Nekromanti Hjälp Android med mordgåta [COLD CITY] *SPOILER*

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Först och främst, denna tråd innehåller spoilers för mina spelare, så om någon av er råkat trycka er in här var god försvinn omedelbums.

Till alla er som skriver i tråden: var god behåll orginal-topicen (dvs "RE:Hjälp Android med mordgåta [COLD CITY] *SPOILER*"). Annars kan mina kära spelare bli lurade av visningen i t.ex. aktiva diskussioner/inlägg och, mot sin vilja, råka hamna här.
Med det avklarat, nu till problemet.

Allting utspelar sig i 1950-talets Berlin. Rollpersonerna är militärpoliser med uppdrag att förhindra och utrota de fasor som nazisterna släppt lös på världen (lite Arkiv-X stuk på det hela). Vi har precis börjat spela med ett ganska enkelt upplägg för att sparka igång saker och ting och komma djupare in i spelvärlden och intrigerna.
Rollpersonerna har begett sig för att undersöka en brottsplats där ett rituellt mord skett. En man är lemlästad och hans lemmar lagda i ett korsliknande mönster. Samtliga leder i kroppen har brutits (post mortem) och könsorganet avlägsnat. Detta är en blandning av riter som använts; lika delar tortyr, en vilja att förhindra att kroppen kan användas efter döden (re-animering) och besudling vanlig bland tyska och sovjetiska soldater på den tysk-sovjetiska fronten.
Dessa ledtrådar kommer peka ut att mördaren troligtvis är en soldat från tysk-sovjetiska fronten. Att han har kunskap om tysk ockultism (de korslagda lemmarna) samt erfarenheter från re-animering.

Den mördade är en äldre man. Nyligen förlovad med en många år yngre änka. Mördaren är hennes sedan länge bortgångna make. En SS-soldat som stupade i kriget 1945 men re-animerades och återvände som odöd till jordelivet. Till skillnad från de flesta andra ST:s (re-animerade/odöda) har han behållit alla sina tidigare minnen och känslor. Han håller sig gömd under marken, i kloaker och tunnelbanesystem. Han skäms för vad han är och hatar sitt "nya liv". Hans enda skäl att leva är att kunna iakttaga och hjälpa sin livs kärlek ("änkan"). När hon utnyttjades och misshandlades av sin fästman såg han till att så aldrig mer skulle ske och mördade den nye fästman.

Nu till problemet. Jag behöver idéer som pekar mot hennes ex-man. Jag tror att man kanske kan klura ut det med de ledtrådar som redan finns, men det är lite i knepigaste laget. Och istället för att det ska vara "vi har egentligen inget att gå på, den vi vet mest om är den där döda SS-soldaten" skulle jag vilja ha ett flertal misstänkta där "den döda SS-soldaten" är en av dem (människor som kan misstänkas finns det redan gott om). Och jag behöver hjälp med ledtrådar som pekar mot underjorden och hans hemliga tillhåll.

Så. Nu blev det rörigt, som vanligt. Men jag hoppas ni förstått, orkat sätta er in, och kan slänga upp någon form av utkast på ledtrådar eller information som kan peka i rätt riktning. Eller tja, jag är överlycklig för vadhelst ni har att ge; shoot!!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det är inte så knepigt, du har tre ledtrådar:

A) Soldat från tysk-sovjetiska fronten
B) Kunskap om tysk ockultism
C) Erfarenheter från re-animering

Jag tycker mig dessutom se ett mönster här. Antalet veteraner från östfronten är många, antalet tyska ockultister är färre och reanimister/reanimerade är antagligen skitfå. Så C är tyngre än B som är tyngre än A.

Utöver det har du en änka. Jag hade börjat där. Finns det en rival? Tänk om änkan tidigare uppvaktades av en excentrisk preussare som fick kalla handen när hon mötte offret? Jag ger mig fan på att han är intresserad av ockultism och har massor av märkliga böcker i ämnet!

Och hur är det hennes bror, den galne krigsveteranen som nyligen släppts från en stängt och ytterst hemlighetsfullt sjukhus?

Och har de andra rituella morden i den sovjetiska sektorn (för den finns kvar 1950?) något med det här mordet att göra? Nej, men det vet ju inte RP.

Spår mot SS-mannen? Tja, hennes bror har ju en del mäkliga historier att berätta från fronten, om hur kroppen aldrig hittades, om andra kroppar som försvann etc...

Vem var det som reanimerade SS-soldaten? Han är ju den stora skurken. Givetvis är inte jakten på SS-soldaten slutet, det är bara början!

