Nekromanti Hitta Rollspel

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Hej!

Slänger ut en förfrågan här...

Vet någon om det finns en bra sida som presenterar olika sorters rollspel, nya, kommande samt äldre förhoppningsvis aktiva.

Har snurrat lite på www.rpg.net men tycker sidan är fruktansvärt rörig och svåröverskådlig.

Har som önskemål att försöka hitta något nytt rollspel och märkte snabbt att det inte var det enklaste.

Kan annars fråga er här...

Har ni tips på ett sword & sorcery liknande fantasyspel som inte är Moongoose Conan, Warhammer RPG eller D20. Och som fortfarande är "aktivt".

Har ni tips på ett nyare "pirat/sjöfarar" rollspel som inte är Seven Seas, och aktivt.

Tack på förhand
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Att fråga på forum är en inte helt dålig metod. Med "aktivt", menar du att det bör vara ett spel som har ett gäng moduler och som det fortfarande produceras moduler till? Det låter som att du är intresserad av mer traditionella spel, inte små indielir, är det en rättvis bedömning (för DeBracys Bläck är ett underbart S&S-spel, och aktivt i den bemärkelsen att det inte ens är publicerat ännu, och Kaleidioskop har ju sitt Haragada)?

Jag har inte många tips själv, men jag är säker på att andra här har det. En garde! för piratspelet, kanske?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Furry Pirates kanske fortfarande är under utveckling, det är ju ett sjörövarspel. Iron Claw kanske också kan vara värt en titt, om du nu kan komma överrens med fabelkänslan.

Pirat-äventyr fick väl ännu mindre fokus i nyutgåvan av En Garde än de hade i ursprungsversionen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Beror väl lite på exakt vad man vill ha ut av spelet, vad vill man uppleva och hur vill man spela det, men utan att veta hur du svarar på den frågan säger jag: Burning Wheel, hela dagen lång.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Håller med om att fråga är bästa sättet.

Starta en tråd i "Tabletop Roleplaying Open" med en tydlig - och inbjudande - titel typ "Which is your favorite pirate game/setting?". Du kommer snabbt få massor med svar.

Att bara fråga efter en uppräkning däremot, och särskilt en med begränsningar, är inte lika roligt att besvara. Tänk på att formulera frågan så att folk känner de måste göra sin röst hörd!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Uppräkningsbegränsningar [OT]

CapnZapp said:
Att bara fråga efter en uppräkning däremot, och särskilt en med begränsningar, är inte lika roligt att besvara. Tänk på att formulera frågan så att folk känner de måste göra sin röst hörd!
En inbjudande trådstart är bra. Men om man är ute efter något specifikt snarare än en stunds fritt diskuterande måste man förstås få avgränsa vad man frågar efter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
CapnZapp said:
Håller med om att fråga är bästa sättet.

Starta en tråd i "Tabletop Roleplaying Open" med en tydlig - och inbjudande - titel typ "Which is your favorite pirate game/setting?". Du kommer snabbt få massor med svar.

Att bara fråga efter en uppräkning däremot, och särskilt en med begränsningar, är inte lika roligt att besvara. Tänk på att formulera frågan så att folk känner de måste göra sin röst hörd!
Egentligen håller jag med dig, fast det brukar alltid vara någon mupp som säger "Jag har skrivit Muppovic: the roleplaying game och det kan du använda" eller någon annan som säger ett spel som uppenbarligen fungerar i alla situationer. Kan man ignorera dem (vilket jag inte kan) så är det en bra lösning.

Annars rekommenderar jag Matiné (EDoD).

/Han som skrattade lite när han skrev inlägget
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Äh, såklart borde jag vara med specific. Som vanligt tror jag väl att alla förstår precis vad jag menar. :gremwink:

Fick dock väldigt bra svar här på En Garde! och Burning Wheel som jag ska kika närmare på, så tack för svaren!
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Hmm, har kikat lite på Burning Wheel. Det är ett regelsystem utan en värld ifall jag förstår det rätt?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ja. Reglerna antyder en värld med tolkienalver, tolkiendvärgar och hatiska orcher förutom människorna, men i övrigt är det fritt. Rekommenderas.


Storuggla, louis wu
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Annars är Poison'd ett nytt piratspel, men jag tror inte det kommer några expansioner till det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det är ju ganska uppenbart att pajsare som bryr sig om huruvida spel är "aktiva" inte bryr sig om indiespel, liksom.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Ja tyvärr är väl jag lite för tråkig och konservativ. Borde kanske vara mer open-minded för specielt indie-spelen som har blivit så populära på sistone... =/
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Spelknepe said:
Hmm, har kikat lite på Burning Wheel. Det är ett regelsystem utan en värld ifall jag förstår det rätt?
Japp, utan värld i klassisk mening. Det som finns är istället en samling lifepaths som du skapar rollpersoner och spelledarpersoner utifrån som fungerar som ramverk för att skapa egna världar. Precis som storuggla säger så känns de väldigt mycket tolkien, speciellt alver, orker och dvärgar. Men skippa dem, släng in lite jox från Magic Burnern (som innehåller fler regler för magi) som till exempel Summoning (för att frambringa demoner) och Corruption (hur korrumperad magikern blir av de mörka krafterna har leker med) så har du typ världens bästa sword and sorcery-grej som finns, om man frågar mig då. :gremsmile:

Finns även fler böcker att inhandla och ladda ner gratis från deras hemsida för att spela i Japan för massa år sen, dune-rymdopera osv eller för att hotta upp Keep on the Borderlands och spela Burning Wheels tolkning av Dungeons and Dragons...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Alltså, jag vet att jag lät sur, men jag menade mest att eftersom du tydligt hade angett att du var ute efter ett "aktivt" spel var det ganska onödigt att föreslå indiespel som Poison'd, även om det skulle råkat komma ut någon modul till det. Det handlar ju inte alls om den sortens support med äventyr och splatbooks som man som tradspelare rär van vid och kanske är ute efter.

Men ja, det är bra att vilja prova på nya saker. Också. :gremsmile:
 
Top