Nekromanti Historien bakom svenska D&D

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: GammKon-tråden

Hittade sagda tråd (trots att Arcanas länk inte fungerade... /images/icons/clever.gif) och njöt av all nostalgi som flödade. Lite dålig stämning här och där, men så kan det ju vara i höstmörkret.

Några smådetaljer i historiken dock:

Som påpekades har White Dwarf alltid givits ut av Games Workshop. Vad som ändrades var inte ägandet av WD utan ägandet av GW. Ian Livingstone och Steve Jackson som startade företaget drog sig tillbaka och lämnade över alltihop till Bryan Ansell (från Citadel Miniatures). Han var den som förändrade inriktningen på hela företaget till miniatyrer.

GothCon fick sitt i februari 1980 när jag fick i uppdrag att sätta in en blänkare i White Dwarf om Konvent '80, som det fjärde GothCon var tänkt att heta (efter Konvent '77, Konvent '78 och Konvent '79). Jag ringde Albie Fiore (chefredaktören på White Dwarf) och berättade om vårt fina convention. Visst skulle han gärna sätta in en notis om det... vad heter det? "Konvent 80", säger jag. Tystnad från Albie... "Men Mikael, det kan ni väl ändå inte kalla det" (Convent = nunnekloster). Med blixtens hastighet uppfanns då namnet 'GothCon' och Konvent '80 blev till GothCon IV.

De egentliga arrangörerna av första GothCon (Konvent '77) var Arne Husberg och en vän till honom som jag tyvärr inte minns namnet på. Vi var väl en 20 personer där (Filosofiska faktulteternas studentkår) och jag hade med mig mitt D&D och ledde in deltagarna (bland annat Anders Blixt) i rollspelens värld.

Jag var inte utbytesstudent i USA (däremot i England, fast inte förrän 1981) utan hittade D&D via en rescension i ett amerikanskt SF-fanzine som hette "Supernova" i november 1974. Spelet beställde jag direkt från Tactical Studies Rules (TSR) i Lake Geneva för $10.

Man kunde köpa rollspel och liknande spel från mig på postorder från 1976 och framåt. Jag tror dock inte att så många hittade mig - jag hade väl inte fler än ett par dussin kunder.

Det var väl dagens historielektion. /images/icons/wink.gif

/Mikael
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: En lång historia [långt]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag har fått intrycket att det finns få stora europeiska rollspelsmakare och ingen av dem når ens upp till stövelskaften på Wotc.

<hr></blockquote>


Med tanke på att inga av de amerikanska rollspelsmakarna når upp till stövelskaften på WOTC (även om White Wolf och Palladium kanske kommer i närheten) så är ju inte det så konstigt...
 
Top