Nekromanti Historiska kulturer som inspiration till Symbaroum

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Jag vill gärna göra lite efterforskning i verkliga samhällen och historiska epoker i syfte att kunna porträttera Ambria i en realistisk och rik kontext. Tankar går ju till Spanien och koloniseringen utav Amerika. I podcastserien Syndikatet så nämner dom medeltida östeuropa som kulturellt närliggande Ambrierna.

Vad har ni för tankar angående detta?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Tyska ordens korståg/statsetablering i Baltikum?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag har av nån anledning börjat se mongoliska nomader framför mig när jag tänker på de nordliga barbarklanerna. Vet inte varför?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Saar-Kahn är väl något slags stäppfolk så mongoler i stridsvagnar (hästdragna) borde väl funka?

För de nordliga skogsbarbarerna får jag annars upp en bild av irokeser och huroner från Den siste mohikanen.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Irokesförbundet under 1600-1700-talet och dess interaktioner med franska och engelska kolonisatörer borde även vara bra inspiration för barbarstammarna.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Är barbarklanerna i Symbaroum en och samma folkgrupp? Eller har de olika klanerna olika ursprung? Typ Mongoler på slätten, Indianer i norra delar av skogen och vikingar i söder?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Jag ser det mer som att de har samma ursprung, men att de olika klanerna har drag åt olika håll. Tänk en Symbaroumbarbar som standard, men den kan ha drag och detaljer av indianfolk, vikingar, pikter, medeltida japaner och stäppfolk beroende på vilken klan de tillhör. Men jag ser dem inte som rätt av en annan folkgrupp.

Sen har vi väl fått reda på att Vajvodklanen kommer österifrån över bergen, till skillnad mot resten av stammarna som är ättlingar till Symbarimperiet?
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Symbaroum för mig är definitivt Västern i fantasy-tappning. Serier som "Deadwood" och "Hell on wheels" gav mig mycket inspiration för Symbaroum. Byt bara ut guldgrävarna mot ruinplundrare och revolvermännen mot soldenärer eller häxjägare så har ni Ambria ganska direkt. Annars så är väl Amerikas tidiga kolonialtid typ 1400-1600 talen ganska välklingande med stämningen i Symbaroum också.
Angående barbarerna så såg jag också mongoler för min inre syn och gav dem mongoliska drag när jag spellede Symbaroum. Vet faktiskt inte varför de blev just mongoler men jag ville ha en tydlig skillnad mellan ambrier och barbarer.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Järnringen själva har typ nämnt att princess mononoke varit en stark inspirationskälla(Civilisation vs natur där natur kan slå tillbaka, korruptionen, stora vildsvin, avhuggna djurgudars huvuden för att bara nämna några). Om jag förstod rätt om filmen är tanken att den utspelar sig under Muromachi-perioden i Japan och att den även tagit inspiration från Ainu-folket i kläder och myter och dylikt. Ganska komplicerat men mycket intressant. Medger att jag inte läst på så mycket om det men ja där finns nog mycket att hämta.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
I min värld går det knappt att se skillnad mellan ambrier och barbarer, mer än på frisyrer, klädstil och eventuella tatueringar. Vissa drag är kanske vanligare hos endera gruppering än hos andra, men inget som är unikt. Jag inbillar mig att ambrier och barbarer har samma ursprung och att de bara bott i skilda områden under några hundra år.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,778
Location
Stockholm
Kan ju vara lite sådär halvknepigt att hålla på och dra "inspiration" från existerande folkgrupper för att porträttera "barbarer"... Att inte göra det alls vore kanske bättre?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
RasmusL;n264158 said:
Kan ju vara lite sådär halvknepigt att hålla på och dra "inspiration" från existerande folkgrupper för att porträttera "barbarer"... Att inte göra det alls vore kanske bättre?
Men "barbarer" är ju bara vad Ambrierna kallar dem. Därför är det väl logiskt att man drar inspiration från historiska exempel där en kultur har sett en annan som primitiv och barbarisk.

Personligen ser jag barbarerna främst som Germaner vs Ambrias Romare, eller som Saxare vs Ambrias Franker - men rent stereotypmässigt så placerar ju spelet barbarstammarna i en situation som är identisk med nordamerikas urinvånare vs europeerna. Symbaroum som spelvärld är ju väldigt på näsan med att det är en kommentar om kolonialism och exploatering av naturen, så det känns som om man gör sig själv en oförtjänst om man inte hämtar inspiration från historiska motsättningar som kan motsvara den konflikten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
LordXaras;n264161 said:
Personligen ser jag barbarerna främst som Germaner vs Ambrias Romare, eller som Saxare vs Ambrias Franker - men rent stereotypmässigt så placerar ju spelet barbarstammarna i en situation som är identisk med nordamerikas urinvånare vs europeerna. Symbaroum som spelvärld är ju väldigt på näsan med att det är en kommentar om kolonialism och exploatering av naturen, så det känns som om man gör sig själv en oförtjänst om man inte hämtar inspiration från historiska motsättningar som kan motsvara den konflikten.
Så uppfattar jag huvudsakligen också dem, vilket går igen i vissa yttre attribut som kläder, vapen, boende- och kulturformer etc. (mer för barbarerna än för ambirerna som väl än så länge framstår som en mer odefinierad medelhavskultur). När det gäller det kolonialistiska anslaget är ju de tidiga århundranden i Nordamerika en ganska uppenbar parallell, Irokesförbundet ett bra exempel. Med tillägget att barbarerna inte bara har ett annorlunda förhållande till landet än ambrierna utan att det finns metafysiska skäl (till viss del bortglömda) till att det ser ut som det gör.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
RasmusL;n264158 said:
Kan ju vara lite sådär halvknepigt att hålla på och dra "inspiration" från existerande folkgrupper för att porträttera "barbarer"... Att inte göra det alls vore kanske bättre?
Eftersom en stor del av spelets tematik kommer från kulturkrocken mellan en koloniserande mer ”industriell”, monoteistisk och feodal civilisation och en mer naturnära och ”primitiv” (i Ambriernas ögon) civilisation som just benämns barbarer av Ambrierna så är det väl självklart att titta på andra sådana historiska kulturkrockar och folkslag som har kallats barbariska?

