Historisk korrekthet i Call of Cthulhu

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Hej!

Jag som spelledare och en spelare hamnade nyligen i en diskussion rörande historisk korrekthet i Call of Cthulhu - Sverige.

Eftersom jag inte vet saker om lantliga kommuner under 1920-talet spelledde jag nyligen en kort one-shot som utspelade sig i en fiktiv kommun. Efter scenariot så kom en av spelarna fram till mig och sade att hen gillade scenariot, men var djupt besviken över att det var en fiktiv plats och att det finns en förväntning att Call of Cthulhu - Sverige ska ha historisk korrekthet. Inte bara i tidsenlighet utan även i platser och personer.

Själv finner jag detta konstigt och väldigt främmande. Jag kommer från en tradition där Cthulhu-berättelser ofta utspelat sig i fiktiva Arkham, Dunwich ekler Kingsport och det har varit lätt att improvisera fram tidsenliga händelser, platser och personer.

Tydligen upplever denne spelare att detta inte är fallet med Call of Cthulhu - Sverige.

Upplever andra att det i Call of Cthulhu - Sverige finns ett högre krav på historisk korrekthet och att t.ex. fiktiva platser inte hör hemma i den versionen av spelet?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Det är väl lite tycke och smak, men jag har alltid ansett det roligaste med Call of Cthulhu vara just skärningspunkten mellan historisk korrekthet och kosmisk fasa. Det är väl därför mina äventyr aldrig utspelar sig i Lovecrafts New England, utan på verkliga platser runt om i världen.

Däremot ställer jag inte högre krav på Call of Cthulhu - Sverige än jag gör på Call of Cthulhu i största allmänhet.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Upplever andra att det i Call of Cthulhu - Sverige finns ett högre krav på historisk korrekthet och att t.ex. fiktiva platser inte hör hemma i den versionen av spelet?
Nej. Men spel satt i vår värld, upplever jag kryddas av att man kan googla eller känna igen historiska skeenden, platser och personer. Men helst så ska dessa vara i periferin, inte mitt i äventyrets handling. (Edit. Obs! Alltså, åsikt, inte strikt att det måste vara så)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag skulle väl säga att den historiska delen är en större säljpunkt i Call of Cthulhu Sverige och vi har pushat på det historiska mer. Det diskuterades också tidigt om spelet skulle utgå från en fiktiv (motsvarande Arkham) eller fokusera på verkliga orter och majoriteten föredrog verkliga orter.

Med det sagt så betyder inte det att fiktiva orter är off limits och det jag varit involverad i har försökt hitta en balans mellan verkliga och fiktiva orter. Standarden är att större städer brukar vara riktiga, men att hitta på en liten ort, by eller kommun känns mycket mer fair game och personligen tycker jag båda hör hemma i spelet.

Liksom, det finns tentakelvarelser från yttre rymdenoch varelser som reser i tiden genom att ta över någons sinne, så då kan väl en påhittad ort finnas? Speciellt då CoC om något har en historia av det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Som både @Quadrante och @Oldtimer skriver: en del av charmen av att spela i vår värld är att kunna använda verklig historia som referens. Sen var gränsen går beror på spelgrupp och kunskap. Men det tycker jag nog går igen för alla historiska settings, det är inte unikt för CoC eller något jag skulle trycka extra på i CoC Sverige.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Intressant att höra era åsikter. För min del är CoC lite mitt emellan kontrafaktiska rollspel och rollspel som siktar på högre historisk korrekthet, just eftersom litterära förlagan ofta utspelar sig på fiktiva platser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Personligen föredrar jag, oavsett om det är Call of Cthulhu eller CoC Sverige eller Kutulu, att i så hög grad som möjligt använda verkliga grejer. Städer, byar, kanske rentav personer (även om det ju i princip alltid blir lökigt med "kändisbesök" typ JRR Tolkien eller så). Framför allt verkliga platser och historiska händelser är, för mig, ett ganska billigt och tacksamt sätt att bygga närvarokänsla och liksom "jorda" upplevelsen. Det blir en ballare kontrast med det rent fiktiva ockulta hittepået då. Dessutom är det ju enkelt eftersom man slipper hitta på en massa grejer själv – ställer nån en fråga kan man i värsta fall bara ta en kort paus och googla lite =)

Med det sagt har jag en tendens att gräva ner mig för mycket i det då – nojja helt i onödan över att hitta på en greve som aldrig fanns etc. Dra det för långt.

