Nekromanti HJÄLP SÖKES!!!!!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Subkultur?

Utgör rollspelare en subkultur överhuvudtaget?
Jag gissar att Malin läst samma nummer av Darling som jag har gjort; det som handlade om subkulturer och där just "Drakar och Demoner" stod uppräknade.

Nu tror jag iofs att rollspel är en subkultur, även om inte -alla- som spelar rollspel är en del av denna subkultur. (Alla som köpte 50 cents skiva är inte "hip hopare" heller) Dock, de som är mest hardcore-subkulturella av rollspelarna är väl just spelledarna, och det de har gemensamt med varandra (utöver intresset för hobbyn) är väl typ de saker som man kan hitta på S/F-bokhandeln: Manga, S/F, Fantasy, osv.

Jag tänkte kalla dem för "nördar" först, men det finns en skillnad mellan olika typer av nördar: De som man vanligtvis kallar för "geeks" förknippar jag nämligen starkt med datornörderi. Såsom casemoddar, programmeringsvitsar och obfuscatetävlingar. Några rollspelare gillar nog sånt, men verkligen inte alla. Inte tjejerna som läser Nemi och bläddrar i Gieger-böcker, och knappast de sköna flummarna som Stenhöna och Sockerpappan.

Så vad ska man kalla alla oss som både gillar Star Trek, Tolkien, Lovecraft, Frazetta, Futurama, Evangelion, Final Fantasy, Warcraft och Munchkin? Även när man nämner saker som inte direkt har med rollspel att göra så är det enkelt att epka på saker som många (inte alla, förstås) av rollspelarna gillar. Ergo: Det är en egen kultur.

---

När det gäller Malins fokus på droger så gissar jag att hon går efter rykten som hon fått av amerikanska källor. Jag har för mig att rollspelare (förutom kanske den stora massa DnD-spelande pojkar) har mycket vildare rykte där, och att cannabis brukas i åtminstone halvstor utsträckning av rollspelare där. Men det är ju knappast unikt för just rollspelarna, även om det kanske passar bra för dem som ändå bara sitter runt ett bord hemma hos någon och pratar. Här i Sverige är inte det en lika naturlig, vardaglig drog, utan vi är ju ett öldrickande land (och öl & rollspel går inte alls ihop lika självklart).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Inte kan begå brott?! …

»Eftersom rollspel är en stabil, social och lugn hobby så hamnar inte de människor som kan knarka eller begå brott i den ens.«

Här vill jag göra dig uppmärksam på att jag faktiskt spelat Drakar och Demoner med David, Lelle och Erik som senare skulle komma att ingå i den s.k. militärligan. Och var det nåt de killarna begick så var det brott.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Ja, trots att du har fått såpass många svar redan, så tänkte jsg bidra med några till, bara för att.

1. Hur och när började Du själv spela rollspel?

Jag blev indragen genom andra spel, närmare bestämt figurspel (Warhammer), av några andra som var nått år äldre än mig. Detta var för kanske tre år sedan.

3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)
det är en kollektiv rörelse. Rollspel funkar inte själv liksom. Då krävs dator och något förprogramerat. Vi är minst två, ibland, men mycket sällen, fler än fem. En spelledare och ett par spelare brukar vara bäst.

4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)

Killar nästan exklusivt. Ett tag var det 50/50, men sen byttes hela gruppen ut. Med nått undantag är alla gymnasieelever, med svensk bakgrund. Mångfald är inte så stort här i norrland, det är för kallt :gremwink: (Det där var ingen rasistisk kommentar, det var ett skämt. Jag är andra generationens invandrare själv. Från Norge...).
En hel del går någon fprm av IT-Media utbildningar, och sen kommer Natur och Samhäller som vanligaste utbildningarna.
En del bryr sig inte alls om klädstil, några klär sig vanligt, och så är vi två "halv-gothare", svartklädda osv.

5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel? Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?

Media är en låda tjurdynga.
Rollspel har förbättrat min engelska och mitt kreativa skrivande, samt utökat min umgängeskrets. Dessutom så är det roligt. De få negativa effekterna kan vara att man begränsas från andra grupper iochmed mycket speciella termer som används.

6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?
Kriminalitet är korkat, och droger är både kriminelt och korkat. Jag ogillar båda, och har aldrig provat droger. Inte heller förekommer de bland någon jag känner som spelar rollspel, och defintivt inte i rollspelssamanhang.
Det betyder dock inte att vi inte spelar kriminella eller har med droger i spelet, men det har inget med verkligheten att göra.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,431
Mina svar är nog inte så generella...

1. Hur och när började Du själv spela rollspel?
Jag började spela rollspel ca 1984 och var då åtta år. En kompis hade precis köpt Drakar och Demoner (han hade själv provat på det tidigare) och jag blev medlurad.

2. Hur ser historiken ut för rollspel? Vart började det och när kom det till Sverige?
Bifogar en länk till Wikipedia där det finns en del info (som dock ej rör Sverige).