------

Lite lösa tankar, håll till godo.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Med risk för att i vissa ledtrådar vara övertydlig:
* Du kan låta ett fotografi i änkans hem ha blivit vandaliserat av SS-mannen så att bilden på honom själv är förstörd. Att detta skett utan tecken på inbrott kommer troligen att leda spelarna åt offrets håll, men änkan kan med tydlighet hävda att offret inte hade några problem med hennes tidigare make.
* Du kan låta änkan hävda att hon känt sig iakttagen en tid.
* Du kan låta offret vara involverat i några andra mindre konflikter av förhållandevis bagatellartad natur. Någon skuld, någon mindre träta om någon oförrätt etc.
* SS-mannen bör ha blivit sedd vid några tillfällen när han spanar på frun. Jag antar att man kan låta vittnen beskriva dennes doft samt att någon som jagat eller följt efter honom tappade bort honom i en sluten gränd med en kloakingång kanske.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Tackar för idéerna. Frågan är om ledtråd A,B,C räcker för att leda dem dit. Det finns också en massa andra ledtrådar, som pekar i lite andra riktningar. T.ex. mordoffrets inblandning i diverse smuggelaffärer osv. Sedan pekar ju ledtråd C) (re-animeringen) snarare mot att mördaren är rädd att kroppen kan/ska re-animeras och inte att mördaren är re-animerad. Dvs, saker som inte alls har med "änkan" att göra. Är det bättre att centrera allt kring änkan? Jag tycker det gör det hela lite för enkelt, eller?

Vi har precis börjat spela, så de har undersökt mordplatsen, sett alla rituella spår men inte fått någon vidare information från mig (kanske fel/elakt från min sida). Tänkte att detta är saker som får läcka eftersom (tysk-sovjetiska fronten, tysk ockultism, re-animering).

Gillar dina idéer om stickspår skarpt, jag tror jag ska tona ned någon/några av dem och pyssla in. Återigen, är det bra om de är knutna till änkan eller inte? Jag lutar mot inte, men det kanske gör det för spretigt?

Och vad kan peka mot kloakerna och SS-zombiens hemvist? Där känner jag att det lätt blir lite plumpt ("på offret hittar ni en växt som bara finns i Berlins kloaker"). Eller att de ser "en misstänkt person springa ned i kloakerna". Då serverar jag bara en lösning, jag vill ju att de ska finna den. Och jag vill liksom smyga in tanken om vem som är den skyldige. En lösning som sakta byggs upp i mina spelares undermedvetna.

Och självklart är jakten på den re-animerade SS-mannen bara början. Och tänkt som ett schysst dilemma. Han är odöd, men en av de mänskligaste och mest empatiska människorna de lär finna. Och han har information om värre komplotter än ett obetydligt mord på en småfifflare.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Dina tips var lite mer hands-on än Måns (med en viss risk för övertydlighet). jag är kanske lite väl kinkig när det gäller sådant, jag vill uppnå de sublima, den perfekta artistiska balansen (eller nått).

Att änkan känt sig iakttagen är bra. Jag funderar även på att låta Rollpersonerna få den känslan (efter sitt besök hos henne, SS-mannen kan mycket väl tänkas vilja undersöka vem som nosar i hans fotspår).

Doft är bra. Vet inte om jag tycker det blir övertydligt att låta folk ha förföljt SS-mannen. Men ponera att SS-zombien börjar spana på RP, då kan det vara bra att fortsätta etablera doften och ha den återkommande. Är den kopplad till kloaker/avlopp ger det en vinkning åt rätt håll.

Och övrig träta finns. Mordoffret har varit inblandad i diverse smuggling som RP så småningom kan finna ytterst intressant.

Tack för tankarna. Jag ska grunna vidare och försöka få in det så subtilt och snyggt som möjligt. Men det är svårt, för subtilt och det blir bara svårt. För tydligt och det blir platt och enkelt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Android IV said:
Och vad kan peka mot kloakerna och SS-zombiens hemvist? Där känner jag att det lätt blir lite plumpt ("på offret hittar ni en växt som bara finns i Berlins kloaker"). Eller att de ser "en misstänkt person springa ned i kloakerna". Då serverar jag bara en lösning, jag vill ju att de ska finna den. Och jag vill liksom smyga in tanken om vem som är den skyldige. En lösning som sakta byggs upp i mina spelares undermedvetna.
Kanske. Svårt att säga. Ibland kan spelare knäcka en nöt på ren magkänsla, ibland kan den tydligaste ledtråd slinka förbi alla. Det går inte att vattentätt smyga in en tanke. Men du kan undanhålla information, vilseleda, locka med andra val o.s.v.

Varför inte låta andra jaga SS-mannen med. Polisen? Armén? Gamla nazister? Släng in SLPs som vill något. jag vet inte riktigt hur Cold City funkar, men är det lite X-Files?

Du kan ju leka med ledtrådar som leder till andra ledtrådar. Klassisk rälsning.

Jag vet inte, jag suger egentligen på att förbereda och brukar bara ha 3-4 bangs och sedan bara köra, så jag har glömt hur man gör. :gremsmile:

Men, jag tycker att det låter skitfräckt!
 
Top