Jag har inget emot fiktiva landskap eller byar, och jag förväntar mig egentligen inte att allt ska vara "verkligt". Det är bara lite extra najs när det är det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Historisk korrekthet är inte viktigt när det kommer till Cthulhu. Det spelas bäst i nutid. Om vi måste spela det på 20-talet vill jag inte behöva komma ihåg hur länsmans systemet fungerar eller hur man ska tilltala folk innan du-reformen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag har aldrig spelat Call of Cthulu men om jag skulle göra det någon gång, vilket jag verkligen hoppas, så skulle jag inte bry mig om ifall vi spelade i en fiktiv stad eller en som finns på riktigt. Det viktiga för mig hade varit att staden kändes riktig.

EDIT: Jag var inte helt sanningsenlig. Jag har spelat lite Call of Cthulu, men jag var tonåring så det var evigheter sedan och spelledaren var så kass att jag lika gärna inte hade kunnat spela.
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag tycker det bästa är när verkligheten glider samman med fiktionen utan att man märker det. Det blir ju svårare om något vid bordet sitter på specialkunskaper, oavsett om det är det mindre byar i Bohuslän, maskinrum på atlantångare eller Nepals geografi. Man kan inte räkna med att en SL ska vara expert på allt.
Det är många som fnyser lite åt prepp men är det gjort på rätt sätt höjer det upplevelsen rejält.
Min SL till CoC la ner en massa tid på att läsa in fakta om alla platser på Orient Expressen och än idag är jag inte helt säker på var gränsen mellan de historiskt korrekta detaljerna och påhittade från äventyret går på vissa platser.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Historisk korrekthet är inte viktigt när det kommer till Cthulhu. Det spelas bäst i nutid. Om vi måste spela det på 20-talet vill jag inte behöva komma ihåg hur länsmans systemet fungerar eller hur man ska tilltala folk innan du-reformen.
Att använda korrekt förreformskt tilltal är ju halva grejen med att spela runt sekelskiftet. Det ger så jäkla mycket känsla att man blir alldeles varm i kroppen. Det är definitivt något jag skulle köra på om jag spelade CoC Sverige (och det är ju något jag trycker på i Huldran, som utspelar sig 1840). Men jag har ju insett att jag rådiggar culture gaming när det handlar om vår egen värld, trots att jag tycker att det är aptrist när det handlar om fiktiva världar.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Intressant att höra era åsikter. För min del är CoC lite mitt emellan kontrafaktiska rollspel och rollspel som siktar på högre historisk korrekthet, just eftersom litterära förlagan ofta utspelar sig på fiktiva platser.
Ett enkelt men tråkigt svar om fiktiva platser i CoC Sverige är förstås: det är upp till er!

Men ser jag till mina egna personliga preferenser så tror jag att små och till synes obetydliga platser - byar eller kanske gator i större städer - gärna får vara påhittade. Då lägger man in små påhittade fickor i en större helhet som påminner om vår verklighet. Det är inte ens säkert att spelarna märker att byn Klohult i norra Småland förmodligen aldrig har funnits. Större och mer kända platser tror jag är mer bärande. Utan dem känns det inte som Sverige. Därför behövs de, i en eller annan version.

Vad jag tänkte på när jag läste CoC Sverige var att det var väl mycket historiebok över åtminstone delar av texten. Jag hade velat veta mer om vad man faktiskt kan GÖRA med just den svenska varianten settingen. Inte bara hur miljön ser ut (vilket inte alls är samma sak). Den tanken har också bäring på det du tar upp här: hur man gör fiktiva utredningar av mythos i en miljö som ska likna 1920-talets Sverige. Vilka speltekniska hjälpmedel behöver man då? Hur ska fiktionen kring det svenska utredandet se ut? Jag tycker inte att grundspelet ger några bra svar på de frågorna.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag ställer höga krav på mig själv att jag som spelledare ska presentera en så autentisk setting som möjligt, men tycker absolut inte det ska vara något generellt krav. Hittar man ingen passande plats går det lika bra med en fiktiv. Och som andra har påpekat: Innsmouth, Arkham, Kingsport, med flera platser, finns inte i verkligheten.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag tycker det bästa är när verkligheten glider samman med fiktionen utan att man märker det.
Det här var vår designfilosofi när det kom till Lund: Den förbjudna kunskapens stad. Vi ville inte att det skulle kännas som en historiebok med påklistrade tentakler, utan att låta saker vävas ihop. Vissa händelser är historiska, vissa fiktiva och många verkliga med en Lovecraft-krydda. Detsamma gäller platser; gatorna finns där och de kända byggnaderna, men kanske finns ett fiktivt antikvariat, en egenskapad tidning som samsas med historiska byggnader.

