Nekromanti Hitpoints i kroppsdelar? Magimodul?

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ursäkta, har man hitpoints i kroppsdelar så att man kan sikta och bli träffad i individuella kroppsdelar i nuvarande D&D? Finns det någon Magimodul till sista upplagan? Anlednigen till att jag frågar är aztt jag funderar på att skaffa D&D...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Vadå nej tvyärr!? Varför måsste alla vara så inställda på att stridsregler skall vara krångliga och att man skall slumpmässigt ta fram vart man blir träffad. Är det inte bättre med att bli träffad och ta skada. SL bestämer ju vart man träffar nån stans om det skulle vara viktigt.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Lite Svar...

Det finns för tillfället ingen träfftabell, men det går att använda den som finns som tillägg i AD&D 2nd edition. Alla magiregler finns i Players Handbook + lite i Dungeon Masters guide och jag lovar att du inte kommer ha brist på spells.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nej, som tur är har D&D inte några regler för att träffa i olika kroppsdelar. Det finns regler i DMG för vad som händer om olika kroppsdelar blir skadade, men inte några regler för hur skadan uppstår - det rör sig mer om antingen avsiktligt tillfogade skador på hjälplösa personer, eller om olika fällor (om man sticker in armen i ett hål där en fälla krossar den till hälften) eller liknande situationer.

Det antas att man i strid försöker tillfoga motståndaren så mycket skada som möjligt. Att lyckas med en särskilt farlig attack motsvaras av en kritisk träff som gör dubbel skada (eller i vissa fall trippel eller kvadruppel, beroende på vapen). Om man i stället bara vill oskadliggöra motståndaren kan man ta -4 på sitt träffslag och göra så kallad "subdual damage" - samma sak som om man slåss obeväpnad.

Än så länge finns ingen magiexpansion till D&D, i alla fall inte från WOTC. Snart (juni eller juli) kommer dock en bok som heter Tome & Blood, som expanderar på Wizards och Sorcerers. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om den innehöll lite mer magiregler. Dessutom kommer senare (augusti eller september tror jag) en bok som heter Magic of Faerûn, som handlar om magi i Forgotten Realms-världen. Jag skulle dock tro att precis som Monsters of Faerûn så är den rätt användbar även till övriga världar, inklusive hemgjorda. Slutligen har Sword & Sorcery/White Wolf gett ut en bok som heter Relics and Rituals som innehåller dels en ohemul mängd spells, och dels lite nya magiregler (t ex ritualmagi).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Lyckligtvis inte

Ursäkta, har man hitpoints i kroppsdelar så att man kan sikta och bli träffad i individuella kroppsdelar i nuvarande D&D?

Nej, och det är nog svårt att lägga till utan att ändra systemet från grunden.

Tänk på att HP är ett abstrakt mått på någonting som sägs innefatta det mesta från ren fysisk tålighet och uthållighet till hur bra man är på att ducka och hur mycket tur man har. Hur mycket av denna mystiska storhet skall ens ena arm sägas representera?

Dessutom: Som det är nu uttalar sig systemet väldigt abstrakt och lämnar detaljerna till användarens fantasi. Lägger man till detaljer som att sikta mot kroppsdelar utan att göra resten av systemet mindre abstrakt stökar man till detta.
 
Top