Nekromanti Hit med alla gamla dogmaprylar!!!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, för ett tag sedan berättade jag om min tidsbrist som relativt nybliven far och att jag föredrar mindre och snabba spel numera. Ja, ju enklare och mer lätthanterliga desto bättre. Då var Gurgeh trevlig nog att länka till alla sina gamla dogmaverk som uppkommit genom de årliga dogmatävlingarna.

Nå, vart är resten?!
Jag skulle vilja att alla plockade fram sina gamla dogmarollspel, och länka till eller bifoga dem här i tråden.

Förövrigt skulle jag vilja se det i rollspel.nu's wiki också. En ordentlig ordförklaring och spelmakandeförklaring av dogmarollspel, samt länk till alla bidrag man någonsin kan få tag i.
Varför?
Jo, för att dogmarollspel är lättspelade och roliga, och att alla borde få en chans att testa på. Jag menar, förr i tiden var detta en relativt vanligt förekommande bedrivt på rollspel.nu och alla tog del av de olika dogmabidragen. Numera är detta ett minne blott, och våra nykomlingar har säkert aldrig ens hört talas om det.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Dogma (här på WRNU) var en utmaning i att skapa ett helt rollspel på enbart en A-4. Utmaningen var skriven som ett "manifest" (i likhet med och inspiration från [Dogma 95]).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Inte strikt Dogma, eftersom det var reducerat från ett större spel, men det finns en a4-version av Höstdimma från samma tid.

direktlänk
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
solvebring said:
/Han som tycker att de tyvärr tillhör en överspelad tid
Vad får dig förresten att säga så?
Som en som faktiskt spellett Dogmaspel i det tidiga indierummet... Så är de faktiskt inte så roliga. Det finns massor av spel som är designade för att plocka upp och spela för den utan tid över som är bra på riktigt. Jag kan ge dig tips om du vill, något speciellt du letar efter?

Som kreativ utmaning så var det väl ganska intressanta, jag tror inte att det är så viktigt att lära sig skriva kort, men däremot att lära sig slutföra spel... Men då tycker jag att dagens 24-timmarsspelsutmaningar är mer intressanta och lämpliga.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Precis. Jag skrev ett par dogmaspel. De sög. De var nog lärorika att göra och så, men de sög likafullt åsneballe.

Anledningen var att jag, liksom många andra på den tiden, trodde att det räckte med ett regelsystem och en spelvärld för att ha ett vettigt rollspel. Jag hade ingen tanke bakom dem överhuvudtaget.

Så om ni hittar något av mina dogmaspel, bespara er plågan att försöka spela dem.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fyra pickup-spel

solvebring said:
Jag kan ge dig tips om du vill, något speciellt du letar efter?
Gärna det. Nej, inget speciellt. Är öppen för i princip allt. Shoot!
Okej! Jag har fyra spel att tipsa dig om... Två improviserade och två där man skriver ganska enkla äventyr. De går snabbt att läsa, snabbt att förbereda och snabbt att spela. Tre av dem är på engelska.

Jag testade Shab-Al-Hiri Roach hos Genesis nyligen, det var fett kul. Man spelar professorer och professorassistenter på Pemberton University 1919, och det är en hjärnkontrollerande sumerisk kackerlacka lös. Det vanligaste verkar vara att folk dör till höger och vänster, och universitetet brinner ner. Enkvällsspel utan förberedelser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shab-al-Hiri_Roach
En förklarande serie: http://www.bullypulpitgames.com/downloads/index.php?file=roach_comic.pdf

