Hitta en bra CMS?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
För tio biljoner år sedan när världen var ung så skapade jag Urverk Speldesigns hemsida i Joomla. Sedan dess har vi (jag, @Rickard och @Genesis ) fyllt den med en massa jox. Dels olika spel, men @Rickard har också skrivit ett gäng artiklar där. För egen del har jag framför allt använt K2-pluginet för att skapa custom delsidor för mina spel, med ytterligare hjälp av jDownloads för att tillgängliggöra… nerladdningar.

Problemet är att Joomla är en helt enorm kodbas som dessutom börjar bli rätt åldersdigen. Följande är de problem jag ser just nu:
  • Joomla 3.x slutar supportas i augusti 2023, och jag ogillar att sitta fast i gammal mjukvara som inte uppdateras. Om inte annat pga säkerhetsuppdateringar.
  • Joomla 4.x stöds inte av K2, som är det artikelsystem jag använt för att inte bli helknäpp. Det är möjligt att jag kan replikera delar av K2s funktionalitet i vanliga Joomla, men det är osäkert.
  • Joomla är en enorm kodbas, med VÄLDIGT mycket mer funktionalitet än vi använder.
  • Helsike vad svårt det är att hitta ett Joomla-tema som inte använder webbteknologier från typ som senast 2008 eller så. Vem kör jQuery år 2022? Vem skriver sina hemsidor med div:ar i div:ar i div:ar?
Det är inte en akut fråga eller så, men jag börjar gärna göra lite efterforskningar innan det blir det. Idag var jag tvungen att manuellt koda en patch till K2-systemet bara för att det skulle hålla för att köra PHP 8.1, vilket vår webhost tjatat på oss om att uppdatera till ett tag. Återigen, det här med att använda gamla teknologier…

Jag har förresten inte alls tagit det här med de andra urverkarna ännu; jag skulle vilja ha ett färdigt förslag först =)

Så… Jag skulle vilja hitta en CMS som är:
  • Lättviktig
  • Modern
  • Dock fortfarande PHP-baserad, för det är vad vi har på vår hosting (men i värsta fall kan hostingen såklart migreras).
    • Tyvärr stöds inte nodejs alls av one.com vad jag kan se. Men ifall vi hittar en bra CMS som bara funkar med Node så tar jag jättetacksamt emot tips på bra hosting för Node också.
Jag har grunnat lite på hur jag skulle vilja ha en CMS, och det här är ungefär vad jag skulle vilja ha:
  • Backend (det jag och de andra urverkarna ser)
    • Artikelsystem där man kan…
      • Skapa artiklar med en WYSIWYG-editor
        • (Som gärna har ett enkelt system för att paste:a in bildr, som då automatiskt laddas upp och sparas i bildhanteringssystemet)
      • Ta bort, redigera, etc artiklar
      • Kategorisera artiklar – och där kategorier kan ha underkategorier.
      • Kanske kan artiklar också ha taggar
      • Helst ska artiklar kunna ha custom-data, typ ISBN-nummer eller en bild.
    • Bildhanteringssystem där man kan…
      • Ladda upp bilder
      • Ta bort, etc, bilder
      • Kategorisera bilder (inkl. underkategorier)
    • Filhanteringssystem där man kan…
      • Ladda upp filer
      • Ta bort, etc, filer
      • Kategorisera filer (inkl. underkategorier)
  • Frontend (det besökare ser)
    • Mallsystem där jag kan skriva min egen HTML-kod och sen säga typ "lägg in en lista med artiklar från kategori X här, och visa dem med mall Y".
      • Eller "Lägg in artikel X här"
      • Eller "Lägg in en lista med filer från katagori X här"
      • Eller "Lägg in ett galleri med bilder från kategori X här".
    • Inget obligatoriskt från CMS:ens sida. Jag knackar helst all kod själv, så vet jag att den blir responsiv och gjord i snygg HTML5/CSS3 och med minimal, modern, Javascript.
  • Är aktivt supportad, och har nog med användare för att det ska finnas en ganska liten risk att den helt tvärdör.
    • (Mer ett löst önskemål; med ovanstående minimala skelett så skulle jag ju själv kunna sköta det mesta utan att det känns som att krypa runt på en jätte och sätta plåster på ständigt uppdykande småsår…)
  • Är open source. Helst.
Jag eftersöker alltså en ganska minimal CMS med grundläggande funktioner för hierarkiska kategorier och framför allt tre sorters content (bilder, filer, artiklar) och som egentligen inte har så mycket overhead alls, och där det är enkelt att bygga hela frontenden själv med kod.

Jag vet inte, för mig så känns det som att någon annan borde ha byggt det här, så att jag bara kan ta det och köra. Allting kan väl ändå inte ha blivit nocode och Wordpress? Eller? Finns det inget utrymme för minimala CMS:er byggda för kodare längre?

Jag funderar på att göra det till årets julprojekt att testa en massa CMS:er och se om någon fyller mina behov.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har samma inställning till hemsidor som jag har till rollspel: det ska vara enkelt och minimalt - som OSR. :)

Jag började med Joomla då det fortfarande hette Mambo och var enkelt.
Jag lämnade Joomla för att min sajt hela tiden blev hackad.
Jag bytte till Textpattern för att det hade ryckte om sig att vara säkert och svårhackade. Det var säkert mer än 5 år sedan.

Textpattern uppdateras extermt sällan, man får vara glad om det kommer en uppdatering vart annat år. Men det är fortfarande en av de säkraste CMS:en som finns.
Det känns åldersstiget och jag har aldrig vant mig vid deras markupspråk: Textile.

Ska man ha ett enkelt och modernare CMS som bygger på PHP/MySQL blir det Ghost.

Anledningen till att jag letar nytt nu är att jag vill ha något ännu enklare och säkrare, så jag funderar på att byta till ett statiskt CMS utan databas.
Jekyll är det lite äldre CMS:et jag tittat på.
Hugo är det lite nyare.
Och jag kommer nog välja Hugo.
Jag slipper databaser, sajten tar hälften så mycket plats och blir dubbelt så snabb. win-win. :)

Ett alternativ till Jekyll och Hugo är Grav, som också verkar busenkelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jag började med Joomla då det fortfarande hette Mambo och var enkelt.
Jag också =)

Eller ja, "enkelt" vetehåken om det var ens då. Men det var inte lika bloatat som nu, det var det ju inte. Och det var absolut cutting-edge när det gällde webbteknologier.

---

Just nu är min plan att först och främst testa ifall Bolt, som verkar lovande för mina syften, håller det löftet. I andra hand tänkte jag kolla in CMS Made Simple.

Det Ghost jag hittar verkar bygga på Node, och mest vara för bloggar? Har du en länk till ett Ghost som använder PHP/MySQL?

Vi har hittills inte haft några större problem med hackers och har ju lite andra behov; i och med att vi vill kunna ha artiklar t.ex. faller ju statiska CMS:er bort och jag har också sorterat bort alla som kräver att man redigerar filer direkt när man vill lägga in artiklar pga jag vill att det ska vara enkelt och snabbt för oss alla tre att redigera saker. Jag tror att dina behov kan lösas med snäppet simplare plattformar än våra/mina helt enkelt.
 
Last edited:
Top