Nekromanti Hittat på hårddisken: Ett rollspel (-:

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<BIG>Ett rollspel</BIG>
Konstruktion: Åke Rosenius,
<SMALL>tidigare publicerat 1994 i Vox Populi #8.</SMALL>

Förord

Två AD&D-spelare i Sundsvall blev en gång intervjuade i lokalradion. Man frågade dem vad rollspel egentligen ÄR för nånting, och de svarade: "Jo... Man är en gubbe!" Sen fortsatte de att prata en lång stund om levels och XP, och de stackars reportrarna blev förstås inte ett skvatt klokare av det. Det finns säkert en sensmoral i hela historien.

Nu kan även DU vara en gubbe, med hjälp av detta kompletta rollspel som innehåller allt som behövs för att kunna spela. Nu väntar ni alla förstås med spänning på att kunna köpa avancerade utbyggnadsregler, världssupplement, feta kampanjmoduler, pocketromaner och tennfigurer till spelet. Visst, fortsätt vänta.

Kapitel 1: Hur du gör en gubbe
1: Slå 1T6 för att se hur bra han är. Skriv upp det på ett papper.
2: Slå 2T6 för att se hur mycket stryk han tål. Skriv upp det också.
3: Hitta på ett namn åt gubben.

Kapitel 2: Hur du använder gubben
När han ska göra nåt, slå 1T6. Om det blir lika som hans värde eller mindre så klarar han det. SL kan modifiera om han tycker att det blev för lätt eller svårt.

Kapitel 3: Hur du slåss med gubben
Slå 1T6 en gång för gubben och en gång för den han slåss mot. Den som klarar det vinner. Om båda klarar det vinner den som fick bäst. Den som förlorar tappar en poäng från sina 2T6. Börja om.
Om någons 2T6 går ner till noll så däckar han. Gör en ny gubbe. Den andre får igen sina poäng när han har pustat ut en stund.

Kapitel 4: Magi
Säg "simsalabim" och slå 1T6. Om gubben klarar det kan han trolla bort en cigarett i handen eller lyckas med ett korttrick. Om tärningen visar 1 dyker Ulf Ekman upp och slår gubben i huvet med en bibel (ger 1 poäng i skada).

Kapitel 5: Cybernetik
Gubben kan ordna ett eget datainterface genom att plugga en modemkabel i ena örat och stoppa en diskett i munnen. Då ser han j-igt intelligent ut och kan impa på brudarna. <I>Extraregel:</I> Slå 1T6. Om den visar 1 får gubben ett datavirus. SL bestämmer följderna.
Om gubben vill kan han också montera in en minilaser i ena pekfingret. För det krävs 1 st laser (finns i CD:n), ett rakblad och lite isoleringstejp.

Introduktionsäventyr: En kväll på puben

Det är fredagkväll och gubben har gått på puben. Han har 300 spänn på fickan. En storstark kostar 40 spänn och chilinötter kostar 5. Man måste köa i 45 minuter innan man kommer in på puben.
Det finns massor av andra gubbar där inne. En av dem, Evert, är sugen på att slåss. Han klarar av 4 och tål 7. Gubben kan slåss med honom om han vill, men om han gör det och vinner så blir han utslängd av vakterna. Då måste han ställa sej sist i kön igen.
Det finns också ett fruntimmer inne på puben. Hon heter Bodil och ser inte så illa ut, fast hon är rätt tjock. Gubben kan försöka ragga upp henne om han vill. Om han klarar det kan de göka inne på muggen om han kommer att tänka på det. Annars får de gå ut på bakgården. Då måste de ställa sej i kön för att komma in igen efteråt.
Om gubben dricker lika många storstark som han har i 2T6 så slocknar han. Då bär vakterna ut honom på gatan och en medlem i Slemmiga Säckens MC tar resten av hans pengar, om han har kvar några.

Det finns mycket annat som gubben kan göra inne på puben. Kasta pil, lyssna på jukeboxen, prata väder med andra gubbar... Ja, så där kan man hålla på. Det är upp till SL.


--
Åke
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Om tärningen visar 1 dyker Ulf Ekman upp och slår gubben i huvet med en bibel (ger 1 poäng i skada)."

Med andra ord går det att lägga en ÅKALLA ULF EKMAN á la DoD?

--
Björn


"I am job."
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag vill minnas att spelsystemet till de gamla fina soloäventyren Fighting Fantasy var något i samma stil. Kan varmt rekommendera rollspelet baserat på dessa böcker "Dungeoneer", föredömmligt :)

/Kalil
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmm, hur mycket har du på din hård-disk ?? har du ännu mera roligheter ?

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Hmm, hur mycket har du på din hård-disk ??</I>

Enormt mycket urgammalt skräp, en hel del halvfärdigt jox, väldigt mycket som jag inte vet vad det är för nåt, rätt många prylar som jag vet finns där men jag har ingen aning var... Ser inte allas hårddiskar ut så?

--
Åke
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Ser ut? MIN hårddisk är ett grått rätblock med knappar och lampor på. Men om du menar vad jag har i den, jodå...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mega Chicken...

<I>systemet påminner väldigt mycket om Megachicken</I>

Vilket år kom det?
Det kalil sa om Fighting Fantasy stämmer däremot; det var rårippat därifrån. Det urgamla FF-systemet är genialiskt i all sin busenkelhet (fast det har också 1T6-värdet Luck, som man kan slå mot när Skill inte riktigt täcker situationen).

--
Åke
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Jag har bl.a. en jag trycker på när jag startar datorn, sedan trycker jag på den igen när jag vill stänga av den. de andra håller jag mig undan ifrån, ifall det skulle börja lukta bränd plast så snart jag trycker på en av dem.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
AMFSTAHODÄSS

AMFSTAHODÄSS=

Arvid Mot Folk Som Tror Att Hårddisk Och Dator Är Samma Sak.
(Hårddisken är en liten komponent inuti datorn.
Datorn är alltså datorn. Skärm, mus och tangentbord ej inkluderade.)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inget allvarligt..

Nä, jag tänker inte starta ett korståg, men det är ju lika bra att berätta sanningen, och krossa era fagra illusioner.. /images/icons/wink.gif



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
nja, inte min kanske....
Det enda jag har är en del fantasy-bilder

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top