3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)
Jag ser mig inte som en del av en kollektiv rörelse.Vi brukar vara ca 4-6 när vi spelar. Man kan egentligen (vid klassiska bordsrollspel) vara allt mellan två och ca åtta personer (med fler blir det mycket svårhanterat)

4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)
I min förening hittar man tio personer mellan 27 och 30 år (två tjejer, resten killar) där samtliga har växt upp i villa eller radhus. En av oss har utländsk bakgrund. En doktorerar, åtta har avslutad akademisk utbildning och en saknar eftergymnasial utbildning. Vi har tämligen olika frisyrer och klädstil.

5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel? Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?
För mig är det positiva att jag har kul och umgås med mina vänner och det negativa är att det tar tid som jag kanske kunde ha använt till att städa min lägenhet eller umgås med andra vänner.

6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?
Jag är inte särskilt positivt till kriminalitet. Jag har aldrig varit med om att andra droger än alkohol, koffein och nikotin har konsumerats i samband med rollspelare. Har dock varit bekant med rollspelare som har snattat tennfigurer när de var i tonåren.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Inte kan begå brott?! …

Där får man för att man är kategorisk i vissa fall och inte i andra. :gremtongue:

På tal om andra, jag tror jag ångrar mig lite: Vill man titta på rollspelarkulturen som en gemensam kultur så kanske man måste titta på de ställen där rollspelare möts, utanför kompisgängen, och då kanske man ska titta på just forum och konvent, även om dess besökare inte kan representera alla rollspelare.
 

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
1: jag började spela Rollspel när jag var 1996 då jag var 8 år. det började medatt jag fick spela med min kompis och hans far, tror de va AD&D.

2: -

3: jag ser det som en kollektiv rörelse. vi brukar vara 4- 10 pers som spelar.( ja de e sant vi har varit 10 pers på ett spelmöte samtidigt)

4: vi är mellan 15-16 plus en eller två "gamlingar" på 28-30 år. vi har ganska spridda klädstilar och frisyrer. vi är bara killar och alla är svenkar förutom en person.

5: postiva effekter finns det massor av dock hindra min lathet mig att skriva alla.
negativa effekter skulle va att det tar en massa tid ( jag räknade ut att jag lägger ner ca 13- 17 timmar i veckan på rollspel).

6: alla i spelgruppen är negativt inställda till droger och kriminella handlingar. med undantag för anarkisten då. vi har aldrig brutit någon lag i samband med rollspel.
 
G

Guest

Guest
började skriva men fick lust att spela City of Heroes iställe. Men här kommer dock lite blandad text i oordning.

Det finns enligt mig två generationer av rollspelare idag. Dom äldre rävarna och dom yngre! Inom dessa två kategorier finns det flera undergrupper. Bland dom äldre rävarna kan man finna:

Besserwisser mannen: Oftast en överviktig, socialt handikappad man runt 30-35 års ålder som gärna sitter och runkar till bonniers lexikon, läser på allt han hittar på internet om skjutvapen, rymdteorier, legender och annat jox. detta använder denna person som vapen för sina dagliga attacker mot andra människor på bland annat forum. Besserwisser mannens dagliga sättasigöverandamänniskor behov gör denna rollspelare populär bland ett fåtal men oftast hatad av de flesta... Denna person har testat alla rollspel och väldigt få är något att ha enligt honom. Dom som tycker annorlunda vet inte bättre... Ofta brukar denna person jobba med rollspel fäör något pretto rollspelsföretag...

Ärkerollspelaren: En annan person som varit med länge. denna person brinner för sin hobby och försöker [när andra praktiska saker inte kommer i mellan] så ofta han eller hon kan att spela rollspel. Denna person skriver egna världar, rollspel och regler för sina rollspelskompisar och gör förövrigt inget större väsen av sig. Troligtvis har han eller hon en familj som består av en sambo, men inga barn då han eller hon fortfarade ser sig själv som lite för ung för sådant [trots sin ålder på 30]

Degen: Denna rollspelare är inte längre rollspelare. han eller hon har tröttnat eller bra algt av på grund av barn eller liknande familjeförhållanden. Dock så snacker denna erson gärna rollspel och härliga minnen från en svunnen tid.

Bland dom ngre hittar man:

Fan Boys: Dessa killar [oftast] brinner för hobbyn, dom har typ spelat i 2-5 år och redan köpt till sig alla regler till vissa rollspel. Dom skriver artiklar, frilansar, gör hemsidor och är återkommande besökare på forum. Dom har på få år bemästrat rollspelandets konst och är ofta duktiga på det dom gör. Dock kan dom äldre rävarna störa sig lite på deras framfart. Fanbys är även den underkategori som sakta håller på att bli gamla rävar. Dock så fattas det några år...