Vill du ha något lite mer trad så kan jag rekommendera Mouse Guard som jag köpte nyligen. Spelledaren skriver äventyr, men det är ganska mycket improvisation också som spelet hjälper en med. Ett äventyr ska ta en sisådär 3 timmar enligt författaren. Riktigt härligt tema, världen för muskligheten är en tuff och farlig plats, men med blod, svett och genialitet har mössen rest Lockhaven, Musvaktens borg. Musvakten skyddar territorierna genom att patrullera dem och ge sig ut på expeditioner. It's not what you fight but what you fight for - Mycket känsla av att Göra Det Rätta och stå upp för sitt folk även om det är skrämmande och svårt. Här behöver du dock ägna lite tid åt att plugga värld och regler innan du kommer igång, men det är inte så farligt.
Här kan du kolla lite på serien det är baserat på:
http://www.mouseguard.net/

Berättelser från Staden har du ju redan, men det är också förberedelselöst och tar ca 3 timmar att spela. Jag har ju börjat distansera mig från första utgåvan nu, och har skrivit om hela systemet inför andra utgåvan. Ifall du vill så kan du få speltestdokumentet till andra utgåvan, jag kommer nog inte ändra så mycket på själva systemet inför den slutgiltiga versionen nu... Och det är ett mycket, mycket bättre spel. Engagerande och dramatiskt på riktigt och mycket mystiskt. (Du kommer behöva klippa och klistra ihop dina egna kort eller spela med papperslappar, förstås)

3:16 är asläckert. Åk runt i kosmos, utrota allt liv. Stora vapen. Slå en T100 för hur många kryp du har dödat när du träffar med ditt plasmagevär. Du kan slå fram ett nytt scenario (en ny planet) med T20:or inför varje spelmöte. Genesis menar att man bör lägga ner extra tid på att göra en bra omgivning åt rollpersonerna i militären, och låta spelarnas rollgestaltning påverka spelsystemet, annars blir det lite trist efter ett tag. Men det är ett ändå kick-ass spel! Kolla in websidan bara:
http://gregorhutton.com/boxninja/threesixteen/index.html

På tal om Genesis så kan han säkert tipsa om fler spel. Jag tror att hans egna spel skulle kunna funka ganska bra. Kolla in dem här, säg vad som funkar och inte funkar så kanske jag kan komma med några fler rekommendationer. Är du okej med så fokuserade spel, till exempel? Eller spel som utspelar sig 1919, till exempel? :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Fyra pickup-spel

Kort kommentar: The Shab al-Hiri Roach är inte ett enkvällsspel. Det tar två kvällar att spela igenom om man spelar i hyfsat snabbt tempo, och tre om man tar tid på sig.

3:16 kräver viss reglering om det skall funka till en kväll, eftersom systemet är byggt för längre kampanjer (20 speltillfällen, för att vara exakt).

Som Arvidos säger så är båda mina spel förberedelselösa och kan spelas på en kväll. Framförallt Det sjätte inseglet, där förberedelserna tar max typ en halvtimme (förberedelser som alltså görs av hela gruppen när man sätter sig ned för att spela) och där spelet är gjort för att spelas på en kväll. Det är för exakt tre personer. Finns att köpa för typ 40 spänn plus frakt (typ lika mycket till).

Utpost har längre förberedelsefas (typ en timme) och kommer till sin rätt bäst under korta kampanjer på typ tre speltillfällen, men kan utan problem liras på en kväll (jag har gjort det betydligt mer än kampanjspel). Det har ett speltestdokument som du kan få gratis, om du vill.

Andra spel som kan vara värda att kolla in är till exempel Geiger Counter, som också är gratis. Spelledarlös survivalskräck. Jag har inte testat ännu, men det ser fint ut. Dedikerat enkvällsspel.

InSpectres är det klassiska förslaget. Realityserie korsat med Ghostbusters. Jag har tröttnat på det, men bara för att jag spelat det så mycket. Du skulle kunna få mitt exemplar, men jag har lånat ut det för tillfället.

Best Friends är skitbra och enkelt att sätta igång med. Det testar dock dina improvisationsfärdigheter rejält att spelleda. Svårt med bra, alltså. Handlar om en grupp tjejer som är bästaste bästa vänner, men innerst inne hatar varandra.

