdighet förstår jag men jag har 4T6 i ärr... !? Använder jag ärr när jag ska jämföra storleken på ärr med antagonister? När kan jag meditera och vad gör det mig för nytta?

Fler frågor kommer säkert..

Med vänlig hälsning
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Min standardförklaring i de här fallen är: Utmaningar och Konflikter! Om du till exempel försöker skrämma någon får du -2T6 om du använder Injaga fruktan en andra gång i samma Konflikt. Då är det smidigt att ha en andra metod med Ärr 4T6. "You want to know how I got these scars...?"
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Avseende Meditera 4T6 kan den kanske tänkas användas för att läka mentala trauman efter skräckupplevelser, eller ge någon typ av bonus inför en utmaning/konflikt man förbereder sig inför, då framgångsrika slag ger inre lugn och fokus. Expertiser är överlag ganska fria för SL att tolka hur hen vill.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Som LordTengel säger så är "Utmaningar och Konflikter" regelsystemet en väldigt bra "plats" att använda sådant som Expertiser och Kännetecken.

I vissa fall så kan de temporärt ersätta andra färdigheter/attributer i tillfällen där man inte använder en Utmaning eller Konflikt som lösning. T.ex en karaktär försöka komma ihåg information om en gammal strid som tog plats mellan Jargien och Drunok, där skulle det ju i vanliga fall handla om ett Historia, eller eventuelt Krigsförings slag (om SL är ok med det), eller någon annan användbar färdighet till det... men om karaktären råkar ha en Expertis som heter "Jargiska Strider" (eller något liknande), så kan spelaren använda det istället.


Något som att ha kännetecknet "Ärr" betyder att den karaktären har en viss insikt i hur de kan "använda" sitt ärr till sin fördel i olika situationer. Specifikt sociala situationer är nog den vanligaste platsen som Ärr kan komma till användning... så länge som ärret är faktiskt synligt för andra det vill säga.

Det kan handla om rena försök att övertala en person till något via skrämseltaktik... eller så kan det handla om något som att ens Ärr inger respekt och annat bland vissa personer/grupper av en eller annan anledning. Det hela beror lite på vilken kombination utav färdigheter/attributer man eventuelt använder i en Konflikt, och vem/vilka det är man försöker effektera, för hela tonen förändras pga det. "Ärr+Kroppsbyggnad+Injaga Fruktan" ger ju ifrån sig en helt annan ton och spelas ut helt annorlunda än t.ex "Ärr+Intryck+Charm".


Med Expertisen "Meditera" så handlar det nog mer om kroppsliga och mentala grejer där den kommer in. Dock så kräver nog situationen att karaktären har tid på sig att faktiskt kunna meditera lite, så inte mitt under en strid t.ex.

Det kan handla om något som att ens karaktär försöker komma ihåg hur en byggnad, som de varit i, såg ut på insidan. Då skulle en Utmaning med t.ex "Meditera+Vaksamhet+X annan relevant färdighet" kunna funka. Eller om karaktären måste genomföra en oerhört svår och/eller skrämmande grej där denne måste hålla sig lugn igenom det hela för att inte dö... som t.ex att karaktären kanske måste försöka ta sig igenom ett brinnande hus eller något (Meditera+Undvika+Förflyttning är en variant som skulle funka här t.ex).


En annan fördel med att ha Expertiser och/eller Kännetecken (och alla andra färdigheter/attributer också), är att i vissa fall så kan Spelledaren eventuelt sänka svårighetsgraden för ett slag, för att man använder en mycket mer passande färdighet för situationen än den "vanliga" färdighet som man i vanliga fall använder. Eller eventuelt om man använder X färdighet/attribut för att förbereda sig för ett annat slag som man måste göra med en annan färdighet/attribut efteråt. Då kan det vara bra att ha en del extra Expertiser och Kännetecken så man har fler valmöjligheter.