Så tycker jag överlag CoC gör sig bäst. Låta det riktiga och påhittade flyta ihop och existera i symbios. Så är det i många av Lovecrafts noveller, där han gärna syftar på verkliga händelser och fiktiva platser finns i relation till verkliga motsvarigheter.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Historisk korrekthet är inte viktigt när det kommer till Cthulhu. Det spelas bäst i nutid. Om vi måste spela det på 20-talet vill jag inte behöva komma ihåg hur länsmans systemet fungerar eller hur man ska tilltala folk innan du-reformen.
Jag förstår nog vad du menar, men i princip ställer väl vår nutid samma "krav"? Även om spelgruppen kan förväntas ha bättre koll. Men om man nu bryr sig blir det ju inte lättare att hitta på i nutid, tvärtom skulle jag nog ha svårare att köpa t.ex. fiktiva myndigheter 2023 än 1923.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Personligen ser jag nog korrekthet som närmast totalt ointressant. Men däremot är trovärdighet viktig. Lovecrafts lite torra sätt att krydda berättelser med sitt egna naturvetenskapliga intresse skapar ju trots allt en skarp kontrast mot det som faktiskt händer i berättelserna. Den känslan ser jag som rätt viktig, men den känslan behöver inte råda kring allt, utan oftast är det ju någon specifikt utvald vetenskaplig grej (som kylans "pausande" effekt på åldrandet, i Cool Air) som Lovecraft skrev en berättelse runt. Men det intressanta är kontrasten som uppstår mellan trovärdighet och övernaturlighet; inte att vi får allt "rätt" enligt WikiPedia.

Eftersom det går att hitta på uråldriga arabiska böcker, hela utomjordiska panteoner, och amerikanska kuststäder, så har jag svårt att se varför korrekthet skulle vara viktigt alls. Idén att saker måste vara mer "korrekta" för att de utspelar sig i verkligheten tycker jag är en ren nörderiåkomma, ärligt talat. "Well acktually" i sin sämsta form.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
När jag ledde Tjurmannen hamnade jag i värsta diskussionen gällande fiskebyar i Bohuslän. Och om tennstopet i Stockholm…
Haha, det har jag förträngt. Däremot minns jag att jag hade en del att invända på att Sollidsbacken hade flyttat, bytt namn och blivit hiskeligt brant! :) (men jag gav mig till slut, efter ca 10 sekunder)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Hej!

Jag som spelledare och en spelare hamnade nyligen i en diskussion rörande historisk korrekthet i Call of Cthulhu - Sverige.

Eftersom jag inte vet saker om lantliga kommuner under 1920-talet spelledde jag nyligen en kort one-shot som utspelade sig i en fiktiv kommun. Efter scenariot så kom en av spelarna fram till mig och sade att hen gillade scenariot, men var djupt besviken över att det var en fiktiv plats och att det finns en förväntning att Call of Cthulhu - Sverige ska ha historisk korrekthet. Inte bara i tidsenlighet utan även i platser och personer.

Själv finner jag detta konstigt och väldigt främmande. Jag kommer från en tradition där Cthulhu-berättelser ofta utspelat sig i fiktiva Arkham, Dunwich ekler Kingsport och det har varit lätt att improvisera fram tidsenliga händelser, platser och personer.

Tydligen upplever denne spelare att detta inte är fallet med Call of Cthulhu - Sverige.

Upplever andra att det i Call of Cthulhu - Sverige finns ett högre krav på historisk korrekthet och att t.ex. fiktiva platser inte hör hemma i den versionen av spelet?
Mja, låter lite pretto av spelaren där. Skall man då även vara historiskt korrekt med rasism, homofobi och antisemitism? Eller stryk det, den diskussionen behöver vi inte.
Nåja, som plump norrlänning hade jag nog bara sagt "-Jaha? Och? Det fanns inga Mi-Gos heller".
 
Top