Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel

Status
Not open for further replies.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Lite beroende på hur det läggs fram men att tidiga soldater i de båda amerikanska arméer under inbördeskriget hade en röd fez på huvudet kan nog upplevas som lite stämningsdödande :)

Ps. Men sanningen var att de båda stridande parterna inte hade några formella uniformer (eller enheter) så man drog på sig sånt som soldater i Europa verkade klä i, och då bla franska fezklädda koloniala styrkor).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Lite beroende på hur det läggs fram men att tidiga soldater i de båda amerikanska arméer under inbördeskriget hade en röd fez på huvudet kan nog upplevas som lite stämningsdödande :)

Ps. Men sanningen var att de båda stridande parterna inte hade några formella uniformer (eller enheter) så man drog på sig sånt som soldater i Europa verkade klä i, och då bla franska fezklädda koloniala styrkor).
Fez-klädda trupper i amerikanska inbördeskriget var inte bara "random europeiska uniformer", utan det var uniformen för så-kallade "Zouaves", soldater som stred på ett speciellt sätt (i lös formation och liggande på marken, inte stående eller på knä). En av de första enheterna som stred på ett någorlunda modern sätt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Det är ju dock en sanning på populationsnivå och individuella karaktärer kan ju avvika från normen. Få individer blir ju svärdsmästare oavsett. Just eftersom det avviker från normen kanske det också är kompatibelt med en missogyn könsmaktsordning.
Sant, men det är en ganska ”stark” norm. Fanns nog inte många stridande damer i vår förmoderna historia. Men jag vill gärna att de inte ska vara alltför ovanligt förekommande i fantasyvärldar. Kanske kan man förklara det med att skillnaderna i styrka är mindre om än befintliga, eller att variationen på populationsnivå är större än i vår värld.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Sant, men det är en ganska ”stark” norm. Fanns nog inte många stridande damer i vår förmoderna historia. Men jag vill gärna att de inte ska vara alltför ovanligt förekommande i fantasyvärldar. Kanske kan man förklara det med att skillnaderna i styrka är mindre om än befintliga, eller att variationen på populationsnivå är större än i vår värld.
Absolut, men den normen hade ju en mängd andra faktorer som underbyggde den utöver kropsstyrka. Och huruvida det är en stark norm eller inte är ju en definitionsfråga. Det är väl knappast vedertaget att de starkaste männen blev svärdsmästare, där kommer ju exempelvis social status och kapital in som avgörande faktorer.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Jo det där en ju en fakta som skulle ställa till det i fantasy världar. Just hur ovanligt det var med kvinnliga soldater. Samt då den fysiska svagheten jämfört med män osv.

Det är helt enkelt en sån grej man får ignorera.
Liksom om man en man kan parera ett hugg ifrån ett troll 4ggr större än han själv så borde inte kvinnor kunna ha ett problem att slåss med män i samma värld.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Absolut, men den normen hade ju en mängd andra faktorer som underbyggde den utöver kropsstyrka. Och huruvida det är en stark norm eller inte är ju en definitionsfråga. Det är väl knappast vedertaget att de starkaste männen blev svärdsmästare, där kommer ju exempelvis social status och kapital in som avgörande faktorer.
Tror män är fysiskt överlägsna även i andra aspekter som krävs för en skicklig svärdsmästare. Precis som är fallet med så gott som alla sporter.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tror män är fysiskt överlägsna även i andra aspekter som krävs för en skicklig svärdsmästare. Precis som är fallet med så gott som alla sporter.
Jag tror att vad @PhilArt menade var (och hen för gärna rätta mig om jag har fel) att även om det skulle stämma att fysisk överlägsenhet gör den bästa svärdsmästaren så torde inte detta vara något problem i en fantasysetting där även kvinnor är svärdsmästare då det inte alltid historiskt sett är de mest fysiskt överlägsna som blivit svärdsmästare. Det fanns säkerligen män som var starka som hus men som aldrig blev svärdsmästare då de inte hade de kontakter eller tillhörde den sociala status som krävde detta, och samtidigt kunde klenisar bli svärdsmästare då de hade möjlighet att lägga mycket tid på övning, hyra duktiga lärare och lägga mycket pengar på bra utrustning?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag tror att vad @PhilArt menade var (och hen för gärna rätta mig om jag har fel) att även om det skulle stämma att fysisk överlägsenhet gör den bästa svärdsmästaren så torde inte detta vara något problem i en fantasysetting där även kvinnor är svärdsmästare då det inte alltid historiskt sett är de mest fysiskt överlägsna som blivit svärdsmästare. Det fanns säkerligen män som var starka som hus men som aldrig blev svärdsmästare då de inte hade de kontakter eller tillhörde den sociala status som krävde detta, och samtidigt kunde klenisar bli svärdsmästare då de hade möjlighet att lägga mycket tid på övning, hyra duktiga lärare och lägga mycket pengar på bra utrustning?
Försöker rationalisera det så. Men sanningen är troligtvis att en irl-kvinna nog nästan aldrig skulle fäkta ner ens en manlig medelmåtta. Speciellt inte om det är bredavärd som svingas och sköld och rustning ingår i utrustningen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Nu börjar tråden tappa fokus på ämnet, "Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel".

