Hjälp att hitta namnet på en western film

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När jag var ung och min farbror och hans fru satt barnvakt brukade vi alltid titta på en western som jag inte sett sen dess men nu vill se igen.

Då det är många år sedan är minnet väldigt dimmigt och jag kan minnas fel och blanda ihop saker.

Vad jag minns

Huvudperson 1 i filmen är en kvinna

Hon hyr en revolverman som är way beyound expiration date och dessutom en raging alcoholic. Denne blir huvudperson 2

Jag tror att det är en western-komedi

Det finns med en comedic sidekick som är man hen kan ha varit mexikan eller framställts som mexican

I en scen jag minns är revolvermannen så full så kvinnan och en annan man (troligtvis Side kicken) får baxa upp han mot ett fönster i en Saloon/ett hotell för att några skurkar skall se honom och bli rädda .

Jag tror att dom i scenen jag beskrev använder en golvmopp eller kvastskaft för att baxa upp revolvermannen mot fönstret .

Jag vill minnas att det är en scen där revolvermannen är så full att han rider en häst/åsna back och fram eventuellt faller av riddjuret.

Revolvermannen spelades av en äldre manlig skådis hen kan ha varit i sena 50 års tidiga 60 års åldern eller så var hen sminkad att se ut som hen var såpass gammal .

Jag tror revolvermannen i filmen skall framstå som en berömd fd sheriff


Vad är detta för film , då det finns flera movie buffs här inne så kanske ni kan hjälpa mig att hitta namnet på denna film
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det skulle kunna vara cat ballou men det som gör mig tveksamm är att jag inte minns att dom två trubadurerna som jag ser är med i cat ballou när jag läser om filmen skulle vara med i den filmen jag såg.

Det är som sagt över 30+ år sedan jag såg den här filmen så mina minnen är extremt luddiga
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1655206381042.png

Du borde ju känna igen Jane Fonda i mitten och Lee Marwin till höger om det är Cat Ballou.

Och här är en scen där det finns en person som skulle kunna vara mexikan, samt Lee Marwin som är så full att han måste luta sig mot en vägg för att inte ramla av hästen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
View attachment 9075

Du borde ju känna igen Jane Fonda i mitten och Lee Marwin till höger om det är Cat Ballou.

Och här är en scen där det finns en person som skulle kunna vara mexikan, samt Lee Marwin som är så full att han måste luta sig mot en vägg för att inte ramla av hästen.
Grejen är ju den att jag inte sett filmen på typ 30+ år så alla minnen jag har är luddiga och höjda i dunkel .

Jag minns som sagt bara det jag skrivit innan i tråden att jag minns .

Mitt klaraste minne är scenen där dom måste baxa upp revolvermannen i ett fönster för hen är så jäkla full att hen inte kan stå på benen. .

Jag minns inte ens om den här scenen existerar i filmen eller om det är något som mitt minne efterkonstruerat eller om jag blandat ihop scener ifrån två eller fler filmer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ser att cat ballou har en native American karaktär , det kan ha varit hen som i min minnesbank förvandlats till en mexikan .

Jag vill minnas att mexikanen var på huvudkaraktärernas sida och fungerade lite som Comic relief .

Men det kan vara mina minnen som blivit mixed up.
 
Top