Som t.ex det exemplet ovan där en karaktär försöker få fram information om en specifik gammal strid mellan Jargien och Drunok. Säg att karaktären har 3T6 i både "Historia" och "Jargiska Strider", och att svårigheten är 15 för att gräva fram den informationen ur karaktärens egna minne... med Historia skulle svårigheten fortfarande var 15 (för Historia är en väldigt bred färdighet) vilket är ett rätt så svårt slag, men med "Jargiska Strider" så kanske den svårigheten skulle sjunka till bara 10 (för Jargier var ju en av de stridande enheterna i den striden). Eller om man har "Kunskap om Mörka Skogen" så kanske SL kan sänka svårigheten för t.ex ens "Orientera" slag i den skogen.


Med lite fantasi så kan man hitta användningsområden för Expertiser och Kännetecken (och alla andra färdigheter och attributer) som man inte trodde fanns först. Det enda som krävs är att SL accepterar ens förklaring på varför X färdighet/attribut skulle eventuelt gå att använda i Y situation för att försöka få Z utkomst.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Rhodryn;n238770 said:
[- - -]

Något som att ha kännetecknet "Ärr" betyder att den karaktären har en viss insikt i hur de kan "använda" sitt ärr till sin fördel i olika situationer. Specifikt sociala situationer är nog den vanligaste platsen som Ärr kan komma till användning... så länge som ärret är faktiskt synligt för andra det vill säga.

[- - -]
Rhodryn skriver här ovan (och generellt på forumet) många bra saker, men det här är värt att påpeka särskilt: tänk på att färdighetstärningarna i Expertiser och Kännetecken gäller hur bra man är på att faktiskt få nytta av färdigheten. (Detta gäller givetvis alla färdigheter, men det är enligt min uppfattning lättast att glömma bort i de här sammanhangen.) Det är exempelvis anledningen till att Mörkersyn är en färdighet och inte bara en egenskap; den ger en trevlig extra möjlighet om man har en utmaning för att orientera sig i okänt landskap nattetid.
 

DrDryg

Veteran
Joined
13 Feb 2017
Messages
10
Tack så mycket!

Väldigt bra svar och jag känner att era svar tog mig en bra bit framåt i att förstå systemet. Nu återgår jag till att njuta mig igenom regelboken. Återkommer med fler frågor allt eftersom antar jag.

Med vänlig hälsning
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
Som de andra säger kan Kännetecknet Ärr i vissa fall användas som ett supplement till 'Injaga Fruktan'. Dock är det även något som kan användas emot rollpersonen då detta kan användas för att lättare identifera henom (vilket kan vara både bra och dåligt).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är onekligen så att kännetecknen bör förstås inte som ett värde man får automatiskt bara för att man har en viss egenskap, utan som ett värde man har om man vet att använda egenskapen till sin fördel. Annars borde alla varelser som lever ha dussintals kännetecken till varierande värde, givet att tex "Fräknar" och "Ärr" kan vara kännetecken. Enkelt exempel på hur man bör se på det:

Balzac har en välformad kropp, men är lite awkward och inte så bra på att skylta med den.
Certani har också en välformad kropp, men vet att klä sig i kläder som framhäver den och posera på suggestiva sätt för att få folk att lägga märke till henne. Hon har därför 4T6 i Välformad kropp.

Detta förklarar också varför kännetecken går att höja med förbättringsslag.
 

DrDryg

Veteran
Joined
13 Feb 2017
Messages
10
Då kommer ytterligare några frågor:

?1* Jag blir inte riktigt klok på när man bör använda färdighetsslag kontra reglerna för utmaningar/konflikter och sociala konflikter som beskrivs som treslagsprocesser. Använder man sig av dem när man på ett lite snabbare sätt vill slå sig fram till ett resultat istället för att rollspela sig fram genom scenerna? Jag tänker mig att jag kanske får fråga spelarna om de vill hantera sina planer som utmaningar/konflikter eller om de vill spela sig fram och kanske kliva in i mer aktivt spel om något skiter sig för dem eller går riktigt bra?

?2* Det finns regler för belastning men jag hittar inget om bärförmåga vad gäller övrigt utrustning. Gäller sunt förnuft eller har jag missat något?

3* Det sista är inte en fråga utan mer ett konstaterande att på sid 200, beskrivs skräckintensitet 80+, som Fhtagn! Nice... Let´s not go there. ;)

?4* Någon som har någon aning om när det kommer magiregler till Eon IV?