Så fokusera på det, och inte på kvinnliga och manliga atleters likheter och skillnader.

Tack


/Magnus
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Här finns lite info rörande awesome kvinnliga fighters från förr:


 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Har du exempel, som inte är av ren mytisk karaktär?
Kommer främst på exempel på Svenska personer under nymodern tid: Ulrika Eleonora Stålhammar, Anna Jöransdotter, Margareta Elisabeth Roos och Lisbetha Olsdotter. Alla tjänstgjorde som soldater, även fast det var olagligt på den tiden (de fröklädde sig som män)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Ja, ett kampsports-lir där MMA är det enda effektiva, eller öht där karate / kung fu inte funkar "på gatan"/motsv hade känts ofantligt sorgligt, även om det säkert hade varit jätterealistiskt.
MMA är ju bara det bästa i en MMA ring, det är ju inte det "bästa sättet att slåss" i nån annan kontext.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Men korta svärd som tex vikingasvärd ersattes ju senare av mer rejäla enhandssvärd.
Hörde/läste i något historiskt sammanhang för länge sedan (historielektion på gymnasiet? dokumentär på TV?) att vikingarna hade problem med att de huvudsakligen bara hade myrmalm att tillgå. Det var svårt att smida till starka svärd och det hände att de fick avbryta en strid för att räta ut svärden. Det är nog orsaken till att de var ganska korta eller föredrog yxor, senare i tråden kommenterades ekonomin i att ha mycket metall i ett stort stycke (svärd) istället för att göra flera stycken (yxhuvuden).

Så för att besvara originalfrågan: hur urusla många material var, att få tag på råmaterial av acceptabel och konsistent kvalité.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Man reser en spetsig träpåle rakt upp, sedan sätter man en person på pålen
Det kära gamla korset var ju också en avrättningsmetod ungefär lika omtänksam. (Undrar vad som hade stått längst fram i kyrkorna om Jesus avrättats i en giljotin, genom hängning eller i elektriska stolen?)

I historiskt korrekta spel tror jag det skulle förstöra stämningen/göra folk rätt obekväma om den brutalitet och blodtörstighet som fanns kom till sitt sanna uttryck. Det är mycket möjligt att gemene person inte ställdes inför denna så ofta (utanför krig) men äventyrarna är inte "gemene person". Samtidigt var krig och uppror vanligt och då "gav man igen för sist". Även om många grymheter är uppdiktade eller enskilda fall som blåsts upp, som berörts i tråden, så tror jag inte på att det hade hjälpt upp stämningen runt spelbordet att ta med det som skedde.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
MMA är ju bara det bästa i en MMA ring, det är ju inte det "bästa sättet att slåss" i nån annan kontext.
Det är bästa sättet att slåss med nävarna absolut. Inte med svärd dock, det krävs annan träning för. Men för vanligt slagsmål finns inget mer effektivt.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Som redan berörts skulle en historisk korrekt kampanj bli rätt osmaklig för mig om inte sexismen, rasismen och mycket av den allmänna misären för de allra fattigaste inte tvättades bort/osynliggjordes.

I min spelarintroduktion till den Chivalry & Sorcery-kampanj som jag planerar har jag lagt till ett par "regler" där kontentan är "Misären är en kuliss för att ge en bakgrund när den ger historien liv eller för den framåt." Det vill säga att dessa aspekter "bara" kommer till (ett begränsa) uttryck när de är en del av intrigen/berättelsen. (Jag kommer troligen lägga in det ibland som en påminnelse om vad som finns "utanför kamerans kant", vi får se.)
 
Status
Not open for further replies.
Top