DoD Hitta glipa, find weak spot

Maskwa

Veteran
Hittade på dragonbane discorden en intressant diskussion om Hitta glipa, (Find weak spot) och att den är extremt stark och gör stickande skada överlägsen alla andra former av skadetyper. Personen i fråga hade gjort en text om detta som jag fann intressant. Delar den här i texten. Hur ser folk på denna "förmåga"? Jag själv fundera om man kan husregla den annorlunda eller ta bort den helt.

I Kopparhavets hjältar och kanske I Järn i allmänhet finns en nådastötsregel. Om man har sin fiende i sitt våld och denne inte kan försvara sig slår man för anfall som vanligt och om det lyckas lägger man till en skadebonus som fördubblar en dolks skada och nästan fördubblar svärd och liknande vapens skada. Samtidigt finns en förmåga som kräver motsatt färdighetsslag för att smyga sig på en motståndare. Om det lyckas får man genomföra en nådastöt med vapen som klassas som diskreta (typ knivar och dollar, förmågan är också kopplad mot färdigheter för knivar).

Man kanske kunde husregla in ett extra krav för att uppnå full effekt? Just för tillfällen när öppnar en strid fult i lönndom eller avslutar den med besked med sin nedbrottade fiende. Jag minns reglerna lite dåligt nu så det kanske finns annat som gör liknande.

Hittade på dragonbane discorden en intressant diskussion om Hitta glipa, (Find weak spot) och att den är extremt stark och gör stickande skada överlägsen alla andra former av skadetyper. Personen i fråga hade gjort en text om detta som jag fann intressant. Delar den här i texten. Hur ser folk på denna "förmåga"? Jag själv fundera om man kan husregla den annorlunda eller ta bort den helt.

Designtanken bakom "hitta glipa" är att göra rustningar mindre effektiva än i äldre utgåvor av DoD, där rustning var väldigt avgörande för effektivitet i strid och dessutom gjorde strider väldigt långsamma. Designmålet med nya DoD var ju inte "detaljerad medeltida närstridssimulator" utan att skapa ett snabbt och spännande fantasyspel som öppnar för flera olika rollpersonstyper, med och utan rustning. Rustning är fortfarande bra, men inte lika avgörande för framgång i strid.

Enklaste lösningen om man tycker Hitta Glipa är för användbar är överväga dubbel nackdel, alternativt göra den till en "allmän hjälteförmåga" - dvs behålla den tillgänglig för alla, men ge den en VP-kostnad på 3. Ett tredje alternativ är plocka bort den och göra den till en ren hjälteförmåga (då kanske för en kostnad av 2) - men, det tar minskar dock verktygen en vanlig grupp kan behöva mot rustning.

Jag upplever inte det här som ett stort problem i mitt spel, men tråkigt vid bord där man minmaxar kantänka.

Tycker inte man ska straffas ytterligare för att man ger sig på att Hitta glipa. Att köra RAW funkar ypperligt enligt mig.

Designtanken bakom "hitta glipa" är att göra rustningar mindre effektiva än i äldre utgåvor av DoD, där rustning var väldigt avgörande för effektivitet i strid och dessutom gjorde strider väldigt långsamma. Designmålet med nya DoD var ju inte "detaljerad medeltida närstridssimulator" utan att skapa ett snabbt och spännande fantasyspel som öppnar för flera olika rollpersonstyper, med och utan rustning. Rustning är fortfarande bra, men inte lika avgörande för framgång i strid.
Förstår och håller med. Var mer en reflektion då det var en diskussion jag var med om och såg denna. Mitt bord minimaxar inte och söker inte autentiskt var mer en fundering eftersom jag såg inlägget just när jag varit i den diskussionen.

Enklaste lösningen om man tycker Hitta Glipa är för användbar är överväga dubbel nackdel
Dubbel eller till och med trippel. En bröstharnesk ger en nackdel medans bröstharnesk med arm och benskenor och öppenhjälm ger dubbel. Trippel kan vara full helrustning med tunnhjälm.

1777794610624.png

Back