Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel

Status
Not open for further replies.

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Intressant nog verkar det finnas en förklaring till missförståndet - om man ser en Coat of Plates och inte vet vad man tittar på, kan man tror att det är nitarna som är poängen.
View attachment 7934
Jag förstår nu varför jag gjorde det där rustningsmisstaget för 36 år sedan.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
O Cthulhu by Gaslight (vars huvudfokus är England) har Buffalo Bill som uppskriven SLP
BB gjorde många resor till Europa med sin vildavästernshow. Bland annat fick Annie Oakley den vägen chansen att skjuta en cigarr ur munnen på kejsar Wilhelm II. Preussiska generalstabsofficerare inspekterade hur amerikanska cirkusar och shower hanterade sina järnvägstransporter genom Europa och lärde sig då ett snabbare sätt att lasta godsvagnar.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Som ett tillägg till inlägget ovan: häxjakter var inte vanliga under medeltiden, utan utspelade sig mestadels under 1500- till 1700-talet. Kyrkans officiella mening under medeltiden var att häxor inte fanns. Däremot förekom förföljelse av andra grupper, framför allt kättare och judar.
Spanska inkvisitionen ansåg därtill att "ungdomligt oförstånd" var ett fullgott skäl att frikänna tonåringar som försökt utöva svart magi.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ja, men lite det jag tänkte på: om det är fantasy så är det ju inte katolska kyrkan, och då kan det väl gott varit full fart på inkvisationen? Verkar konstigt om fakta runt en verklig kyrka skulle plötsligt paja en fantasyreligion.
För mig är det nog en fråga om att min uppskattning av en fantasyvärld minskar om jag inser att "aha, författaren upprepar framför allt klassiska troper byggda på inkorrekta antaganden om historien". Låt oss kalla det en rent hantverksmässig fråga. Det känns slarvigt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
För mig är det nog en fråga om att min uppskattning av en fantasyvärld minskar om jag inser att "aha, författaren upprepar framför allt klassiska troper byggda på inkorrekta antaganden om historien". Låt oss kalla det en rent hantverksmässig fråga. Det känns slarvigt.
Om det nu inte är menat att vara en gotisk/mörk fantasy värld.

Om jag ska spela ett fantasy spel baserat på Poe förväntar jag mig järnjungfrur och inkvisitorer som inte bara torterar för att få folk att erkänna utan verkar göra det för nöjes skull, och har väldigt avancerade tortyr metoder.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Att karate inte funkar
Ja, ett kampsports-lir där MMA är det enda effektiva, eller öht där karate / kung fu inte funkar "på gatan"/motsv hade känts ofantligt sorgligt, även om det säkert hade varit jätterealistiskt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Varför ta karate som exempel, som ibland kan funka när något tänkt till litet och anpassat det till verkligheten (typ Lyoto Machida), i stället för den oändligt oanvändbara kung-fun?
Beror väl på hur en ser det? Skulle jag vara sugen på att driva en egen kult hade jag lätt valt kung Fu! Då blir det användbart!
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Ang Spanska inkvisitionen
Är ingen historiker så jag lutar mig på Harrison, nu är det bara 4 minuter så det är ju inte djuplodande men tydligen var de 1) en domstol, 2) rätt hyvens ety de lyssnade på vittnesmål och frikände folk rätt ofta samt 3) inte dräpte så många av de som dömdes. Där och då det begav sig var domstolar generellt ganska förekommande (nåväl), resten inte.

Kul att surfa runt bland inslagen öht, 9 minuter selektiv lyssning av kvalitet (tycker jävig radiokaka)
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Ang. Dracula
(Mina källor till kunskap begränsar sig inte bara till Sveriges Radio men jag är radiot och programmen är rätt lättsmälta, därav bias)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det verkar dock ha varit väldigt kulturellt varierande.
Såklart, men det är ju oftast mindre förekommande i rollspel än vad det är i något samtida samhälle, och således sannolikt mindre i rollspel än under europeisk medeltid eller tidig modernitet (eller romarrike).
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Att kvinnor är fysiskt svagare än män.

Vill gärna ha med kvinnliga svärdsmästare utan att för den sakens skull omarbeta hela ”könsmaktsordningen”.
Det är ju dock en sanning på populationsnivå och individuella karaktärer kan ju avvika från normen. Få individer blir ju svärdsmästare oavsett. Just eftersom det avviker från normen kanske det också är kompatibelt med en missogyn könsmaktsordning.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Ang Spanska inkvisitionen
Är ingen historiker så jag lutar mig på Harrison, nu är det bara 4 minuter så det är ju inte djuplodande men tydligen var de 1) en domstol, 2) rätt hyvens ety de lyssnade på vittnesmål och frikände folk rätt ofta samt 3) inte dräpte så många av de som dömdes. Där och då det begav sig var domstolar generellt ganska förekommande (nåväl), resten inte.

Kul att surfa runt bland inslagen öht, 9 minuter selektiv lyssning av kvalitet (tycker jävig radiokaka)
Den serien är full med saker som passar i den här tråden. Sedan kan ju de sakerna han tar upp som falska ändå vara bra inspiration för en rollspelsvärld
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Om man träffade en ladugårdsvägg med en pistol under Vilda västern var man en bra skytt.
De flesta militärrevolvrar från 1850 eller senare kan placera sina skott inom cirka 10 centimeter på 25m avstånd.

Militära revolvrar var visserligen varken billiga eller små, men deras brist på pricksäkerhet är överdriven.
Det samma gäller diverse Colt revolvrar som var kända för att leverera bra kvalitet till ett bra pris.

När det gäller skyttar så varierade givetvis förmågan, men när väl ammunition började masstillverkas under amerikanska inbördeskriget så blev den tillräckligt billig att seriösa skyttar hade råd att öva.
 
Status
Not open for further replies.
Top