Nekromanti Historian i mitt rollspel...

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
För länge sedan kom gudarna till vår värld. De hade med sig sina tjänstevarelser ("änglar"). De tog kontrollen över Jorden och mänskligheten med hjälp av de Stora Lögnerna. Dessa lät dem göra saker som bröt mot alla naturlagar, allt sunt förnuft och allt bortom mänsklig förmåga. Där vakade över sina tillbedjare och smågnabbades litegrann.

Mänskligheten utvecklades dock, samhället gick framåt och teknologin förbättrades. Teknologin var dock farlig tyckte gudarna. De kände sig hotade av den. Teknologin skulle tryckas ned eller kontrolleras. De tillsatte en av gudarna för att fylla denna funktion, utan inse vilken makt de gav honom. Mänskligheten utvecklades i cykler, i slutet av varje cykel åstadkom tjänstevarelserna en katastrof som gjorde att människorna skulle få börja om.

Vid slutet av förra cykeln hände något som inte fick hända: inbördeskrig mellan gudarna. Många gudar dog. De som överlevde flydde från jorden, blev vansinniga eller gömde sig för omvärlden. Den mäktigaste guden, han med makt över teknologin, blev vansinnig. De gudar som överlevt kedjade fast honom i Jorden.

Iom att guden med makt över teknologin har berövats friheten så kan han inte hindra den teknologiska utvecklingen. På de senaste 200-300 åren har vi haft teknologiska framsteg som skulle ha tagit tusentals år att göra.

Iom att teknologin stormar fram så börjar Lögnerna att tappa greppet. Och nu har tjänstevarelserna börjat vakna ur sin nästan sömnliknande rutin. De inser att de skulle förlora all sin makt om Lögnerna försvinner och börjar kämpa för att Lögnerna ska bli starkare.

Men plötsligt börjar ett antal okända varelser kämpa emot dem. för att få fram sanningen: "demoner" eller "djävlar".

Ok, det där är bakgrunden och "the main plot" kan man säga. En löpande tråd genom rollspelet kommer att bli att den mäktiga gudens rymningsförsök mer och mer förvrider verkligheten.

En liten grej bara. "Änglarna" och gudarna är inte övernaturliga varelser, men de har dock övernaturliga krafter. Så om Lögnerna försvinner så försvinner bara deras krafter (de går inte och dör för ingenting).

En sak jag funderar på hur jag ska kunna ta med är ordspråket "Om man upprepar en lögn tillräckligt länge blir den sann"...

Åsikter, synpunkter, anmärkningar, ev frågor också vill jag ha...

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag tycker nog att det vore mycket mer intresant om detta vore ett folks tro, eller liknande, för om det ÄR så, så blir det lite tråkigare med än gång, men om det finns flera alternativ på HUR det KAN vara, då blir allt mycket mer intressant, men annars en ganska cool ide.

/King Kromm
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nu är jag inte säker på vad du menar, eller vad Slask har tänkt sig i slutändan, men jag tror/tycker så här;

Man skulle gott kunna sätta ovanstående metaplot som "sanningen", dvs: så här är det. Dock behöver man inte anta att särskilt många/någon spelare egentligen vet hur allt hänger ihop --> olika uppfattningar om hur välden ser ut --> alternativa "hur det förhåller sig"-uppfattningar baserat på tro/kultur/individens tankar/whatever..

//MiDNiGHT. - 00:15, sömnlöshet och Tyskaprov i morgon. Psykbryt! /images/icons/crazy.gif

 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
"för om det ÄR så, så blir det lite tråkigare med än gång"
Tyvärr, det är så. Men vad jag i efterhand upptäckt att jag glömde att skriva var att spelet utspelar sig i VÅR värld och VÅR tid, så "flera alternativ på HUR det KAN vara" är de olika religioner som finns och funnits i vår värld.

//Slask, som var trött när han skrev det andra inlägget.

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
"Man skulle gott kunna sätta ovanstående metaplot som "sanningen", dvs: så här är det."
Rätt på spiken.

"Dock behöver man inte anta att särskilt många/någon spelare egentligen vet hur allt hänger ihop"
Det är inte tänkt att spelarna ska ha någon kunskap om denna "metaplot" överhuvudtaget från början.

"alternativa "hur det förhåller sig"-uppfattningar baserat på tro/kultur/individens tankar/whatever.."
Japp, olika uppfattningar beroende på religion. En kristen har inte samma syn på "gudar" som en hinduist.

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
KULT och mitt rollspel...

Mitt rollspel är inspirerat av KULT, så det är inte konstigt om man hittar likheter. Jag vill dock inte att mitt spel ska jämföras med KULT eftersom KULT (försöker vara) är ett skräckrollspel och mitt rollspel (försöker) ska vara lite mer åt action-hållet. (KULT är, som sagt, inte den enda inspirationskällan).

Om nu någon påhittig spelledare därute lyckas använda mitt rollspel till att skapa en skräckstämning så gör det inget, men jag kommer inte att ta hänsyn till detta när jag skriver spelet. (Nu gick jag händelserna i förväg).

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 
Top