Nekromanti Hitmen i Mundana

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag har varitu utbränd på Eon ett tag men nyss blev jag SJUKT SUGEN på en Eon-kampanj.

Upplägg: rollpersonerna har en lista med namn på personer som ska dödas. Världen är helt öppen men spelarna ska säga till SL vem de planerar att döda härnäst och ungefär hur så att han kan förbereda coola saker. När målet är dött stryks namnet från listan. Eftersom kampanjen kretsar runt namnlistan och rollpersonernas organisation eller uppdragsgivare egentligen så finns inga problem med att "protagonisterna" dör plötsligt och oförutsägbart. Liksom hur ofta har inte NPC-fiender haft hur bra chanser som helst att smyga in och skära halsen av RP när de sover? Nu har RP överhanden eftersom de har initiativet, men om det läcker så ligger de pyrt till! Det är inte lätt att komma undan med mord, särskilt inte på viktiga personer! Säg saker som kan vara awesome i en sådan här kampanj, jag vill bli ännu mer inspirerad!

- flera offer befinner sig på samma ställe (oförutsett), hur tar en liten grupp ut flera offer med deras vakter på en gång?
- ett mål är redan sårat från något annat och ska opereras (muta kirurgen, kasta bajs över operationsbordet?)
- ett av målen är en krigsherre som ligger i fält
- ett av målen ska precis ut på en lång sjöresa
- ett av målen är en drake
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
- ett av målen är en annan person än rollpersonerna trodde. Antingen har de dödat fel person, eller så inser de att organisationen vill ha död på fel person. Hur ställer de detta till rätta?
- ett av målen visar sig vara en person rollpersonerna inte visste var inom organisationen. De har utnyttjats av en överordnad för att gå ett personpolitiskt ärende. ÅNEJ D:
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
- en rollperson faller som ett stuprör (aka blir förälskad i) för någon som senare visar sig bli ett mål. ÅNEJ D:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Målen är medlemmar i en hemlig klubb/sekt, som en/flera av dom högst uppsatta i den egna organasitionen är medlem i. Bekanta till RP (släkt, vänner, den där tjejen i tredje klass som man jämt bråkade med för att man var kär i henne) står kanske nära dom som RP ska mörda.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Brainstormar lite:

-ett av målen är någon närstående rollpersonen, en familjemedlem, eller en nära vän till exempel.
-ett av målen bor som eremit mitt i Sunariskogen.
-ett av målen är fullständigt hatad av rollpersonerna. Kan bli en rätt bra Grand Finale.
-ett av målen är en söt liten missleflicka i fyraårsåldern, vilket kan ge upphov till moraliska betänkligheter. (Såvida inte dina spelare är skrupelfria svin... som mina...)
-ett av målen är ett djur, typ kejsar Jargus favorithingst. (Pluspoäng om de lyckas lägga hästhuvudet i hans säng.)
-ett av målen rör sig ständigt över Mundana, och rollpersonerna måste knäcka hans rörelsemönster, snarare än att ränna efter honom.
-ett av målen är en rollperson.

Återkommer om jag kommer på mer.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
-Ett av målen är en horbock^^

-Ett av målen är en ärkemagiker (mysigt...)

-Ett av målen hinner presentera en mycket bra affär rent spontant, eftersom att han tror att de är några andra. Han kanske hamnar på tavernan där de sitter och planerar hans mord, går fram till dem och säger typ "Jaså, ni är här, så nu kan vi snacka affärer!". Upplagt för en tragisk fars...

-Ett av offren är pedofil. Ska det vara ritkigt illa så har han utnyttjat något barn som RP känner...

En början...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Många bra idéer! Jag har en hyfsat färdig mållista, nu kommer det mer tidsödande arbetet att rita ut deras hem och stats. Det är tänkt att jag som SL ska regissera väldigt lite under den här kampanjen utan låta färdiggjorda scheman bestämma om RP befinner sig på rätt plats vid rätt tid. Ta fel mål kommer till exempelt bara ske om RP misstar sig genom att slå till innan de vet vem offret är (eller om målet vet att de kommer och skaffar en body double!).

Just innan jag läste posten om lönnmördaren skrev jag ihop hans stats. Ska bli intressant att bussa rollspelare mot någon som ska tänka och fungera väldigt mycket som en rollperson traditionellt gör: sover alltid i rustning med dolken (förgiftad såklart) under kudden, låter sig aldrig lockas i fällor, äter bara mat han gjort själv, spenderar alla sina pengar på äventyrarutrustning och så lite som möjligt på uppehälle.

Om allt går som planerat har jag första spelmötet på måndag. Mållistan publiceras och betas av möte för möte, är man intresserad får man gärna föra en diskussion, kan ju snappa upp något ballt som implementera det! Har också dokumenterat -mycket- mer än jag brukar göra inför äventyr där mina förberedelser brukar få plats på ett vykort så om kampanjen blir så ball som jag hoppas lägger jag upp den också.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tycker jag låter som en awesome idé, blev själv lite lockad av det hela och har gjort en egen mållista, hihi :gremtongue:

Iavhé, som ska lira lite Heroes of Newerth nu.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Heroes of Newerth

Jag heter Helgeran där. Adda mig så kan vi mörda varandra eller tillsammans någon dag!
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
- Målet befinner sig i Skugglandet!
- Målet visar sig vara en förälder till någon av lönnmördarna.
- Målet är en svårfångad pirat.
- Ett av målen är infångad av Rakhori och hålls fängslad i Thalamur.
- Den senast introducerade lönnmördaren får veta att någon av de andra lönnmördarna är förrädare och då ledarna inte vet vem bestämms att alla andra ska mördas av den ensamma lönnmördaren för att vara på den säkra sidan.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Har faktiskt funderat på en liknande kampanj tidigare, men det har hittills inte blivit av. Berätta gärna hur spelandet går.
 
Top