Shock: Social Science Fiction är ganska bra. Något tamt, tycker jag. Det pressar inte sin premiss så hårt som jag skulle vilja. Men många gillar det. Spelledarlöst spel som kallats "det enda scifirollspelet som gjorts", eftersom det inte är scifi bara som i rymdskepp och laservapen, utan som i att man tar något ur dagens samhälle och undersöker dess konsekvenser i ett hypotetiskt framtidssamhälle.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Fyra pickup-spel

The Shab al-Hiri Roach är inte ett enkvällsspel. Det tar två kvällar att spela igenom om man spelar i hyfsat snabbt tempo, och tre om man tar tid på sig.
Tänkte precis köpa det men såg att bara frakten blev 28 dollar...

Är det så värt att köpa?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Re: Fyra pickup-spel

Det är ett trevligt spel... Men 300 pix för kackerlacksspelet är rätt saftigt.

Iofs, om du tänker spela det tio-tjugo gånger så blir ju priset per gång inte så farligt...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Fyra pickup-spel

Alltså, det är kul, definitivt. Huruvida det är värt priset för dig, vet jag inte. Är du lockad av att dra kort med order från en telepatisk kackerlacka och sedan försöka tolka och utföra dem, samt gillar övervåld och bisarra dödsorsaker så finns det liksom inget alternativ. Inget annat spel kan göra det Shab al-Hiri gör. Men är man inte jättelockad av konceptet så kanske man bara kommer att spela det en gång och sedan lägga det ifrån sig.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Fyra pickup-spel

Genesis said:
Kort kommentar: The Shab al-Hiri Roach är inte ett enkvällsspel. Det tar två kvällar att spela igenom om man spelar i hyfsat snabbt tempo, och tre om man tar tid på sig.

3:16 kräver viss reglering om det skall funka till en kväll, eftersom systemet är byggt för längre kampanjer (20 speltillfällen, för att vara exakt).
Jag föreställer mig egentligen att Solve inte vill ha just enkvällspel... Serdu, det är därför du behöver skriva respons här i tråden, Solve! :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Först och främst vill jag tacka Han, Arvidos och Genesis för de inlägg som gett mig något. Danke danke.

Jag föreställer mig egentligen att Solve inte vill ha just enkvällspel... Serdu, det är därför du behöver skriva respons här i tråden, Solve!
För övrigt, Vidos, så kan det nog vara så att du har rätt. Well, jag har sagt att jag söker one-shoots i den andra tråden som generellt handlar om att spela korta rollspel. Det är sant. Däremot så söker jag just det för att det inte ska bli en massa missförfstånd. Enkvällsprylar är nämnligen korta och jag vill ha kort, och därför efterlyste jag 1-2-kvällsprylar just för att ingen ska stompa in med något alltför långt, och rumla runt och krångla.

Däremot är det inget egentligt krav på spelet - att det måste ta 1-2 kvällar att spela. Nej nej, enda kravet är att spelet ska vara kort och enkelt att läsa in och lära sig. Det är ju liksom det som tar tid och där jag vill spara tid. Det är nämligen jävligt najs att kunna köra i stil med "Visst, vi ska spela, jag ska bara läsa en kvart eller nåt"... även om det är prylar som man kan lira flera kvällar på. SÅ nej, egentligen är det inte vad jag efterlyser, jag bara gjorde det för enkelhetens skull.

Min planeringstid är alltså den som blivit begränsad och det är just där jag vill vinna tid. När jag sedan spelar så spelar jag ju, och då är det that's it och den tiden finns ju liksom.

Vad det gäller att jag borde ge respons och svara lite bättre, ja det är sant. Dock har jag väldigt svårt med det just nu. Jag har ju lille grabben, och sedan står vi mitt i en flytt samtidigt som min nya kurs börjat och jag fått fullt upp med det också.

Well, ja, så är det. :gremsmile:
 
Top