Hjälp att hitta på namn till hemliga organisationer

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Hej!

Jag fick häromdagen lite inspiration att plocka upp ett gammalt rollspelsprojekt som legat i träda i ca 10 år. Rollspelet är inspirerade av TV-serier från 60- ,70- och 80-talet framför allt av "Six Million Dollar Man", "Bionic Woman" och lite från "Knight Rider", "Mannen från UNCLE". Spelet ska utspela sig under det kalla kriget på 70- och 80-talet och där staten "hjälper" allvarligt skadade personer från döden genom att operera in en massa bioniska implantat. Sedan blir de tvingade att börja jobba åt en hemlig statlig organisation för att betala av sin ekonomiska skuld.

Jag inser att en av anledningarna till att detta projekt strandade var för att jag är kass på att hitta på förkortningar och i denna genre behövs en hel del hemliga organisationer med häftiga förkortningar. Så snälla rollspel.nu hjälp mig med att hitta på lite namn på hemliga organisationer, både allierade och antagonistiska, där förkortningen gärna får bilda ett ord.

Mina egna försök har mest blivit något löjligt i stil med Bionic Operations, Reasearch And Technology.

Som hjälp kan jag ge er några tids-typiska exempel på organisationer som finns i olika Filmer/TV-serier:
- CHAOS / CONTROL (Get Smart)
- DXS (McGyver)
- FIRM (Airwolf)
- FLAG (Knight Rider)
- THRUSH / UNCLE (Mannen från UNCLE)
- IMF (Mission Impossible)
- OSI (Six Million Dollar Man)
- SMERSH / SPECTRE (James Bond)
- UNIT (Dr Who)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Vad vill du ha för tema och ton överlag? Ska det vara kitchsiga, småroliga namn? Ska det vara mer seriöst? Själv tycker jag oftast att det är enklare att hitta på förkortnignen först, och sen lista ut vad den står för.

En tanke som genast slår mig är att ha så gott som alla organisationer (kanske med något enstaka undantag, som därigenom får utmärka sig extra bra) är döpta efter fåglar. Så RAVEN (Regional Access and Visa Enforcement) och CROW (Cybernetic Recruitment and Operations Worldwide). Allternativt så har ett land sina organisationer döpta efter fåglar, ett annat efter rovdjur som WOLF (World Organization of Lies and Forgery).

Mer "seriös" ton får man ju genom att bara ha en bokstavsförkortning som inte betyder något. Typ CIA, KGB, IMF... Då är det ju inte så viktigt vad det blir, utan ta en massa statliga organisationer från olika länder och "blanda och ge" mellan de olika benämningarna.

CIA hade ju lika gärna kunnat heta CIB (Central Intelligence Berueu)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Vilka språk vill du ha förkortningar på/av?
Rollspelet är planerat att skrivas på svenska, men utspelar sig i ett alternativt Amerika, så (alternativ) amerikansk engelska. =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
A.M.B.U.S.H.

American Military Brutality Under Strategic Heroism
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Vad vill du ha för tema och ton överlag? Ska det vara kitchsiga, småroliga namn? Ska det vara mer seriöst? Själv tycker jag oftast att det är enklare att hitta på förkortnignen först, och sen lista ut vad den står för.

En tanke som genast slår mig är att ha så gott som alla organisationer (kanske med något enstaka undantag, som därigenom får utmärka sig extra bra) är döpta efter fåglar. Så RAVEN (Regional Access and Visa Enforcement) och CROW (Cybernetic Recruitment and Operations Worldwide). Allternativt så har ett land sina organisationer döpta efter fåglar, ett annat efter rovdjur som WOLF (World Organization of Lies and Forgery).

Mer "seriös" ton får man ju genom att bara ha en bokstavsförkortning som inte betyder något. Typ CIA, KGB, IMF... Då är det ju inte så viktigt vad det blir, utan ta en massa statliga organisationer från olika länder och "blanda och ge" mellan de olika benämningarna.

CIA hade ju lika gärna kunnat heta CIB (Central Intelligence Berueu)
Tonen är väl lite som TV-serierna. Lättsam, men inte "flamsig och löjlig" och riktade mot en målgrupp som är tidigare tonåren (och uppåt). Tanken är att hålla hela spelet väldigt PG13 och det är inte tänkt att bli ett humoristiskt rollspel.

Knytnävesslagsmål, hot om våld och rätt så oskyldiga kyssar. Nästan inget blod, inget nöjesvåld eller grovhångel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
K.I.L.L.

Kinetik Interventions and Larceny Liasons

Som ju uppenbart är mellanhanden mellan folk som behöver tjuvar/mördare och de tjuvarna/mördarna :D
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
C.O.R.P.S.E. - Cybernetic Organisation for Robotic Policing and Security Enforcement
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
A.T.L.A.S.
Advanced Technical Logistics And Surveillance

A.N.U.B.I.S
Air, Nautical and Undercover Buffer Intelligence Service

O.C.O.R.I.N.O
Offensive Cyberspace Operations, Research, Intelligence and Nonconventional Office

M.A.S.C.S.
Military Assistance Strategy, Combat Systems

O.D.E.N.
Operational Defense Office of the Navy

S.O.L.A.R.I.S
Special Operations, Logistics, Assault, Resources, Interrogations Services

R.E.A.P.E.R
Radar, Energy and Advanced Physical Electronics Research
 
Last edited:
Top