Historisk/antik litteratur?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Tänkte efterfråga lite tips på historisk/antik litteratur! Är inte helt säker på exakt vad man ska kalla det, men helt enkelt litteratur skriven innan, säg, 1500-ish. Har ett par favoriter som t.ex. Herodotos historia, Plutarchos parallella liv, Saxo Grammaticus gesta danorum, men gillade även Le Morte D'Arthur och Odyssén. Har kikat lite på Mabinogion som en möjlig nästa bok. Har även funderat lite på Beowulfkvädet, även om jag generellt föredrar prosa - gillade dock Odyssén i Emily Wilsons översättning.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Rekommenderar Beowulf varmt! Men bara i Björn Collinders översättning, då den är klar överlägsen alla andra.

Annars är de tre Eufemiavisorna alltid att rekommendera, liksom Erikskrönikan.

Ingen av dem är ju antik, men klart innan 1500-tal. Vill du ha gamla greker är Antigone en personlig favorit, eller förstås Odysséen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vad gäller klassisk antik litteratur skulle jag först och främt rekommendera Thukydides (Kriget mellan Sparta och Aten) och Xenofons Anabasis. Båda öppnar spännande fönster till senklassisk storpolitik och krigföring, och är precis som Herodotos "ur-historia".

Läs förövrigt Beowulf! Lite lyrik skadar inte

Om du är villig att sträcka dig till medeltid finns ju en hel värld i form av Snorre Sturlasson och det fornnordiska arvet i form av eddorna och sagorna. Där finns mycket att rekommendera - njala, laxdalingarnas saga, båda eddorna (lönnroths nya översättning av den poetiska eddan är väldigt bra, tex.)

Finns så mycket mycket mer beroende på vad du är intresserad av. Enuma Elish? Titta gärna på Olas översättningar av mesopotamskt och kanaanitiska myter
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Jag rekommenderar Theogonin av Hesiodos och Aeneiden av Virgilius, i båda fallen Ingvar Björkesons översättningar. Filosofins tröst av Boethius, översatt av Bertil Cavallin, är likaså läsvärd.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Vill man ha lite rolig alternativhistoria så rekommenderas History of the Kings of Britain av Geoffrey of Monmoth.


Om de räknas som just "litteratur" vet jag inte så noga, men oavsett så är ett antal av Platons dialoger läsvärda.


Ovidius Metamorfoser är ju en klassiker i ordets alla betydelser.


Går man fram lite i tiden så är Den Gudomliga Komedin av Dante Alighieri ett givet val.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Anabasis Alexandri av Arrianos är en antik (romerska principatet) redogörelse för Alexanders fälttåg, baserad på diverse förlorade texter som skrivits av Alexanders följeslagare. Arrianos ägnar sig åt källkritik i det att han väger källornas trovärdighet mot varandra. Ingmar Lagerströms översättning från 2003 är utmärkt.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Marco Polos resor: Behövs den en förklaring?
Rolandssången: Medeltidens mest berömda diktverk
Romance of the Three Kingdoms: Det har gjorts filmer och spel om den här. Out-Games Of Thronar Games of Thrones.
Kvinnostaden: Christine de Pizans mästerverk. Kanske mer filosofiskt verk än litterärt, men väldigt bra bok.
Berättelser från Träskmarkerna: En av de kinesiska Fyra stora talkspråksromanerna. I princip den kinesiska motsvarigheten till Robin Hood och extremt läsvärt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Berättelser från Träskmarkerna: En av de kinesiska Fyra stora talkspråksromanerna. I princip den kinesiska motsvarigheten till Robin Hood och extremt läsvärt.
Den lyckades jag inte heller ta mig igenom. Extremt stort persongalleri och många karaktärer som är lika varandra. Men den står på min lista; den ska få en chans till.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Den lyckades jag inte heller ta mig igenom. Extremt stort persongalleri och många karaktärer som är lika varandra. Men den står på min lista; den ska få en chans till.
Det är ju bara 36 protagonister, 72 bikaraktärer och ungefär lika många skurkar? :p
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Vete fasen, för har jag bara läst återberättade versioner. Men walesiska Mabinogion är klart värd att läsa.
Började precis med Mabinogion och jag vet inte om hela fortsätter i samma stil men de smått burleska äventyren sitter som en smäck! Lätt absurda quests var helt klart min favoritaspekt av Le Morte D'Arthur också. Eller när en riddare eller annan ramlar på nåt när de är ute och jagar eller reser som mest känns som "SL slår fram en random encounter vid en brunn (well) och försöker febrilt få till något sammanhängande av det". Och sen kommer inte SL på nått nytt namn på skurken så det får bli Breunis Sans Pité igen. Jävlar vilken snabb häst den snubben har, lyckas alltid smita. Eller så råkar SL använda någon mindre välkänd riddares eller småkungs namn och måste förklara bort det illa kvickt med att det är en till person som heter likadant men minsann kommer från en helt annan plats (ja, om nån alls märker det, alltså, annars blir det en fotnot på ämnet).

Men iaf, nån som har mer tips på den här typen av till synes inte helt seriösa quests och liknande? Gärna med lite mytologi och magi i faggorna.
 
Top