Mannen i skogen
Präst
Jalägger ni in allehanda möjligheter att få historien att spåra ur,
Jalägger ni in allehanda möjligheter att få historien att spåra ur,
Det var mycket länge sedan jag spelade det, så det är möjligt att din beskrivning stämmer. I sådana fall – mea culpa. I det parti jag spelade blev det i alla fall utfallet. Oavsett håller jag helt med dig i analysen av hur det påverkar spelupplevelsen kring bordet, men den ger upphov till tematiska tveksamheter. Betrayer-mekaniker är effektiva, men mer passande i berättelser som till exempel inte handlar om att att bränna kvinnor på bål.Är inte valet bara om man är häxa eller inte (har iofs inte läst det bara spelat det), inte nödvändigtvis att man är den som är skyldig till pesten? Jag tycker nog hur som helst att det är ett genialiskt snarare än märkligt val, då jag tror det kan hjälpa en del spelare att leva sig in i sina rollpersoner då den där osäkerheten om inte hon i buren faktiskt ändå är jättefarlig och superond förflyttar sig från rollpersonsnivå till spelarnivå. Vilket jag tycker gör det hela intressantare.
Basker Blå utspelas i det fiktiva västafrikanska landet Atlântida. Skälet är följande: 1980–2010 genomled flera länder i den regionen blodiga inbördeskrig. Krigsherrar som Samuel Doe, Charles Taylor, Foday Sankoh och Prince Johnson beordrade fruktansvärda övergrepp mot civila. Jag vill inte använda sådana illdåd i rollspelsskriverier om övernaturliga konspirationer; det handlar om respekt för offrens minne.
Även följande gäller: De politiker och militärer som vållat Atlântidas elände är hänsynslösa människor; inga väsen har förlett dem. Homo homini lupus est – »människan är människans varg« – skrev romaren Plautus. Maximen gäller även i Chock; annat vore att omyndigförklara ansvariga personer. Men många väsen kommer till Atlântida för att kalasa på mänskligt lidande. Detta blir Basker Blås fokus, även om striderna människor emellan ibland tränger in i äventyren.
Oavsett tycker jag att det är väldigt viktigt att förutsättningarna är explicit konstaterade på förhand.