Med vänlig hälsning
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
1* Jag tror det här är nog lite som man själv, och/eller ens spelledare/spelgrupp, känner för hur man vill göra det... och hur ofta, eller inte, som man vill använda det.

Utmaningar och Konflikter (UoK) är ju ett system som är lite mer tänkt att kunna hantera hela "scener" (som ju kan vara hur korta, eller hur långa, som helst igentligen) snarare än enskilda handlingar. Sådant som (möjligtvis) kan kräva ett flertal olika färdighets/attributs-slag för att man ska nå fram till sitt eventuella valda mål/resultat.

Systemet kan ju också i vissa fall sänka tiden som det eventuelt tar att ta sig igenom vissa typer utav scener (alltså riktig tid då menar jag, pga eventuel många tärningsslag etc... UoK drar ner det till 3 slag ju). Vilket ju kan vara användbart i situationer där scenen kändes som den krävdes att ha med, men man ville inte lägga någon större tid på det... t.ex alla de där långa resorna som många utav våra karaktärer tvingas till att göra tidsvis.

Man kan ju ersätta mer eller mindre alla typer utav "scener" med att använda UoK systemet om man vill... till och med en hel stridsscen om man skulle vilja det (vilket jag personligen inte skulle göra, för jag tycker om strider i rollspel, strider är en av mina favorit delar med rollspel...XD men där finns en hel del spelare/spelgrupper som tycker strider tenderar vara för långa och/eller tråkiga, varpå UoK systemet kan vara något för dem då ju).

Det kan också i vissa fall släta ut hur kraftigt ett enda misslyckande kan vara i standard färdighets/attributs-slags systemen som de flesta rollspel använder. I UoK systemet så är där 1-2 andra slag som kan eventuelt väga upp att man slog lite dåligt med 1-2 slag, om man har lite tur i alla fall.

Upp till tre spelare kan ju också bidra till vars ett UoK färdighets/attributs-slag om man vill använda flera spelare under scenen. Vilket i vissa fall kan väga upp att vissa spelare inte har vissa färdigheter som andra har. Det kan betyda att bara en utav spelarna faktiskt behöver ett någerlunda bra värde på t.ex Rida, för att gruppen ska klara sig rätt bra på längre resor som man vill använda UoK på... medan i standard system så drogs gruppen nästan alltid ner om inte alla spelare hade bra värden i rida. Tre karaktärer, där alla är bara bra på vars en social färdighet, kan ju då t.ex arbeta tillsammans i en social scen där de väger upp varandras luckor.

Där är ju inga problem igenligen med att t.ex låta spelare helt rollspela sig igenom sociala situationer... specielt om det handlar om NPC'er som inte igentligen är motsträvig mot rollpersonerna. Eller om det är vad spelgruppen tycker om att göra. Men när det finns en chans att NPC'n kan säga nej, eller vägra prata av en eller annan anledning, etc, så tycker jag att man ska börja slå tärningar för det. Delar av detta kommer dock ifrån att en av de grejer som jag ogillar mest när det gäller rollspel är när SL/Spelgruppen anser att min/spelarens egna förmåga med X grej överväger karaktärens faktiska färdighet/förmåga i det.

Det bästa är nog om du och din grupp provar att spela både med och utan UoK, och sedan bestämma er för vad ni tycker om det. De jag har spelar Eon IV med (och även jag själv) har gillat systemet, och använder det någerlunda ofta när vi spelat... när vi använder det beror lite på vilken typ utav scenen det är, omständigheterna, och vad som är tänkt ska åstakommas, etc.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

2* Där är inga regler just nu för belastning på sådant som inte är rustning (så långt som jag vet i alla fall). Så det är helt upp till er spelgrupp, och/eller eran SL, att bestämma hur ni ska hantera det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3* *had to google that* Ah... XD

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

4* Så långt som jag vet/minns så har ingen specifik tidpunkt givits än. Men jag har inte hållt koll på grejs särskilt mycker under de senaste 3-6+ månaderna, så jag kan ju ha missat något.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,426
Location
Malmö
Det finns en introduktion till Magi på Helmgast sidan, den kan användas om ni vill ha magiregler nu, är dock ganska begränsad.
 
Top