Nekromanti Hjälp att skapa ett hertigdöme

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Min kampanj utspelar sig i det soldiska hertigdömet Daan Hammal. Jag har gjort ett försök att skriva en kort faktaruta om hertigdömet och undrar om nån kan kommentera detta och gärna komma med idéer och/eller kritik. Jag har ökat invånarantalet till 7500 istället för 4000 som det står i A&S. Allt listas nedan. Gärna att någon med kunskaper om hur feodalväldet och medeltiden fungerade. Lite osäker t ex om 7 jordägande riddare är för lite.

Hertigdömet Daan Hammal

Länsherre: Hertig Umeran Wackt

Övriga länsherrar: 2 grevar, 6 baroner, 7 jordägande riddare

Invånarantal: ca 7 500 invånare

Befolkning: Soldier 94 %, Marnakhtiraker 2 %, alver 1 %, övriga 3 %

Ståndfördelning: Ofria bönder 67 % fria bönder 22 %, borgare 6 %, samorimän 1 %, adelsmän 2 %, lösdrivare 2 % *.
*B la tiggare, vagabonder, fredlösa, tjuvar, nomader mm.

Religion: Den samoriska läran (94%), Eliana (80%).

Stad: Daan Hammal, ca 1 000 invånare

Huvudnäring: Fiske och boskapsskötsel.

Militära resurser: Umerans soldater bestående av 68 soldater och 3 riddare, ca 600 bondemilis, 110 soldater i Daan Hammals garnison, övriga länsherrars trupper bestående av ca 250 soldater och 32 riddare.

Känd för: Bästa fiskevattnet, fornlämningar, glasblåsning, riksamiralens hertigdöme
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Kan bjuda på en liten stämningstext, såsom Daan Hammal varit i min regi...

Fluffidé för staden Daan Hammal

De trånglagda husen är låga och taken mossbevuxna. Här och var står en get och blänger ner från ett lavmissfärgat tak. Färgen flagnar från husväggarna och glasfönster är repiga eller trasiga.
Den varma doften av glasblåsning och den geggiga lukten av fisk och skaldjur ligger tung över gatorna. Småfisk finns upphängd på spett och större fisk hackas i bitar och läggs i tunnor med salt av storbröstade borgarkvinnor.
Det råder en gapig stämning bland fiskare som bjuder ut sina, till vikt och storlek överdrivna, fångster och bland oblygt skrattande skökor och sjöfarare. Dvärgar står och blänger surt anklagande på enstaka alver som högnäst spatserar förbi. Två stadsvakter stövlar förbi med en infångad och stapplande alltför olydig rumlare mellan sig.
En cirefalier i dyrbara kläder passerar förbi i sällskap med en dvärg, djupt framåtböjd bredvid sin korta, skäggiga samtalspartner som livligt pekar menande omkring sig medan han berättar något.
Det smäller plötsligt och våldsamt till när verandan på en krogs uteserving rasar samman den korta biten till gatan. Den förfallna träkonstruktionen har inte tålt alla de tillströmmande gäster från nyanlända skepp i hamnen. Ingen verkar ha kommit till skada men skökor tjuter chockat och sjömän svär drucket där de ligger omtumlade i bråten. Två dvärgar stannar till och skrattar högljutt åt misären och skrockar högfärdigt något om det fatala misstaget att bygga i trä.
De två stadsvakterna skyndar till den förstörda verandan och den druckne bråkmakare de eskorterat passar på att smita undan på yvigt vinglande ben.
I en gatukorsning sitter en skylt som med snirklig skrivstil förkunnar att 'Cirefaliska tornet' erbjuder kost och logi en bit längre bort.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Välkommen till forumet!

Och en riktigt mysig och härlig beskrivning på en mysig fantasy/medeltids stad i soldarn.



/poseur gillar
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Tack, poseur!

Jag har inget ytterligare eget material om Daan Hammal, då det bara kom att utgöra ett kort resestopp för spelgruppen.

Något som kan tänkas på är väl de olika handelsparternas animositet och hur detta avfärgar sig på staden. Den aspekten märks nog en del där i min flufftext, till exempel. En betydande närvaro av cirefaliska handelsmän, alver och dvärgar (och även tiraker enligt A&S-boken, tror jag) med olika agendor kan väga in på framställningen.
Nu vet jag inte vad din kampanj går ut på, men de olika fraktionerna kanske vill få rollpersonerna på sin sida, osv.

Att ändra i befolkningssiffror efter egen smak är något jag själv är flitig på som spelledare, det gör du rätt i.

Angående bönder kan du tänka på att hertigdömet är ganska ofruktbart (direkt quote ur A&S-boken) så de flesta bör vara verksamma med fiske eller som timmermän. Om du tycker att antalet jordägande riddare är litet kan du ju ha många storbönder istället, alltid kul med ofrälse som kommer upp sig.

Det var nog allt jag hade att tillägga. (Oh, och kanske kan vara kul att veta att min framställning av den soldiska medeltidsstaden till viss del är inspirerad av besökande européers syn på Stockholm på 1500-talet, källa Herman Lindqvists historiesvit).
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Nu är ju jörgens rollspelssidor nere i väntan på ny domän men där finns annars ett antal texter om Soldarns adel bland annat en redogörelse för alla landägande adelsmän (vad de heter, vad deras domäner heter också så vidare) samt karta över tex Daan Hammal. Nu är jag på fel dator men jag kan ladda upp dem här senare om intresse finns...
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Riktigt bra stämningstext. Nu fick jag en bra bild också av staden:) Kan slänga ut något stycke då och då medans jag beskriver vardagslivet där. Av någon anledning står det i A&S att det bor massa thalasker i staden. Har någon nån aning varför? Vet att thalaskerna har liten handel med Asharien men inte med Soldarn eller?

Har läst och inspirerats av Jörgens Eonsidor. Riktigt bra material jag hoppas kommer upp igen. Har lånat lite därifrån men ändrat mycket för att passa min kampanj.

Angående bönder så menar jag tillhörande bondeståndet och där antar jag fiskarna ingår. Lite missvisande kanske. Likaså ingår hantverkare och köpmän i borgarståndet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Skulle kunna tänka mig att det är handelsmän och investerare ifrån thalamur helt enkelt.

Förmodligen ifrån ätten Sala eller Zadazh också.



/poseur
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Sjukt bra hemsida. Verkligen. Ändrade bara lite i antalet grevar och baroner jämte olika hertigdömen (tyckte t ex att Västerbrygga hade lite väl många adelsmän) så funkar artiklarna om soldisk adel i min spelvärld hur bra som helst.
 
Top