Nubörjaren: Denna person har precis upptäckt rollspel. Dom har antagligen fått ny om rollspel via dataspel eller av äldre syskon eler vänner. Dessa personers rollspelsvanor består oftast av våld, våld, våld och lite köp av ny ammo! Mycket fokuseras på våld helt enkelt. ROLLspelsbiten får falla åt sidan. Dock så brukar nybörjaren lägga vantarna på dom mer avancerade rollspelen eftersom man vill ju inte spela skitspel som enkla rollspel ofta får stämpel om att vara av dom äldre rävarna. Av denna anlednin brukar nybörarna ofta återkomma på forum och ställer frågor som regler och vad man får och inte får göra... Dessa frgot brukar dock bli en grogrund för dom äldre rävarna att starta trådar i trådarna om deras eviga ofelbarhet och optimala sätt attspela rollspel på. Nybörjarna får ta några steg bakåt!

Fakegamer: Är en rollspelare som spelat ett tag men som egentligen inte bryr sig. Han vill heller raggabrudar och dricka öl när helgen kommer, men ibland [kanske det inte finns några att festa med] får man bita id et sura äpplet och spela med rollspelarna. Detta är inget personen nämner att han gör till sina andra mer coola polare...

Datarollspelaren: Ofta går denna ihop med nybörjaren, men ibland så håller dom sig i denna kategori många år framöver. dessa rolslpelare ser rollspel mer som SPEL än ROLLspel. Man snackar levlar/ranker, värden, regler och hurvidare man kan ha en eller två magiska ringar på ett och samma finger. Här gäller det att samla på sig coola prylar, dýra artefakter och att spela igenom så mångaäventyr på ett så effektiv sät som möjligt... Tärningar ska slås så ofta som möjligt...

Lite övrigt om rollspelare. Jag tror inte att rollspelare kommer från en specifik social grupp. Även om jag bestämt vill tro att de flesta rollspelare kommer från medelklassen, dock inte alla. Jag presonligen känner [inom in närmaste sfär] kanske 25-30 ROLLSPELARE, och då menar jag folk, tjejer som killar som verkligen spelar rollspel. Deras utbildning, sociala klass, jobbsituation och familjerelationer varierar enorm...

Gällande kläder så är det dock en genomgående trend bland rollspelare att ha dålig smak [bortsett från mig då].

På fråga 5 så tror jag att alla människor som spelar rollspel upplever dess positiva effekt på olika sätt. En del ser det som en verklighetsflyckt andra gör det för att träffa polare coh bara vara social. Det beror på vilken av ovan nämda grupp man tillhör... Rollspel kan vara farligt, precis som allt annat kan vara farligt om det missbrukas på ett sätt som vissa mindre sinnesstarka personer klarar av. Jag tror att en person som lider av en störning [vilken som] kan uppfatta rollspel som en katalysator. Precis som musik, droger,sprit, sport eller bara vanligt medlemskap i hemvärnet! Allt är inte till för alla...

Kriminalitet? Ni som jag eller Ni som rollspelare i grupp? Hos oss förekomemr det INGA droger alls under rollspelsmötena exempelvis. Visst har man druckit öl och groggat under vissa spelmöten, men det är snarare undantag än regel. Just droger ställer jag mig väldigt kluven inför. Personligen så tycker jag att lättare droger ska legaliseras men det är en helt annan sak! Har både erfarenhet personligen av droger och alkhol och känner folk som spelar eller spelat som testat det ena och det andra... Men att kriminalitet skuller förekomma mer eller mindre bland rollspelare har jag ingen aning om... Jag ser inte rollspel som en "kutur" eftersom jag sett rollspel utföras på så många olika sätt av så många olika männsikor... Men visst känner jag folk som spelat rollspel och suttit inne, samtidig som jag känner folk som för närvarande jobbar inom polismakten och spelar rollspel.... Så... tja, jag vet inte... På fråga 6 svarar jag VET EJ!

Några dåliga svar av en riktigt trött rollspelare som tillhör kategorin ärkerollspelaren.

MVH
Lexx
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Kom igen va inte så babylon öööh

Eftersom rollspel är en stabil, social och lugn hobby så hamnar inte de människor som kan knarka eller begå brott i den ens.
Det beror på. Räknas TrF, VTK och Miljöbalken? I så fall så kan jag nog tidvis betraktas som kriminell (i den mån de kan räknas som lagar snarare än allmänna rekommendationer...).
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Krim?

Jag tror att kriminalitet=brott mot lagarna i brottsbalken. Men jag är ingen expert.

Du blir inte kriminell pga trafikförseelser i alla fall!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Coolt!! [ANT]

Du blir inte kriminell pga trafikförseelser i alla fall!
Inte av att känna en som har haft titeln "Småkrim" i telefonkatalogen heller? (retorisk fråga, ni behöver inte svara)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,196
Location
Borås, Sverige
Så intressant var det....

Verkar som om frågeställaren inte var så hemskt intresserad av att svara på frågor själv...

/Ulfgeir
 
Top