Hitta boende i GBG?

Ca 16% är sänkningen på om jag förstår det rätt.
Japp, subventionen ger en sänkning på drygt 16%. Vilket innebär att det från och med idag blir 20% dyrare med periodkort att bosätta sig i Mölndal. Göteborgare betalar 720 kr, medan vi Mölndalsbor fortfarande betalar 860 kr (snart 875 kr).

Vi söker via SGS, Heimstaden, Wallenstam, och vad än Qasa kan hitta åt oss. Ingen tur so far :( Alla tips eller kontakter mottages tacksamt!
HomeQ kan vara värt att kolla, en ingång till flera hyresvärdar och rätt mycket i Göteborg. Vet inte hur överlappet ser ut med Qasa.

Ps. 25:an går hem till mig också!

När jag själv har varit ute och flaxat i Sverige (när det gäller boende) så har jag alltid kollat in https://kvalster.se/ Det är mitt absolut största tips. Här i Göteborg så är det stor bostadsbrist så tipset är, som flera har skrivit, att söka sig till kranskommunerna. Det tar liksom 10 min in från Ale/Surte, Borås ligger ytterst nära, liksom Mölnlycke.

Jag bodde på Januarigatan? i Kortedala ...för 3000 år sedan eller så....då var det bara att hoppa på spårvagnen och åka direkt till Sahlgrenska, Medicinarberget...
Men jag cyklade mest......man nådde klart mer än 50km/h ner för berget....

Sedan bytte vi till att ha föreläsningar på Östra sjukhuset....
då bytte jag till privat värd i Högsbo......fortsatt via 7ans spårväg......

men jag fortsatte cykla....
PS...när man cyklat över för många spårvagnsspår....så kan navet gå av.....som tur var det baknavet....men ingen trevlig överraskning.

Den korta versionen.....kolla vad som går att lätt ta sig med spårvagn.....det kan vara långt bort men ändå smidigt ;)

Men brasklappen att jag var där före tideräkningens början....
Ah! Februarigatan 10 här. Born and raised!

Nackdelen med Göteborg är väl den samma som med alla stora städer att man måste vart inskriven i bostadskön i 3-4 decenier för att få en attraktiv lägenhet.

Om du kan tänka dig att bo på pendlingsavstånd till Gbg och att åka 35-40 minuter enkel väg med direkttåg till tågstationen i Gbg varje dag så har ett av hyresbolagen Eidar där jag bor (Trollhättan) en deal där man får lägenhet omgående och blir bjuden på 3 månadshyror om man uppfyller vissa krav och är villig att bosätta sig i dom i folkmun mindre attraktiva (läs socioeknomiskt diversifierade) delarna av stan.

Det finns också i närheten av mitt kvarter lägenheter som inriktar sig på studenter och gästarbetare som bjuder på några av månadshyrorna varje år och bjuder på månadskort om man kan uppvisa bevis på att man studerar eller jobbar i Gbg men det är som sagt studentboenden och gästarbetarboenden med allt vad detta innebär

Gammal tråd, men innan jag hade förstahandskontrakt bodde jag runt i olika andrahandslägenheter via Blocket. Hittade kanske sex olika lägenheter jag bodde i under åren, under olika långa perioder. Den sista i fyra år. Upplevde aldrig att det var svårt att hitta bostad, men ofta var det ju begränsat i tid.

Back