Jag skulle säga att Ur Varselklotet som släpps i april är rätt för dig, nybörjarvänligt och ovanligt lite fokus på våld och strid. Hoppas du hittar rätt! (Sök på Fria ligans hemsida eller Tales from the Loop Kickstarter. Spelet släpps på både engelska och svenska)
Instämmer. Samtidigt, om man inte vill göra en massa jobb själv är det onekligen så att många spel med officiellt material inte sällan har en tonvikt på våldsam konfliktlösning, i alla fall i vissa delar.
Jag har själv ställt denna fråga nyligen och landade då i att någon slags mysterieinriktat spel i hyfsad historisk närtid skulle vara det som funkade bäst, speciellt om man vill kunna använda färdigt material. Men då var premissen även att målgruppen är ointresserad/likgiltig inför klassiska genre-grejer som fantasy eller sci-fi, som otvivelaktigt dominerar rollspel.
Om ni är bekanta med animeformatet och vill ett mysigt och ganska sött spel, är nog Golden Sky Stories ett bra val. Svårt att hitta i Sverige, men går att enkelt beställa från Leisure Games i London.
Jag har kört Fiasco med ovana rollspelare ett par gånger och det har alltid blivit väldigt lyckat. Dels är det inte så mycket regler att ha koll på och dels öppnar det upp kreativt berättande, snarare än att fokusera på strid. Dessutom krävs inget förarbete och ingen SL – alla får vara med och bygga och spela. Det är inget man spelar långa kampanjer i, men som inkörsport (eller avbrott från annat) tycker jag att det är lysande.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.