Hitta billig puls-/aktivitetsklocka

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hej!

För att göra en lång historia kort så har min fru diagnostiserats med en sjukdom och en av åtgärderna för att bli bättre är att träna utan att pulsen går upp för mycket. Sedan är tanken att långsamt ökar pulsen och göra viss uppföljning av puls och blodtryck över tid. För det känns det som att man borde investera i en pulsklocka.

Jag kan inget om pulsklockor och behöver hjälp att hitta rätt i djungeln. Vad ska man titta på och vilka modeller är skräp. De butiker vi varit in till vill bara sälja en tegelsten i 10000-kronors-klassen med högprecisionsgps, integration till outlook och teams samt med okrossbart astronautglas om man behöver resa till månen. Det är inte det vi letar, utan något som uppfyller följande funktioner.

Krav:
- Inbyggd pulsmätare
- Blodtrycksmätare
- Kan överföra dessa värden till android-app eller dator för enklare analys i efterhand
- "Inte vara ful och klumpig"

Bonus men inte krav:
- Vattentät
- Sömnanalys
- Syresättning
- Bra batteritid

"Help me internet. You're my only hope."
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag har ingen direkt rekommendation, men vill ändå tipsa om att, om det går, försök testa gränssnittet innan ni köper. Många enklare tränings/pulsklockor har väldigt sega, svårjobbade gränssnitt som sedan måste leva med varje dag.

Överlag brukar kategorin "smartklockor" vara mycket bättre där, men de är också dyrare och har rätt mycket sämre batteritid (iofs många fler funktioner).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Ja, vad gäller smartklockor som är bra så finns det tre val:

1. Apple watch - om du har en iphone.
2. Samsung Galaxy watch - om du har android (speciellt om du har en Samsungtelefon).
3. Garmin - om du prioriterar batteritid och främst använder den för sportaktiviteter.

Resten är... mer tveksamma.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Jag har en Fitbit Charge 5. Den är jag ganska nöjd med. Köp en sån och en separat blodtrycksmätare.
De flesta bra smarta klockor har otroligt kort batteritid. Min fru har en Garmin Venu 2 plus, den kan jag också rekommendera.
 
Top