Nekromanti Historia och modiefierad värld

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Börjar i slutet.
I mitt rollspel ska ekvatorn gå från norr till söder istället för min andra variant med att polerna var öknar och vice versa.

Historian: Det kommer finnas tre fraktioner i spelet. Magianvändarna, Krigarna och De Neutrala. Varför fraktionerna finns beror på att inuti planeten finns en jättestor magisk sten som gör så att magin fungerar. Magikerna vill ju förstås att stenen ska finnas kvar och Krigarna vill det inte.
Ingen nu levande har sett den här stenen och alla "rykten" grundas på gamla sagor och berättelser.

Bra eller?
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
I mitt rollspel ska ekvatorn gå från norr till söder istället för min andra variant med att polerna var öknar och vice versa.

Det får mig att börja fundera: hur definierar man väderstrecken egentligen? Jag har alltid varit av uppfattningen att norr och söder är de två väderstreck som är vinkelräta mot ekvatorn och öster och väster är de som är parallella med den.

Fast jag kan ju ha fel, förstås.

...och Krigarna vill det inte.

Om du har en bra förklaring på detta kan det hela nog bli en bra grund för en bakgrundshistoria.

Ridijeck
fundersam
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
"Jag har alltid varit av uppfattningen att norr och söder är de två väderstreck som är vinkelräta mot ekvatorn och öster och väster är de som är parallella med den."

Det är antagligen så i VÅR värld, men det behöver ju inte vara så överallt. /images/icons/smile.gif

"Om du har en bra förklaring på detta kan det hela nog bli en bra grund för en bakgrundshistoria."

Jag har inte lagt ner så mycket tankekraft på hur jag ska förklara det, men jag brukar göra saker till jag blir nöjd och blir jag inte nöjd så har jag hittat på något annat.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Nord och sydpolen, dvs de magnetiska, bästäms av stora flytande järnmassor under jordens skorpa, så vitt jag minns från de gamla geografilektionerna. Detta är anledningen till att de magnetiska och geografiska polerna är olika ting.

Anledningen till deras förhållande till ekvatorn har att göra med jordens rotation som får elektronerna(eller vad det var) att riktas om göra ena änden av denna järnmassa positiv och den andra änden negativ.

Om världen är relativt ny spelar detta ingen roll, och detta är även en sådan sak som man kan förbise i rollspelstermer.

Om jag har fel vill jag gärna bli underättad.

/Mask
"Då kan jag ju lika gärna hoppa framför en bro!"
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tja, det brukar väl handla om maktkamper inte sant? Skulle magikernas kraft försvinna så skulle ju faktiskt krigarnas chanser att ta makten och styra öka drastiskt.... Men då kanske balansen i världen skulle omkastas och ändras, för vem vet vad som händer om magin "försvinner" ur världen????
 

pelewin

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
7
Location
Mariestad
Ursprungligen definierades väderstrecken helt lokalt, alltså att "norr är *det* hellet (*pekar*)" :) och förknippades med det man från sin utgångspunkt såg när man tittade åt det hållet. Resande fann snart att vissa fenomen var desamma oavsett vart man tog vägen, t ex att solen gick upp i öster och ned i väster. Denna upptäckt ledde till att man införde globala definitioner av väderstrecken.

Under antiken fann fenicierna (eller var det grekerna?) också att solen stod lägre på himlen ju längre norrut man kom (även bortsett från årstidsvariationen), och att dagens längd också varierade på flera sätt; t ex ju längre söderut, desto mindre skillnad mellan längden på dagen vid sommarsolståndet och vintersolståndet. Om man extrapolerar de iakttagelser de kunde göra så borde dag och natt vara lika långa på ett visst avstånd från nordpolen: m a o längs en cirkel ritad kring jordens mitt. Denna cirkel kallades ekvatorn, och är alltså definierad av jordens rotation.

Så, kan ekvatorn gå i nord-sydlig riktning? Tja, kanske det, men vad betyder då nord och syd i den världen? Om solen fortfarande går upp i öster och ned i väster, så blir en sådan ekvator bara ett begrepp utan grund. Om den går upp i söder och ner i norr har du bara döpt om väderstrecken.

Hur som helst, udda världar är kul. Jag konstruerade en gång en värld som var en pyramid inskriven i ett ihåligt klot: solen färdades i en bana vars medelplan var parallellt med pyramidens bas. På de fyra sidorna fanns levande organismer av olika slag, på basens undersida var ett dödsrike.
 
Top