Nekromanti Historien bakom Western

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Historien bakom Western
Gillbringarna ger oss här en inblick i hur Western skapades, från den första versionen till den nu släppta tredje upplagan.Så här i samband med att Western har släppts i en tredje, totalt omarbetad, upplaga tänkte vi berätta lite om spelets historia. Allting började en vacker vinterdag i Nynäshamn för 14 år sedan. I spelföreningens lokaler var stämningen och aktiviteten som vanligt hög och en maffig AD&D kampanj precis avslutad. Det var dags att dra igång något nytt. Då föreslog Anders Gillbring... (17712 fler tecken)

Gå till artikeln
 

Lindberg

Veteran
Joined
11 Jul 2005
Messages
7
Location
Sundsvall
Nu finns det risk att någon drar sin Colt eller Specerkarbin och riktar den mot mig/oss när jag säger, att vi föredrar det "gamla" western före det nya. Inget ont om materialet, det är helt fantastiskt men det är systemet som gör skillnaden. Vi är ett gäng gamla veteraner som tycker det är lika roligt som det var för tio år sedan. Boxarna och böckerna börjar bli slitna liksom vi som spelar. Men så länge våra ögon tillåter att läsa texten och så länge texten tillåter sig läsas så kommer vi att fortsätta. Vi letar som galningar på tradera för att hitta ”mindre använda” upplagor eftersom våra snart ”får möta sina skapare”. Att vi nu som vuxna har mindre tid och har jobb eller boende på annan ort hindrar oss inte att då och då ändå träffas för att köra ett härligt Westernäventyr hemma i Sundsvall.

Jag vill inte på något sätt kritisera Anders och Tove för sitt jobb. De gör ett fantastiskt jobb med att låta western leva vidare. En stor eloge till er. Vi använder allt ert material för att öka känslan i våra beskrivningar m.m. men för oss ger det gamla systemet mer känsla, mer spänning och mer adrenalin, framför allt i dueller med främmande revolvermän, laglösa eller till och med prisjägare om det vill sig illa. Även om systemet tar sin lilla tid så går det undan om man lär sig det och lägger upp det rätt som spelledare och spelare.
Som ni skrev i artikeln, så vill vi även tacka alla människor som bidragit med sin till del att western skapades och levt vidare., framför allt Anders & Tove.
Och finns det någon som har den gamla versionen liggande så är ni hemskt välkomna att höra av sig om ni vill sälja...

So long!
Daniel & Christer, Sundsvall
 
Top