Sen håller jag med Ranger att de fysiologiska skillnaderna borde vara extremt små eftersom civilisationerna delar samma ursprung. Men kulturella skillnader som seder, kläder och liknande är ju perfekt att hämta inspiration till.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,778
Location
Stockholm
LordXaras;n264161 said:
Men "barbarer" är ju bara vad Ambrierna kallar dem. Därför är det väl logiskt att man drar inspiration från historiska exempel där en kultur har sett en annan som primitiv och barbarisk.

Personligen ser jag barbarerna främst som Germaner vs Ambrias Romare, eller som Saxare vs Ambrias Franker - men rent stereotypmässigt så placerar ju spelet barbarstammarna i en situation som är identisk med nordamerikas urinvånare vs europeerna. Symbaroum som spelvärld är ju väldigt på näsan med att det är en kommentar om kolonialism och exploatering av naturen, så det känns som om man gör sig själv en oförtjänst om man inte hämtar inspiration från historiska motsättningar som kan motsvara den konflikten.

Men USA:s ursprungsbefolkning är liksom inte ett "historisk exempel", de är ett nutida exempel av tusentals levande kulturer. Jag tycker att det låter problematiskt, men föga oväntat, att de tas som exempel när det frågas efter " [h=1]Historiska kulturer som inspiration till Symbaroum"[/h]
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
RasmusL;n264185 said:
Men USA:s ursprungsbefolkning är liksom inte ett "historisk exempel", de är ett nutida exempel av tusentals levande kulturer. Jag tycker att det låter problematiskt, men föga oväntat, att de tas som exempel när det frågas efter " Historiska kulturer som inspiration till Symbaroum"
Jag tror inte någon säger att de Första Nationerna endast finns i historien. Snarare att det i krocken mellan den amerikanska urbefolkningen och den europeiska kolonialmakten finns ett flertal historiska händelser och kulturella reaktioner som kan lyftas fram och belysas i spel.

Oavsett hur man ser på det så är inte den amerikanska urbefolkningens kultur samma idag som den var för 400 år sedan, och där finns inspirationen som efterfrågas. Hur såg deras kultur ut innan europeerna kom? Hur reagerade de? Hur förändrades deras kultur, och vad hade det för följder?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,778
Location
Stockholm
LordXaras;n264228 said:
Jag tror inte någon säger att de Första Nationerna endast finns i historien. Snarare att det i krocken mellan den amerikanska urbefolkningen och den europeiska kolonialmakten finns ett flertal historiska händelser och kulturella reaktioner som kan lyftas fram och belysas i spel.

Oavsett hur man ser på det så är inte den amerikanska urbefolkningens kultur samma idag som den var för 400 år sedan, och där finns inspirationen som efterfrågas. Hur såg deras kultur ut innan europeerna kom? Hur reagerade de? Hur förändrades deras kultur, och vad hade det för följder?

Just saying, det blir typ nästan aldrig bra. Det blir typ nästan alltid riktigt, riktigt dåligt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,778
Location
Stockholm
((...och bara att tänka tanken "vi ska använda amerikanska urbefolkningen som inspiration till våra fantasy-barbarer" får mig att vara jävligt tveksam till det här som diskussionsämne))
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
LordXaras;n264161 said:
Men "barbarer" är ju bara vad Ambrierna kallar dem. Därför är det väl logiskt att man drar inspiration från historiska exempel där en kultur har sett en annan som primitiv och barbarisk.

Personligen ser jag barbarerna främst som Germaner vs Ambrias Romare, eller som Saxare vs Ambrias Franker - men rent stereotypmässigt så placerar ju spelet barbarstammarna i en situation som är identisk med nordamerikas urinvånare vs europeerna. Symbaroum som spelvärld är ju väldigt på näsan med att det är en kommentar om kolonialism och exploatering av naturen, så det känns som om man gör sig själv en oförtjänst om man inte hämtar inspiration från historiska motsättningar som kan motsvara den konflikten.
Jag håller med, både Germaner och Saxare fungerar utmärkt som inspiration för Davokars stamfolk. Frankerna likaså för Ambrierna. Däremot har jag aldrig dragit några likheter mellan Ambria och romarriket förut, men givetvis finns det likheter i deras politik och kuvande av barbarer. Men där tar nog likheterna slut för mig. Har svårt att se det romerska i dem. Missar jag något?
 
Top